طرح دولت ترامپ برای تمدید نامحدود ممنوعیت ورود مهاجران به آمریکا

یکی از عوامل شیوع کووید-۱۹ در آمریکا، مسافران از اروپا و آسیا گزارش شده است

از ماه مارس تا کنون تنها دو نفر از مرز جنوبی موفق به دریافت پناهندگی شده‌اند-MANDEL NGAN / AFP

دولت ترامپ در نظر دارد قوانین محدودکننده‌ای که برای جلوگیری از ورود پناهجویان و سایر مهاجران به آمریکا در جریان همه‌گیری ویروس کرونا وضع شدند را «تا زمان نامعلوم» تمدید کند.

این تصمیم به دنبال دستور ماه مارس مرکز پیشگیری و کنترل بیمارهای آمریکا صورت می‌گیرد که بستن مرزهای مشترک با مکزیک و کانادا را به مدت ۳۰ رو اجباری کرد. این محدودیت در ماه آوریل به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. حالا تصمیم اخیر، ممنوعیت ورود به کشور را حداقل تا ماه ژوئن پا بر جا نگه می‌دارد، تصمیمی که جهت حفظ سلامت جامعه از ورود پناهجویان و سایر مهاجران به آمریکا جلوگیری می‌کند. 

مقامات مرکز پیشگیری این دستور را که از ۲۱ ماه مه اجرایی خواهد شد «هر ۳۰ روز یکبار» مورد بازنگری قرار خواهند داد. ممنوعیت مزبور تا زمانی پا بر جا خواهد ماند که رئیس مرکز پیشگیری به این قطعیت برسد که خطر ابتلا به کویید۱۹ دیگر از سوی بیگانگان تهدیدی جدی برای سلامت جامعه تلقی نمی‌شود. این محدودیت نشانه‌ای دیگر از سیاست سخت‌گیرانه مهاجرتی آمریکاست که از دشواری‌های ورود به این کشور تحت حکومت ترامپ حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه شنبه، ۴۰ کارشناس حوزه بهداشت عمومی، از جمله مسؤولین سابق مرکز پیشگیری، طی نامه‌ای به رئیس این مرکز، آقای رابرت ردفیلد و وزیر بهداشت و خدمات انسانی، الکس آذر، از استدلال فریبنده پشت این تصمیم انتقاد و خواهان لغو فوری دستور شدند.

به نظر می‌رسد آقای ترامپ با توسل به قوانین سلامت جامعه به توجیه برنامه‌های ضدمهاجرتی خود پرداخته که عمدتا از سوی مشاورش آقای استفان میلر شکل گرفته‌اند.

به گفته چاد ولف، وزیر امنیت داخلی، این دستور «یکی از بحث‌انگیزترین ابزارهای موجود را برای جلوگیری از شیوع ویروس و حفاظت از مردم آمریکا به کار گرفته است.»

این در حالی است که بیش از ۱.۵ میلیون نفر از آمریکایی‌ها از زمان آغاز هجوم کرونا تا کنون به این ویروس مبتلا شده‌اند که بیشتر آن ناشی از سرایت ویروس از طریق مسافران آسیایی و اروپایی یا افراد داخل جامعه بوده است.

اشکالی که منتقدان مطرح می‌کنند این است که اقدامات دولت بر ورود پناهجویانی که با بحران انسانی مواجهند به شدت تأثیر گذاشته است. از ماه مارس تا کنون، فقط دو نفر از مرز جنوبی موفق به کسب پناهندگی شده‌اند.

پناهندگی سه نفر دیگر هنوز در دست بررسی است و ۵۰ نفر هم به کشور خود برگردانده شدند.

به گفته آدریا فلورس، معاون سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه آزادی‌خواهان مدنی آمریکا «این محدودیت‌های حالا نامحدود هیچ ربطی به کاهش شیوع کووید۱۹ ندارد.»

وی طی یک اظهارنظر گفته است «رئیس جمهور به طرز کثیفی یک بحران بهداشتی را دستاویزی برای آرزوهای قبلی خود قرار داده تا پرونده پناهندگی در مرز را ببندد. او حتی قماری را به نفع سوداگران ترس در برابر مهاجران آغاز کرده است، مهاجرانی که بسیاری از آنها از خادمان مردم در جریان این بحران بوده‌اند. گول ترامپ را نخورید. هدف او حفظ سلامت جامعه نیست. او به دنبال تفرقه و پیشبرد اهداف سیاسی خود است.»

© The Independent