شاخص فلاکت در ایران به ۴۵.۵ درصد رسید

سیستان و بلوچستان، کردستان و لرستان در صدر جدول

بازار تهران در دوره کوتاهی برای کنترل شیوع ویروس کرونا بسته بود - ATTA KENARE / AFP

مرکز آمار ایران در تازه ترین آمار از وضعیت اقتصادی ایران اعلام کرده است که شاخص فلاکت ایران در سال ۹۸ یعنی سال گذشته  ۴۵.۵ درصد بوده است. این آمار پیش از شیوع ویروس کرونا محاسبه شده است. افزایش تورم شاخص فلاکت را به مرز ۵۰  درصد نزدیک کرده  است که حاصل عقب ماندگی شدید شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران است. 

تورم ۴۵ درصدی، نرخ بالای بیکاری، رشد ۳۰ درصدی اجاره بها بر اساس گفته رئیس جمهور در تابستان ۹۸ و رشد ۱۱۱ درصدی قیمت زمین بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران همه تعیین کننده شاخص فلاکت در این کشور بوده و آن را به ۴۵.۵ درصد رسانده است. 

شاخص فلاکت از مجموع دو نرخ بیکاری و تورم به دست می آید و رابطه غیر مستقیمی با سطح رفاه دارد. یعنی هر چقدر شاخص فلاکت افزایش یابد سطح رفاه کاهش می یابد. این شاخص در بهار سال قبل از آن به ۴۸ درصد رسیده بود. این در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در فصل زمستان به ۰.۹ درصد رسیده بوده است. 

سیستان و بلوچستان، کردستان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری در جدول امسال صدرنشین هستند و این در حالی است که باقی استانها نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. 

اعتماد آنلاین در یک اینفوگرافی این مقایسه را به تصویر کشیده است. 

شاخص فلاکت حاصل مجموع دو نرخ بیکاری و تورم در کشور است که بر اساس گزارش هفته گذشته بانک مرکزی، نرخ تورم سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب  ۳۱.۲ درصد و ۴۱.۲ درصد بوده که به ترتیب ۴.۳ درصد و ۶.۴ درصد بیش‌تر از نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار ایران برای همین دوره زمانی است. اقتصاد آنلاین نوشته است :«بر اساس این آمار، نرخ تورم سال گذشته در چهار دهه اخیر، بالاترین نرخ تورم سالیانه کشور بعد از سال ۱۳۷۴ بوده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرفی با یک بررسی کوتاه در آمار ارائه شده در مرکز آمار ایران ، عمده تورم در بخش اقلام ضروری که شامل خوراک و آشامیدنی می شود نسبت به سال گذشته به طور میانگین حدود ۱۰ درصد بوده است. گزارش درگاه ملی آمار ایران تورم گروه عمده «خوراكی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در سال ١٣٩٨ برای کل کشور ٤٢.٦ درصد، مناطق شهری ٤٢.٧ درصد و مناطق روستایی ٤٢.٢ درصد بوده است. نرخ تورم گروه عمده «كالاهای غیر خوراكی و خدمات» در سال ١٣٩٨ برای کل کشور ٣١.٤ درصد، مناطق شهری ٣١.١ درصد و  مناطق روستایی ٣٣.٥ درصد بوده است. که در هر دو گروه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 

مورد دیگر در بررسی شاخص فلاکت، نرخ بیکاری است که طبق جدیدترین آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۹۸، حدود ۱۰.۵ درصد از جمعیت فعال کشور اعلام شده است که این رقم، جمعیتی حدود سه میلیون نفر بیکار را در بر می گیرد. اما آمار غیررسمی از وجود ۱۰ میلیون نفر بیکار در ایران خبر می دهد. 

این در حالی است که هنوز اثرات کرونا بر شرایط اقتصادی و معیشتی ایران به صورت کامل بررسی نشده است. 

از سوی دیگر در ابتدای سال ۹۹ مرکز پژوهش های مجلس نیز در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرد که در خلال شرایط کرونا در ایران، بین ۲ تا ۶ میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست خواهند داد و کسور با کاهش ۳۰ درصدی صادرات و شوک تقاضا در بازار مواجه خواهد شد. 

همچنین در این گزارش با اشاره به بحران های مالی ایران در سال های ۹۷ و ۹۸ و به واسطه تحریم ها و شرایط سیاسی و اقتصادی مرتبط به آنها که دو سال سخت را پشت سر گذاشته است این گزارش پیش بینی کرد که حتی سال ۹۹ نیز سال دشوارتری نسبت به دو سال قبل از تر خود داشته باشد. با توجه به کاهش تقاضا در بخش خدمات و در پی آن بیکاری بازه نیروی انسانی ۳۵ تا ۳۷ سال میتواند در گسترش فقر اثرگذار باشد. همچنین دهک های پایین درآمدی، در سال ۹۹ بیشتر صدمه خواهند دید.

حاصل شرایط پیش آمده این است که با شیوع کرونا ظرفیت تولید بالقوه اقتصاد كاهش یابد و دستیابی به سطح رفاه در کشور تقلیل پیدا کند. 

رشد ۳۰ درصدی اجاره بها در ایران طبق گفته حسن روحانی در تیرماه گذشته و طی ۱۰ سال اخیر بیشترین میزان افزایش را داشته است که البته با گزارش های درج شده از سوی روزنامه نگاران و تحقیقات میدانی آنها و آنچه کارشناسان مسکن می گویند فاصله زیادی دارد از جمله عوامل تاثیرگذار بر شاخص فلاکت است. 

بااحتساب این موارد شاخص فلاکت برای سال ۹۹ سیاه تر از آنچه در حال حاضر می بینیم خواهد بود. چرا که نوسان‌های شاخص فلاکت عمدتا تحت تاثیر تغییرات نرخ تورم رقم می خورد و با افزایش نرخ تورم این شاخص نیز دستخوش تغییر معناداری خواهد شد. 

بیشتر از