وزیر بهداشت: تا پایان سال ۱۴۰۰ منتظر واکسن کرونا نباشید

سعید نمکی می‌گوید پاییز آینده همزمان با موج دوم کرونا و آنفولانزای فصلی روبرو خواهیم بود

سعید نمکی صبح امروز گفته است که آمار کرونا در ایران بسیار دقیق است و شاید ۱۰ درصد هم با موارد کلی این بیماری در کشور اختلاف نداشته باشد- President.ir

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با بیان اینکه باید در مورد کرونا در حالت آماده باش باشیم، گفته است که در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا باهم بروز می‌کنند و پیش بینی می‌شود که یکی از پاییزهای سخت را در پیش رو داشته باشیم.

سعید نمکی روز شنبه ۲۰ اردیبهشت، در جلسه شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا، ضمن بیان اینکه تهران را باید در مبحث کرونا به گونه‌ای متفاوت دید، افزود: «عاجلانه ترین و کم خردترین نوع برخورد با کرونا، این است که تصور کنیم این ویروس تمام شده است.»

وزیر بهداشت همچنین گفته که تا پایان سال ۱۴۰۰ نباید منتظر واکسن کرونا باشیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌اکنون گروه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های دارویی بزرگ جهان، برنامه‌های متعددی برای تولید واکسن کرونا در دست اقدام دارند. زمان آماده شدن این واکسن‌ و توزیع جهانی آن از ابتدای شیوع کرونا محل مناقشه بوده است.

آقای نمکی همچنین ابراز امیدواری کرده که ویروس کرونا جهشی به سمت خطرناک‌تر شدن برندارد و با توجه به فراگیری به سمت کم‌اثر‌تر شدن و خاموش شدن تدریجی برود: «در مورد کرونا معتقد هستیم که اگر در پاییز، پیک بعدی بروز کند و جهش ژنتیک عمده‌ای به سمت خشونت نداشته باشد، دیگر با شرایطی که تاکنون از سر گذرانده‌ایم مواجه نخواهیم شد و با کرونایی آرام‌تر روبرو خواهیم بود. چراکه وقتی ویروس در طبیعت بچرخد، ایمنی را بالاتر می‌برد، دوم اینکه رفتار ویروس به سمت آرام‌تر شدن پیش می‌رود. سوم اینکه امیدواریم داروهای ضدویروس مؤثرتری را شناسایی کنیم. اما تا پایان سال ۱۴۰۰ نباید به واکسن کرونا امیدوار باشیم، زیرا تولید و ساخت واکسن پروسه‌ای بسیار زمان‌بر است. بنابراین، امیدواریم بتوانیم پاییز را به‌خوبی مدیریت کنیم.»

از ابتدای فراگیری کرونا در ایران تا ظهر دیروز، ۱۰۶,۲۲۰ نفر  به این ویروس آلوده شده‌اند و  ۶,۵۸۹ نفر  جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۸۵,۰۶۴ نفر نیز بر این ویروس غلبه کرده و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

منابع مستقل و مقام‌های بهداشتی و گروهی از نمایندگان مجلس در ایران اعلام کرده‌اند که آمار ابتلا و فوت در مورد این بیماری بسیار بیشتر از ارقامی است که وزارت بهداشت ایران به صورت رسمی اعلام می‌کند.

در مقابل، سعید نمکی صبح امروز گفته است که آمار کرونا در ایران بسیار دقیق است و شاید ۱۰ درصد هم با موارد کلی این بیماری در کشور اختلاف نداشته باشد.

بیشتر از