فیس‌بوک صدها حساب جعلی وابسته به جمهوری اسلامی را مسدود کرد

این حساب‌های مرتبط با صدا و سیما در حمایت از سیاست‌های جمهوری اسلامی اطلاعات غلط منتشر می‌کردند

شبکه‌ای از ۵۰۰ حساب در فیس‌بوک و اینستاگرام در حمایت از سیاست‌های جمهوری اسلامی اطلاعات جعلی منتشر کرده است-USTIN SULLIVAN / Getty Images via AFP

فیس‌بوک در بیانیه‌ای اعلام کرد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی دست‌کم از سال ۲۰۱۱ از صدها حساب جعلی در شبکه‌های اجتماعی به عنوان پوششی برای پخش اخبار و پیام‌ها در حمایت از جمهوری اسلامی استفاده می‌کند.

فیس‌بوک می‌گوید که در هفته‌های اخیر حساب‌های هشت شبکه شامل آنهایی که با صدا و سیما در ارتباط بودند را به دلیل رفتارهای غیرمعتبر سازماندهی شده و انتشار اطلاعات غلط مسدود کرده است.

به گزارش رویترز، ناتانیل گلیشر، مدیر سیاست امنیت سایبری فیس‌بوک گفت: «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ارتباط‌های با کمپین‌های انتشار اطلاعات نادرست ارتباط اساسی دارد اما همچنان زود است که بگوییم این سازمان به طور مستقیم مسئول این فعالیت‌ها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی هنوز در این زمینه موضع‌گیری نکرده است. اما در موارد مشابه مقامات تهران این اتهام‌ها را رد کرده بودند.

رویترز در ادامه می‌نویسد که جمهوری اسلامی یکی از بازیگران دایم عملیات نفوذ آنلاین است و این درحالی است که شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر همواره با گروه‌های تحت حمایت دولت‌ها که از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج اطلاعات غلط استفاده می‌کنند، درگیر هستند.

رویترز در سال ۲۰۱۸ گزارش داده بود که عملیاتی که از تهران هدایت می‌شود، از ۷۰ وب‌سایت در جهت پروپاگاندای جمهوری اسلامی در ۱۵ کشور استفاده کرده است. گلیشر می‌گوید که شبکه‌هایی که اخیرا کشف شده‌اند نیز از روش‌های مشابهی-شامل معرفی به عنوان یک وب‌سایت رسانه‌ای یا سازمان غیردولتی-برای هدف قرار دادن کشورهای مخالف از بنگلادش تا بریتانیا و زیمباوه استفاده کرده‌اند.

به گفته او این شبکه از ۵۰۰ حساب در فیس‌بوک و اینستاگرام برای انتشار پیام‌های خود استفاده کرده که تمرکز آن بر تنش‌های محلی یا انتقاد از اقدامات آمریکا در منطقه بوده است.