اختلال در بویایی در مبتلایان به کرونا زمینه‌ساز از دست‌دادن حس چشایی می‌شود

ممکن است اختلال در بویایی هفته‌ها به طول بیانجامد

توصیف رسمی علائم کووید-۱۹ اکنون شامل سرفه ممتد، تب و فقدان حس بویائی است. PIXABAY

دولت بریتانیا اعلام کرده که اختلال در حس بویایی و چشایی را به فهرست رسمی علائم ابتلا به ویروس کرونا خواهد افزود. این تصمیم به دنبال هفته‌ها ابراز نگرانی از سوی کارشناسان اتخاد شده که معتقد بودند موارد آلودگی به ویروس، به خاطر فقدان این عارضه در فهرست کووید-۱۹ دولت، نادیده گرفته می‌شود.

پرفسور جاناتان وَن تَم، معاون ارشدترین مقام پزشکی بریتانیا می‌گوید افزودن این عارضه به فهرست علائم کووید-۱۹ می‌تواند تا ۳ درصد موارد تشخیص بیماری را افزایش دهد.

توصیف رسمی علائم کووید-۱۹ اکنون شامل سرفه ممتد، تب و «آنُوسمی» یا به عبارت دیگر فقدان حس بویائی است که به از دست رفتن حس چشایی نیز منجر می‌شود. افراد دارای این عوارض باید به مدت ۷ روز و اعضای خانواده آن ها تا ۱۴ روز خود را در قرنطینه قرار بدهند.

افزودن عارضه اختلال در حس شامه می‌تواند به ویژه مهم باشد زیرا پس از لغو مقررات قرنطینه، دولت برای کنترل گسترش ویروس باید به تست‌های کرونا، روند قرنطینه موارد ابتلا و ردیابی موارد تماس با بیمار تکیه کند.

اما مقامات بریتانیا به خاطر تاخیر در افزودن عارضه اختلال در بویایی به فهرست عوارض کووید-۱۹، به باد انتقاد گرفته شده‌اند.

پروفسور تیم اسپکتِر، رئیس بخش ویروس‌شناسی ژنتیک و رئیس اپلیکیشن مطالعه عوارض کووید در دانشگاه کینگر کالج لندن، در برنامه «تودی» رادیو چهار بی بی سی گفت که پیش از این ۱۷ کشور جهان از جمله ایالات متحده، علاوه بر تب و سرفه، اختلال در بویایی را نیز به فهرست علائم کرونا  افزوده بودند.

هرچند اپلیکیشن علائم کرونای کینگز کالج، به عوارض درج شده در فهرست رسمی دولت بسنده نمی‌کند، اما پروفسور اسپکتر می‌گوید داده‌های این اپلیکشین نشان می دهد میان ۵۰ تا ۷۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا در قرنطینه قرار داده نشده بوده‌اند، زیرا عوارضشان با علائم درج شده در فهرست رسمی دولت مطابقت نداشته است. 

او گفت: «ما تعداد ۱۴ عارضه مختلف را که می‌دانیم به تست مثبت کرونا مرتبط است در فهرستمان قرار دادیم اما این عوارض از طرف نظام درمان عمومی بریتانیا تایید نشد.»

اختلال در بویایی و چشایی بارها به عنوان یکی از عوارض کووید-۱۹ گزارش شده است. نادین دوریز، یکی از مدیران کل وزارت بهداشت بریتانیا گزارش داد که به دنبال ابتلا به ویروس در ماه مارس، صد در صد حس بویایی و چشائی خود را از دست داده بوده است. 

