جو بایدن: «با هم ترامپ را شکست خواهیم داد»

بایدن پس از پیروزی سرنوشت‌ساز در دومین «ابر‌سه‌شنبه» خواستار اتحاد با سندرز شد

 جو بایدن و برنی سندرز رقابت تنگاتنگی در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها دارند - REUTERS/Jonathan Ernst

جو بایدن پس از اتفاقی که احتمالا پیروزی قطعی وی بر برنی سندرز خواهد بود، خواستار اتحاد شد و نوید داد که حزب دمکرات با اتحاد می‌تواند در انتخابات ماه نوامبر، دونالد ترامپ را شکست دهد.

در روزی که نام «سه‌شنبه بزرگ» بر آن نهاده شد و هفت روز پس از شب موفقیت چشمگیر بایدن در «سه‌شنبه بزرگ»، به نظر می‌رسید که بایدن آماده است تا از شش ایالت که برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری رأی دادند، حداقل چهار ایالت را از آن خود کند. در بین این ایالت‌ها، مهمترین ایالت از نظر نمایندگان ایالتی، آراء مجمع انتخاباتی، و نقش آن در انتخابات سراسری، میشیگان بود.

چهار سال پس از آن که سندرز هیلاری کلینتون را در این ایالت شمال میانه غرب آمریکا شکست داد و کارزار انتخاباتی او توانست راه خود را تا تابستان ادامه دهد، این بار سناتور ورمانت نتوانست جایگاهی را که برای درخشش دوباره او لازم بود به دست بیاورد.

سندرز که پس از پیروزی در آیوا، نیوهمپشایر و نوادا از رقبای خود پیشی گرفته بود، دوباره جایگاه خود را به معاون رئیس جمهور سابق که با اختلاف زیاد در کارولینای جنوبی برنده شد، باخت.

سپس، در سه‌شنبه بزرگ، یعنی هفت روز پیش، بایدن با چند برد پی در پی جایگاه خود را تثبیت کرد و حمایت چند نفر از رقبای قبلی او، از جمله پیت بوتجج، ایمی کلوبشار و بتو اورورک، به این موفقیت کمک کرد.

روز سه‌شنبه، بایدن در میشیگان، میسوری و میسیسیپی پیروز شد و در آیداهو نیز از رقبای خود جلوتر بود. او با این پیروزی‌ها به شمار نمایندگان ایالتی حامی خود افزود و با کسب موفقیتی بزرگ در بین چندین گروه جمعیتی مختلف، شایستگی خود را برای رویارویی با ترامپ و شکست او بیشتر نشان داد. در طرف مقابل، سندرز همچنان در حال رقابت بر سر ایالت های واشنگتن و داکوتای شمالی بود، اما در هر حال این سه‌شنبه، شب ناامیدکننده دیگری برای کارزار او بود.

یکی از مشاوران ارشد او در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: «این تقدیر او بود. امشب تقدیر او بود. به نفع او تمام نشد.»

الكساندریا اوكاسیو كورتز، نماینده كنگره، یکی از مشهورترین حامیان سندرز در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «واقعیت را نمی‌توان پنهان کرد. امشب شب سختی بود. امشب برای کل جنبش شب سختی بود.»

در آستانه رقابت‌های روز سه‌شنبه، افراد بیشتری از جمله کامالا هریس و کوری بوکر از بایدن حمایت کردند، در حالی که به نظر می‌رسید حزب دمکرات دارد متحد می‌شود تا از او به عنوان مناسب‌ترین کاندید برای رویارویی با ترامپ حمایت کنند.

بایدن، در میانه فصل رقابت‌های مقدماتی که به ندرت بدون درگیری پایان می‌یابد، به سهم خود تلاش کرد که بر متحد کردن حزب دمکرات تمرکز کند. با اینکه بایدن و رقیب سوسیال دمکرات او از سنت‌های فکری متفاوتی پیروی می‌کنند، بایدن گفته است بسیار مهم است مردم دست در دست هم تلاش کنند تا رئیس جمهور را، که وی معمولا سرزنش می‌کند، از کاخ سفید بیرون کنند.

بایدن، در شهر فیلادلفیا بزرگترین شهر پنسیلوانیا، یکی دیگر از ایالتهای پرچالش، گفت: «من می‌خواهم از برنی سندرز و حامیان وی به خاطر تلاش خستگی‌ناپذیر و شور و اشتیاق آنها تشکر کنم. ما با هم ترامپ را شکست خواهیم داد.»

وی افزود: «ما می‌خواهیم این ملت را متحد کنیم. ما دوباره مبنای دمکراتیک و حزب دمکرات را احیا می‌کنیم. جامعه آفریقایی آمریکایی، کسانی که تحصیلات دبیرستان را تمام کرده‌اند، کارگران، زنان حاشیه‌نشین، کهنه‌سربازان، آتش‌نشانها، اعضای اتحادیه کارگری و بسیاری دیگر. مردم با هر وضعیت و شرایط اقتصادی.»

در حالی که آراء برخی صندوق ها در ایالتهای غربی هنوز شمرده نشده بود، نتایج حاکی از آن بود که بایدن در میشیگان ۵۳ به ۳۸، در میسیسیپی ۸۱ به ۱۵، در میسوری ۶۰ به ۳۵ و در آیداهو تقریبا ۴۶ به ۳۸ برنده شده بود. آقای سندرز در داکوتای شمالی با حدود ۱۵ امتیاز جلوتر از آقای بایدن بود و در ایالت واشنگتن به نظر می‌رسید که رقابت نزدیکتر از آن است که بتوان نتیجه را حدس زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارزار آقای سندرز، در مورد برنامه‌های او هیچ اظهارنظری نکرده است. در آستانه چهار رأی‌گیری مقدماتی مهم که سه‌شنبه آینده در ایالتهای اوهایو، فلوریدا، آریزونا و ایلینوی انجام خواهد شد، قرار است روز یکشنبه مناظره بین سندرز و بایدن برگزار شود.

به احتمال زیاد دمکرات های دیگر سندرز را تحت فشار قرار خواهند داد تا از دور رقابت ها کنار برود و او و هوادارانش از بایدن حمایت کنند.

در حالی که رقابتها متمرکزتر و مشخص‌تر شده‌‌اند، نگرانی از شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد بلاتکلیفی جدیدی شده است. هر دو نامزد، گردهمایی‌های انتخاباتی خود در اوهایو را که قرار بود سه‌شنبه شب برگزار شود به طور ناگهانی لغو کردند. این زمینه را برای سخنان بایدن در فیلادلفیا فراهم کرد در حالی که سندرز به ایالت خود، ورمانت، برگشت و هیچگونه سخنرانی عمومی نکرد.

کارزار آقای سندرز گفته است که با توجه به نگرانی‌های سلامت عمومی، به صورت موردی درباره برنامه‌ها و رویدادهای آینده تصمیم‌گیری خواهد شد و در عین حال آقای بایدن توقف برنامه‌ریزی شده خود در فلوریدا را لغو کرد.

کمیته ملی دمکرات همچنین گفته است که مناظره روز یکشنبه بین این دو نامزد، بدون حضور مردم برگزار خواهد شد.

گزارش بیشتر از رویترز

 

© The Independent