اطلاعات افراد ۲۰ سال درطرح ردیابی نظام درمانی بریتانیا ذخیره می‌شود

افراد می‌توانند «درخواست» کنند تا اطلاعات شخصی آنها حذف شود

دو زن در روزهای تعطیل آخر هفته در پارک هاید در قلب لندن، روی چمن‌ها نشسته‌اند - Glyn KIRK / AFP

اطلاعات خصوصی مردم که از طریق برنامه جدید آزمایش و ردیابی به منظور مبارزه با ویروس کرونا جمع آوری می‌شود، به مدت ۲۰سال  ذخیره خواهد شد. 

افشای این خبر، موجب افزایش نگرانی از نقض حریم خصوصی افراد در زمان آغاز اجرای طرح خواهد شد. افشاگریی که  در پی رد درخواست نمایندگان مجلس عوام و اعیان بریتانیا، مبنی بر تصویب قانونی اضطراری به منظور تدوین مقررات شفاف، از سوی وزرای دولت صورت گرفته است. 

اطلاعاتی از جمله اسم، آدرس، تاریخ تولد، شماره تلفن و ایمیل افراد در صورت ابتلای آنها به کووید-۱۹ و یا داشتن علائم این بیماری توسط نظام درمانی بریتانیا، ان اچ اس، جمع آوری و بایگانی خواهد شد. 

بر این اساس افراد می‌توانند «درخواست» کنند تا اطلاعات شخصی آنها حذف شود، اگرچه مرکز بهداشت عمومی انگلستان هشدار داده «این یک حق مطلق نیست» و شاید این نهاد نیازمند «ادامه استفاده از اطلاعات شما» باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اعلامیه‌ای جدید برای حفظ حریم خصوصی افراد، شرکت خصوصی سرویس تارنمای آمازون، «محلی امن برای ذخیره اطلاعات گردآوری شده توسط طرح تست و ردیابی ان اچ اس، تامین خواهد کرد. این اطلاعات می‌بایست به مدتی طولانی ذخیره شوند، چراکه کووید-۱۹ یک بیماری جدید است و احتمالا دانستن این که چه افرادی به آن مبتلا شده و یا در تماس نزدیک با افرادی که علائم بیماری داشته بوده‌اند، ضروری خواهد بود. این کار به کنترل هر گونه شیوع بیماری در آینده و یا درمان آن کمک خواهد کرد.» 

اطلاعات افرادی که علائم بیماری را داشته‌اند «به مدت ۲۰ سال»‌ و آنها که فاقد علائم بوده اند «به مدت ۵ سال» ذخیره خواهد شد.

این اعلامیه به مردم اطمینان می‌دهد که اطلاعات آنها «‌در محیط امن انبار دیجیتالی کلاود متعلق به مرکز بهداشت عمومی انگلستان، ذخیره خواهد شد. جایی که این اطلاعات به صورت به روز شده و محفوظ از حمله هکرها و ویروس‌ها نگهداری می‌شوند. این اطلاعات، تنها از سوی کسانی قابل مشاهده و دسترس خواهد بود که نقش ویژه و مشروعی در برنامه واکنش به ویروس داشته و یا در طرح تست و ردیابی ان اچ اس کار می‌کنند. تمامی این کارکنان به منظور حفظ اطلاعات محرمانه افراد آموزش دیده‌اند.»‌

به هر حال، این اعلامیه زنگ خطر در باره نگهداری دراز مدت اطلاعات خصوصی را به صدا در آورده و خطر امتناع مردم در استفاده از اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند را هنگام راه اندازی طرح تست و ردیابی دولت، افزایش می‌دهد. 

دیوید گراوت از شرکت امنیت اطلاعات «فایر آی»‌ گفته:‌ «مدت زمانی که اطلاعات بایگانی می‌شوند و نیز فقدان کنترل شخصی افراد بر چگونگی استفاده از این اطلاعات و نگهداری آنها، موجب نگرانی از حریم خصوصی افراد می‌شوند. این موضوع تا زمانی که ردیابی به شیوه غیردیجیتال انجام می‌شود برای دولت دردسرساز نخواهد بود اما به محض راه اندازی و آغاز به کار اپلیکیشن تست و ردیابی بخش دیجیتالی ان اچ اس، (NHSX)، که مستقیما به استفاده فراگیر مردم از آن متکی است، مشکل آفرین خواهد شد.»‌

هفته گذشته، هریت هارمن، معاون سابق رهبر حزب کارگر بریتانیا و رئیس کنونی کمیته حقوق بشر وست مینستر، شکست در تصویب قانون حریم خصوصی را مورد حمله قرار داد و به وزیران گفت: «‌اطلاعاتی که به این منظور گردآوری می‌شود می بایست محفوظ بماند. این مسئولیت دولت است. برای اطمینان از دانلود کردن و ادامه پایبندی مردم به استفاده از این اپلیکیشن، جلب اعتماد آنها بسیار مهم است.»‌

سخنگوی مرکز بهداشت عمومی انگلستان، حاضر نشد در باره این که چرا اطلاعات افراد باید به مدت ۲۰ سال ذخیره شود اظهار نظر کند اما گفت: «به منظور کمک به کنترل شیوع بیماری در آینده و یا تامین هر نوع درمان برای آن، ذخیره اطلاعات در مورد بیماران و افراد در تماس با آنها توسط مرکز بهداشت انگلستان حائز اهمیت است.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان