خیز نیویورک به سمت بازگشایی گام به گام کسب‌وکارها

مقررات در خانه ماندن، در همه ایالت‌های آمریکا تا ۱۵ ماه مه، برقرار است

تعداد بالای مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ باعث شده تا بازگشایی شهر با دشواری‌های زیادی همراه باشد- Spencer Platt/Getty Images/AFP

ایالت نیویورک در آمریکا بیشترین تلفات جانی مرتبط با ویروس کرونا را در آمریکا داشته است حالا اما با توجه به پایین آمدن آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در این ایالت و با ثبات شدن وضعیت بیماران ، قرار است طرحی جدید را برای بازگشایی اقتصادی در این ایالت اجرایی شود. 

اندرو کومو، فرماندار نیویورک، روز دوشنبه طرحی را ارائه کرد که به موجب آن معیارهای بازگشایی برای بخش‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی این ایالت نزدیک به بیست‌میلیون نفری مشخص شده است.  مقررات در خانه ماندن، در همه ایالت تا ۱۵ ماه مه، برقرار است اما بعد از آن ممکن است بر اساس بررسی تعداد مبتلایان و نحوه عملکرد شهر‌های مختلف، تصمیم به بازگشایی گرفته شود. 

 شهر نیویورک و مناطق اطراف آن احتمالا آخرین مکان‌هایی خواهند بود که بازگشایی می‌شوند. تراکم جمعیتی و تعداد بالای افراد مبتلا، خطر بازگشایی شهر را بیشتر می‌کند خصوصا اینکه هوا روز به روز بهتر می‌شود و شوق مردم برای وقت‌گذرانی در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی هم بیشتر می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصول و مقرراتی که فرماندار نیویورک اعلام کرده  تصویر روشنی از وضعیت برخی از حوزه‌های اقتصادی مانند رستوران‌ها ارائه نمی‌کند چرا که با توجه به وضعیت کنونی به نظر می‌رسد این بخش‌ همچنان باید در انتظار خبرهای بهتری در خصوص تعداد افراد مبتلا و یا بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها باشد. 

هم اکنون نیویورک در هفتمین هفته اجرای مقررارت در خانه ماندن شهروندان و تعطیلی کسب‌وکارها به سر می برد. خود فرماندار نیویورک هم به این اذعان کرده است که نمی‌توان همه چیز را بست و اقتصاد را تعطیل کرد: «شما می‌توانید این کار را برای مدت کوتاهی انجام بدهید، امانمی‌توانید آن را برای همیشه ادامه دهید.»

اندرو کومو، فرماندار دموکراتی که دوره سوم مدیریت خود را در ایالت نیویورک سپری می‌کند، گفته است که همچنان روی کاهش تعداد بستری شدن بیماران و همچنین افزایش تست کرونا و نیز ردیابی افراد مبتلا حساب زیادی باز کرده است. موضوعی که فرمول باز شدن اقتصاد ایالت را تعیین خواهد کرد. 

به محض آنکه اعداد به حدی برسند که امکان بازگشت امن مردم به سر کسب‌وکارهای خود فراهم شود، حوزه ساخت و ساز و همچنین تولید و برخی دیگر از فروشگاه‌های کوچک بازگشایی خواهند شد. بسیاری از فروشگاه‌ها قرار است با شرایط جدیدی کار کنند. از جمله اینکه امکان امتحان لباس در فروشگاه‌ها نباشد و اگر کسی پس از خرید لباسی آن را بازگرداند، تا ۲۴ ساعت در قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار نخواهد گرفت. 

پس از اینکه این مرحله اجرایی شد، تاثیرات آن در طول مدت دو هفته مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اگر نشانه‌ها مثبت باشد، دومین فاز بازگشایی به جریان خواهد افتاد که در آن خدمات حرفه‌ای، دفاتر مسکن، فروشگاه‌ها و برخی دیگر مشاغل اجازه خواهند داشت که به کار خود بازگردند.

بعد از این مرحله است که رستوران‌ها، مشروب‌فروشی‌ها و هتل‌ها باز می‌شوند. فاز آخر بازگشایی هم شامل سینماها، سالن‌های تئاتر از جمله سالن‌های تئاتر برادوی خواهند بود که یکی از بازوهای اقتصادی نیویورک به شمار می‌روند. 

این برنامه زمان‌بندی شده درحالی از سوی فرماندار نیویورک مطرح شده است که در چندین ایالت دیگری که آنچنان به مانند نیویورک به دلیل شیوع کرونا صدمه ندیده‌اند، اقدام به بازگشایی نسبی اقتصاد خود کردند.

برای مثال در ایالت کالیفرنیا، گل‌فروشی‌ها، کتاب‌فروشی‌ها مغازه‌های فروش لباس و برخی دیگر از کسب‌وکارها از روز جمعه آینده با شرایط خاصی کار خود را آغاز خواهند کرد. 

نیویورک با این وجود همچنان در مرکز بحران کرونا در آمریکا قرار دارد. با ۲۵ هزار مرگ براثر ابتلا به کرونا و همچنین ۳۰۰ هزار مورد شناسایی شده افراد مبتلا به این ویروس، این ایالت، صدمه بسیاری را از این اپیدمی جهانی دیده است. 

بر اساس برنامه مرحله بندی شده فرماندار نیویورک، مدارس و دانشگاه‌ها آخرین حلقه بازگشایی خواهند بود. 

براساس مقرراتی که به موجب آن بازگشایی صورت خواهد گرفت بخش‌های مختلف ایالت با شرایطی را کسب کنند تا بتوانند از یک یک مرحله به مرحله بعدی بازگشایی بروند.

از جمله این شرایط این است که بستری شدن افراد برای ابتلا به کرونا باید به صورت پیوسته در ۱۴ روز، کاهش یابد یا تعداد افراد تازه بستری شده نباید از روزی ۱۵ نفر بیشتر شود. 

از شرایط دیگری که موجب باز شدن تدریجی اقتصاد یک منطقه خواهد شد، بستری شدن کمتر از دو نفر به ازای هر صدهزار نفر  در طول سه روز است و اینکه ظرفیت خالی بیمارستانی در منطقه حداقل ۳۰ درصد باشد. از جمله دیگر شرایط تست تشخیص کرونای ۳۰ نفر از هر هزار نفر است. 

فرماندار ایالت نیویورک گفته است که مایل است اقتصاد ایالت باز شود، اما نگران این است که در صورت رعایت نکردن موارد گفته شده، بار دیگر با بازگشت ویروس به نیویورک مواجه شود.