هفته گذشته، انجمن راینولوژی بریتانیا و نهاد موسوم به گوش و حلق و بینی بریتانیا، متفقا دولت را به خاطر تساهل در اقدام در این مورد مورد انتقاد قرار دادند. این دو نهاد در یک بیانیه مشترک گفته‌اند هشت هفته قبل هشدار داده بوده اند که از دست رفتن حس بویایی به کووید-۱۹ مرتبط بوده و «شواهد قاطعی» حاکی از این بوده که این عارضه در میان علائم اصلی کووید-۱۹ است. آنها نظام درمان عمومی و مقامات بهداشتی بریتانیا را به خاطر کوتاهی در گنجاندن این عارضه در فهرست علائم کووید-۱۹، متهم به «اهمال کلینیکی» کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارل فیلپات، استاد راینولوژی و بویایی در دانشکده پزشکی «ناریچ» می‌گوید: «اعلامیه مقامات ارشد بهداشتی بریتانیا داير بر تائید اختلال درحس بویایی بسیار مثبت است، هرچند این اقدام بسیار دیرتر از دیگر کشورهای اروپایی و دستکم دو هفته دیرتر از سازمان بهداشت جهانی انجام شده است. امید می‌رود که این گام دیگری در جهت کنترل اپیدمی باشد به ویژه آنکه ممکن است اختلال در بویایی تنها علامت ابتلا به ویروس پیش از ظاهر شدن عوارض بعدی باشد.»  

«این به ویژه به کادر پزشکی مربوط می شود زیرا گزارش‌هایی حاکی از آن بوده که اختلال در حس بویایی در میانشان معمول بوده که به معنی آن است که عفونت از همکاران آلوده به همکاران سالم، و به بیمارانی که مبتلا به کرونا نبوده‌اند به آسانی سرایت کرده است. همچنین، تایید شده که هرچند حس بویایی بیماران پس از بهبودی بازمی‌گردد، اما باید خدمات لازم در اختیار اقلیتی که اختلال در حس بویائیشان باقی می‌ماند، گذاشته شود.» 

روز دوشنبه، جاناتان من تم، معاون ارشدترین مقام پزشکی بریتانیا خطاب به خبرنگاران گفت گروه «نِروتَگ» متشکل از مشاوران علمی دولت در مورد ویروس کرونا، ارزیابی «بسیار دقیقی» از داده های سازمان بهداشت عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) در مورد چند صد مورد اولیه ابتلا به کووید-۱۹ انجام داده اند.

او گفت: «دلیل ایجاد تغییر در فهرست رسمی علائم کووید-۱۹ این است که مدتی است نشانه‌هایی حاکی از اهمیت اختلال در بویایی به عنوان یکی از عوارض کووید-۱۹ مشاهده شده است. مهم بود که این پدیده را دنبال کرده و اطمینان یابیم که به خوبی روی آن مطالعه کرده و آن را در زمانی ارائه دهیم که بدانیم در اقداماتمان به جلو و تشخیص موارد بیماری نقشی موثر خواهد داشت.»

«می‌دانیم که در برخی موارد این علائم اختلال در بویایی در روزهای نخست آلودگی به ویروس پدیدار می‌شود، اما نه همیشه.»

او افزود: «مسئله همواره برای "نروتگ" این بوده که در چه مرحله‌ای می توان با اطمینان خاطر عارضه اختلال در بویایی یا عوارض دیگری از جمله خستگی، اسهال و بی اشتهایی را به فهرست کووید-۱۹ اضافه کرد تا قطعا بتوانیم کارمان را بهبود بخشیده و موارد ابتلا به ویروس کرونا را بهتر تشخیص بدهیم. این مطالعات اکنون تکمیل شده و به همین دلیل است که اکنون موضعمان را روشن کرده‌ایم. این تنها در مورد وجود یا عدم وجود عارضه اختلال در بویایی نیست بلکه در ارتباط با نقشی است که در تشخیص موارد ابتلا بازی می‌کند که تعیین آن به خاطر مطالعه روی داده‌ها طول کشیده است.» 

او در خاتمه گفت که هرچند ممکن است اختلال در بویایی هفته‌ها بطول بیانجامد، اما هیچکس مجبور نیست بیش از حد نصاب تعیین شده ۷ روز، در قرنطینه بماند. 

© The Independent

بیشتر از جهان