میلر: مبارزه با کووید۱۹ با ادامه خشونت‌ها در افغانستان ممکن نیست

با این حال طالبان شدت خشونت را افزایش داده است

ژنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای پشتیبانی قاطع در افغانستان، می‌گوید که چنانچه خشونت‌ها ادامه داشته باشد، مبارزه با ویروس کووید۱۹ در این کشور ممکن نخواهد بود.

آقای میلر گفت: «ویروس کووید۱۹ چیزی است که برتمام کشورهای جهان تاثیر گذاشته است و بر نیروهای ائتلاف و نیروهای امنیتی افغان را نیز اثر گذاشته است. حالا باید برای نابودی این ویروس تمرکز بیشتر صورت بگیرد، اما درصورت که خشونت‌ها در افغانستان ادامه یابد، مبارزه با کووید۱۹ ممکن نخواهد بود که این خود یک چالش بزرگ فراراه مبارزه با این پدیده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده نیروهای پشتیبانی قاطع در این کشور، تاکید کرده است که «در امر مبارزه با ویروس کووید۱۹ نیروهای امنیتی افغانستان را کمک و حمایت» می‌کند. در تازه ترین مورد، این نیروها در استان‌های پروان، پنجشیر، هلمند و نیمروز ماسک و دستکش بین نیروهای امنیتی افغانستان توزیع کرده است.

پس از روزهای نخست که ویروس کووید۱۹ در هرات شیوع یافت و چندین فرد را مبتلا ساخت، خیلی زود به کابل رسید و اندک اندک شماری از استان‌های دیگر را نیز گرفت. محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری این کشور، با صدور بیانیه از جنگجویان گروه طالبان خواست که «جنگ را متوقف سازید و آتش‌بس اعلام کنید تا دولت افغانستان و نهاد‌های بهداشتی بتوانند در تمام مناطق کشور رفت و آمد کنند تا مردم را از خطرات این ویروس آگاه کنند و کسانی را که متبلا شده‌اند درمان کنند، وگرنه با یک فاجعه انسانی روبه‌رو خواهیم شد.»

آقای غنی، در آن بیانیه‌ به طالبان هشدار داده بود: «در صورتی که به خواست حکومت، علما و شهروندان این کشور که پایان جنگ و اعلام آتش‌بس است توجه نکنید و به خشونت‌هاتان ادامه دهید، بدانید که مسئولیت کسانی که در مناطق زیر کنترل شما در اثر این ویروس کشته می‌شوند، به دوش طالبان خواهد بود.»

در همین حال، نریندا مودی، نخست وزیر هند، در یک رشته توییت به آقای غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته است که «همان گونه که باهم و به طور مشترک در برابر هراس‌افکنی در این کشور (افغانستان) مبارزه کردیم، در برابر ویروس کووید۱۹ نیز مبارزه خواهیم کرد.»

این گفته‌های نریندا مودی به آقای غنی در مورد مبارزه مشترک با کووید۱۹ در حالی عنوان می‌شود که به تازگی دولت هند ۷۵هزار تن گندم، پنج‌صد هزار قرص کلورکین و صدهاهزار قرص پاراستامول را به دولت افغانستان کمک کرده است که چند روز پیش به کابل رسید.

عمرخان صدیقی، از ساکنان شهر کابل، می‌گوید: «ویروس کرونا یک بلای آسمانی و خطرناک است که نیاز به مبارزه مشترک، همه‌جانبه و در تمام مناطق دارد. اگر خشونت‌ها ادامه داشته باشد، کارمندان وزارت بهداشت برای مبارزه با این ویروس و درمان مبتلایان در تمام نقاط افغانستان نمی‌توانند اقدام کنند و این باعث می‌شود که کشور ما نسبت به همه کشورهای لطمه دیده از این ویروس، بیشترین مرگ و میر را داشته باشد. من به گروه طالبان می‌گویم که این ویروس، طالب، دولت، مرد، زن، پیر و جوان نمی‌شناسد و هرجا برسد، می‌کشد. لطفآ جنگ را متوقف کنند و اجازه بدهند که دولت برای نابودی و درمان مبتلایان، درست رسیدگی کند وگرنه همه نابود خواهیم شد.»

این چندمین بار است که دولت افغانستان، علما، مردم این کشور، و کشورهای یاری‌گر خارجی، از گروه طالبان خواسته‌اند که برای مبارزه با کووید۱۹ و درمان مبتلایان آن در مناطق زیر کنترل آنان، جنگ را خاتمه دهند و آتش‌بش سراسری اعلام کنند. اما این گروه نه تنها تا کنون درخواست هیچ یک را نپذیرفته است، بلکه در مقابل جنگ را نیز شدت بخشیده‌اند.

بر اساس توافق‌نامه صلحی که میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان به تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی در دوحه قطر به امضا رسید، این گروه تعهد کرده بود که خشونت‌ها را در افغانستان کاهش خواهند داد. اما دیده می‌شود که خشونت‌ها افزایش یافته است و جنگ را نیز شدت بخشیده‌اند. روشن است که طالبان با این کارشان توافقی را که با آمریکا دارند، هر روز نقض می‌کنند.

بیشتر از