درخواست ۳.۲ میلیون مرخصی کارکنان از سوی شرکت‌های بریتانیایی  

دولت بریتانیا ۸۰ درصد حقوق کارکنان شرکت‌ها را تا مبلغ ۲۵۰۰ پوند به کارفرمایان پس می‌دهد

کارفرمایان در سراسر بریتانیا ظرف سه روز در قالب طرح حفظ مشاغل، برای ۳ میلیون و دویست هزار نفر از کارکنانشان درخواست مرخصی کردند. 

از روز دوشنبه گذشته زمان آغاز به کار این طرح،‌ اداره مالیات بریتانیا ۴۳۵ هزار درخواست از سوی صاحبان مشاغل و کسب و کارها برای اخذ کمک های دولتی جهت پرداخت حقوق کارکنانشان در دوران اپیدمی ویروس کرونا دریافت کرده است. 

براساس این طرح حمایتی، دولت بریتانیا ۸۰ درصد حقوق کارکنان شرکت ها را تا مبلغ ۲۵۰۰ پوند به عهده گرفته و به کارفرمایان پس می دهد. این طرح شامل شرکت ها و کسب و کارهایی می شود که در دوران شیوع ویروس کرونا فعالیت نمی کنند. 

طرح دولت با استقبال چشمگیر شرکت هایی روبرو شده که در پی اعمال تدابیر قرنطینه به منظور مهار ویروس کرونا در کشور، متحمل ضررو زیان شده و درآمدشان را از دست داده اند.

براساس ارزیابی های انجام شده از سوی بنیاد اصلاحات (Resolution Foundation)، پیش بینی می شود حدود ۸ تا ۹ میلیون نفر در طول بحران کرونا به مرخصی بروند. 

چیزی که طبق برآوردهای این اندیشکده، برای مالیات دهندگان حدود۳۰ تا ۴۰ میلیارد پوند هرینه بر می دارد. اگرچه مقام های بریتانیا با افزایش یک ماه به طول مدت طرح حمایتی، آن را تا ماه ژوئن تمدید کرده اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته اندیشکده بنیاد اصلاحات، حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در زمان بحران کرونا بیکار خواهند شد. آماری که در صورت عدم اجرای طرح حفظ مشاغل، به شکل « فاجعه باری» بیشتر می شد.

 این خبر در حالی منتشر شده که دولت بریتانیا در پی توافق بانک ها بر سر پرداخت تنها ۲.۸ میلیارد پوند وام حمایت شده دولت، با درخواست ها برای محدود کردن حمایت های مالی خود از شرکت های کوچک و متوسط روبرو شد. 

این در حالیست که الوک شارما، وزیر دارایی بریتانیا روز سه شنبه در مجلس عوام بریتانیا با چالش برای پاسخگویی به این سئوال روبرو شد که چرا بانک های کشوراز تصویب وام های بیشتری در قالب طرح وام وقفه تجاری ویروس کرونا خودداری کرده اند؟ 

نمایندگان مجلس در کمیته تجاری مجلس عوام، آقای شارما را به سیخ کشیده و زیر سئوال بردند که چرا سوئیس، هنگ کنگ، آلمان و سایر کشورها چند برابر بودجه اضطراری بریتانیا برای کمک به کسب و کارها هزینه کرده اند؟

در این جلسه آقای شارما گفت: «در خصوص (طرح وام وقفه تجاری ویروس کرونا)‌ باید بگویم جدیدترین آمار منتشر شده امروز نشان می دهد تاکنون حدود ۲۸ هزار درخواست اخذ وام دریافت شده که از این میان با وام ۱۶ هزار و ۶۰۰ شرکت موافقت شده است. وامی که ارزش آن در مجموع به ۲.۸ میلیارد پوند می رسد.»‌

این در حالیست که سوئیس با جمعیتی کمتر از یک هشتم بریتانیا، ۹۸ هزار وام به شرکت ها و کسب و کارها اعطا کرده است، چیزی حدود شش برابر بریتانیا. 

© The Independent

بیشتر از جهان