شتاب شیوع کرونا در استان لرستان

شدت همه‌گیری کرونا در لرستان شهرهای این استان را به مرز تعطیلی کامل کشیده است

بازگشایی تدریجی شهرها خطر شیوع موج دوم کرونا در کشور را بالا برده است - ATTA KENARE / AFP

موج سریع شیوع کرونا در ایران که در هفته‌های اخیر سر از استان‌های جنوبی کشور و به‌خصوص خوزستان درآورده بود، حالا در حال گسترش به استان‌های مجاور خوزستان است. 

در روزهای گذشته شدت شیوع کرونا در استان لرستان فزونی گرفته است؛ معاون سیاسی، امنیتی این استان وضعیت پنج شهرستان لرستان را در مواجهه با کرونا «حاد» توصیف کرده است و گفته که « فعلا از پذیرش مهمان در این استان معذور هستیم».

به گفته محمود ثمینی استان لرستان در حال حاضر در وضعیت «هشدار» قرار دارد. این مقام امسئول تاکید کرده که در روزهای اخیر شهرستان‌های «خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا و چگینی» در شرایط حادتر بیماری قرار گرفتند.

شیوع گسترده بیماری در این استان باعث شده است که مقامات مسئول درهای آرامستان‌های این استان را به روی مردم ببندند و هم‌چنین پارک‌ها و مناطق تفریحی در نقاطی که وضعیت حادتری دارند، بار دیگر تعطیل شدند.  برگزاری مجالس عروسی و عزاداری هم در شهرهایی با وضعیت قرمز ممنوع شده است و  مقامات انتظامی لرستان هم تاکید کردند که با مشاغلی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد خواهد شد. 

معاون سیاسی، امنیتی استان لرستان گفته است که با توجه به شرایط بوجود آمده، در هیچ شهری از استان لرستان نمازجمعه برگزار نمی‌شود.

امروز، پنج‌شنبه اول خردادماه، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته که در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶ نفر به شمار قربانیان کرونا در ایران افزوده شده است و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به هفت‌هزار و ۲۴۹ نفر رسیده است.

جهانپور از احتمال برگزاری نماز جمعه در برخی مناطق سفید خبر داده است. او گفته است که براساس آخرین تصمیمات طرح «کاروان خودرویی» نیز منتفی شده است.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا از روند کاهشی شیوع کرونا در ایران ابراز خوشحالی کرده است و مدعی شده که کشور به آستانه «مرحله مهار کرونا» رسیده است.  

روحانی با اشاره به وضعیت قرمز در برخی استان‌ها گفته که «مسوولین باید نظارت‌های خود را تقویت کنند و هشدارها و آگاهی‌های لازم برای رعایت دستورالعمل‌ها به مردم داده شود».

رئیس‌جمهور ایران درباره بازگشایی اماکن مذهبی هم گفته که «با توجه به رایزنی‌ها و جلسات متعددی که کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با متولیان این اماکن داشته‌اند، مقرر شده بعد از عید سعید فطر با شرایطی که اعلام خواهد شد، این اماکن بازگشایی شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند که مقامات بهداشتی جمهوری اسلامی از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ در مملکت هر روز به ارائه آمار دقیق از مبتلایان و قربانیان می‌پردازد اما بسیاری از ناظران بر این باورند که جمهوری اسلامی در ارائه آمار با مردم صادق نیست. به‌خصوص اینکه هنوز و با گذشت بیش از سه ماه از ورود ویروس به کشور اختلاف نظر درباره تاریخ دقیق تشخیص اولین بیمار کرونایی در ایران فراوان است. 

در همان روزهای ابتدایی اعلام رسمی ورود کرونا به کشور و هم‌زمانی‌اش با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شخص اول مملکت، علی خامنه‌ای، اخبار مربوط به شیوع کرونا در ایران را به حساب توطئه‌های دشمنان گذاشت که می‌خواهند در برگزاری «انتخابات مجلس» سنگ‌اندازی کنند و میزان مشارکت مردم را کاهش دهند. 

روایتی که البته پس از بحرانی‌تر شدن وضعیت کرونا در مملکت دیگر نقل محافل حکومتی نبود و حتی بدل به توجیه مناسبی برای مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس هم نشد. 

بیشتر از