کشتن شهروندان افغانستان در مرز ایران جنایتی نابخشودنی است

اعضای مجلس نمایندگان افغانستان: « تمام راه‌های دیپلماتیک را برای رسیدگی به این موضوع به کار خواهیم گرفت»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که کشته شدن شماری از شهروندان افغان در مرز ایران و افغانستان  یک عمل جنایت‌کارانه و غیر قابل بخشش است و باید این موضوع به طور جدی  پیگیری شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری این کشور در رابطه با کشته شدن شماری از شهروندان افغانستان در مرز ایران در توییتر واکنش نشان داده است:«اعمال وحشیانه و غیر انسانی که باعث شهادت شماری از شهروندان مظلوم ما، در مرز با ایران گردیده، یک جنایت نا بخشودنی است.»

آقای صدیقی، تاکید کرده است که «وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان این رویداد اسف‌بار را به منظور تامین آمنیت و عدالت به گونه جدی پیگیری می‌کند.»

در همین حال حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در رشته توییت دیگری در رابطه با این موضوع گفته است:«ظلم و حشت که باعث شکنجه و شهادت مردم مظلوم ما در مرز افغانستان و ایران گردیده، خاطر ملت ما را به شدت اندوهگین ساخته است. به هموطنان خویش اطمینان می‌دهیم که تا رسیدن به حق و عدالت، این جنایت نابخشودنی را با تمام امکانات دیپلوماسی کشور پیگری خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اتمر که در رابطه با این موضوع به مجلس نمایندگان این کشور نیز احضار شده بود گفته است:«بر بنیاد گزارش‌ها و شواهد نشان می‌دهد که این شهروندان افغان به زور مجبور ساخته شده اند که خود را به آب بی اندازند و نیز دیده شده که اجساد شماری از آنان را آب به سوی ترکمنستان نیز برده است.»

وی به اعضای مجلس نمایند‌گان این کشور اطمینان داده است که « تمام راه‌های دیپلماتیک را برای رسیدگی به این موضوع به کار خواهیم گرفت». 

براساس  گزارشاتی که از طریق رسانه‌ها و مسئولان افغانستان منتشر شده است، از میان کسانی که توسط مرزبانان جمهوری اسلامی ایران به دریا انداخته شده‌اند، ۱۶ تن نجات یافته، ۲۰ تن ناپدید هستند و ۱۶ نفر هم غرق شده‌اند. 

بلقیس روشن، عضوی مجلس نمایندگان افغانستان در رابطه به این حادثه به خبرگزاری اندیپندنت فارسی گفت:«ایران، بار اول، دوم و یا صدم نیست که گلوی مردم ما را فشرده است. تا وقتیکه جاسوسان ایران را در داخل نظام افشا نکنیم و کسانیکه به قاتلین ایرانی اشک می‌ریزند شناسایی نشوند، این جنایت حکومت ایران در رابطه با مردم ما ادامه خواهد داشت.»

به گفته بانو بلقیس:«ایران می‌داند که نوکران قوی‌تر از حاکمانش در کشور ما دارد و برایشان گونی، گونی دلارمی‌فرستد».

آمریکا نیز قتل، شکنجه و به دریا انداختن شهروندان افغانستان را جنایت بی‌رحمانه و حشتناک خوانده و تاکید دارد که «این موضوع باید به شکل جدی آن پیگری شود.»

مایک پمئو، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید:«ما تنها کشور نیستیم که شهروندان آن به رفتار ظالمانه ایران روبرواند. هفته گذشته با شنیدن گزارش‌ها در مورد بدرفتاری، شکنجه و غرق شدن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایرانی پریشان شدم. ما از مقام‌های حکومت افغانستان می‌خواهیم که یک تحقیق فراه گیر را روی دست گیرند و عاملان این رویداد را شناسایی کنند.»

اتحادیه اروپا نیز در پیوند به این حادثه واکنش نشان داده تاکید کرده است که «این موضوع باید به شکل جدی و همه جانبه بررسی شود و کسانیکه دست به این گونه اعمال غیر انسانی وضد بشری زده اند به میز محاکمه کشانیده شوند.»

اما وزارت خارجه جمهوی اسلامی، شکنجه و قتل مهاجرین افغان  را رد کرده است و اعلام کرده «ما آمده هستیم که با حکومت افغانستان این قضیه را مشترکا بررسی کنیم».

بیشتر از