پومپئو: شواهد زیادی نشان می‌دهد منشاء کرونا آزمایشگاهی در چین است

نشریه حزب کمونیست چین: آمریکا مدرکی ندارد، بلوف می‌زند!

کووید-۱۹ تا کنون بیش از ۲۴۰ هزار نفر را در جهان قربانی کرده است-NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت، شواهد قابل‌توجهی از بیرون آمدن کروناویروس جدید از آزمایشگاهی در چین وجود دارد، اما در عین حال برآورد نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد اینکه این ویروس ساخت بشر نیست را زیر سئوال نبرد.

۱۶ نهاد اطلاعاتی‌ آمریکا پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بودند که این ویروس را انسان نساخته اما در عین حال احتمال نشت تصادفی آن از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین- منشاء شیوع کرونا در جهان- را بررسی می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا به برنامه «این هفته» ای‌بی‌سی گفت: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این ویروس از آن آزمایشگاه در ووهان بیرون آمده است.» ویروسی که اواخر سال گذشته میلادی نخستین نشانه‌های شیوع آن در ووهان به ثبت رسید و تا امروز بیش از سه و نیم میلیون نفر را مبتلا و ۲۴۰ هزار نفر را در جهان قربانی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو در ادامه با اشاره به گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا گفت: «بهترین کارشناسان ما اینگونه برآورد کرده‌اند که این ویروس ساخته دست بشر نیست. دلیلی وجود ندارد که بخواهم در این مرحله باور آنها را رد کنم. اما این موضوع هم باید مورد توجه باشد.»

نشریه گلوبال تایمز چین که تحت نظر حزب حاکم کمونیست در این کشور قرار دارد در سرمقاله خود مدعی شده که پومپئو مدرکی در دست ندارد و بلوف می‌زند.

در این سرمقاله آمده است: «دولت ترامپ به پروپاگاندا برای به چالش کشیدن تلاش جهانی به منظور مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ ادامه می‌دهد.»

موضوع پنهان‌کاری و ارایه آمار غلط از سوی دولت چین در مورد شیوع کرونا در این کشور از مدت‌ها قبل مطرح شده بود. در همان روزهای نخست اعلام شیوع بیماری در چین، برخی کارشناسان تاکید کردند که چین دست‌کم ۵۰ روز در اطلاع‌رسانی در این زمینه تعلل کرده است. پس از آن بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه در مورد صحت و دقت گزارش‌های چین ابراز تردید کردند. دولت اسکات موریسون در استرالیا نیز از آغاز تحقیقات مستقل بین‌المللی درمورد منشاء شیوع بیماری سخن می‌گوید.

حتی در ایران نیز سخنگوی وزیر بهداشت اطلاع‌رسانی چین در مورد این بیماری همه‌گیر را یک «شوخی تلخ» توصیف کرد.

اظهاراتی که با واکنش تند سفیر چین در ایران و عقب‌نشینی کیانوش جهانپور از همراه شد.

سفیران چین در دیگر کشورها از جمله استرالیا می‌کوشند با استفاده از اهرم روابط اقتصادی و تجاری از تحقیق بین‌المللی در مورد نقش حکومت چین در شیوع کووید-۱۹ در جهان جلوگیری کنند.