ابتلای «سحر تبر» به کرونا مانع حضور او در دادگاه شد

ابراز نگرانی وکیل سحر تبر از شرایط او‌ در زندان: «موکلم را با متادون آرام نگه داشته‌اند»

فاطمه خویشوند، مشهور به «سحر تبر»-عکس از شبکه‌های اجتماعی

فاطمه خویشوند، مشهور به «سحر تبر» که همچنان در «بازداشت موقت» به سر می‌برد، به دلیل ابتلا به کرونا امکان شرکت در دادگاه برای تفهیم اتهام پیدا نکرد. وی در آخرین تماس تلفنی که عصر روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت با وکیل خود داشته است، خواستار دیدار با مادرش شده است. پیام درافشان در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت فارسی، با بیان این خبر گفت: «موکلم در بخش قرنطینه زندان زنان شهر ری به همراه سه نفر در یک اتاق است.» 

خانم خویشوند به دلیل ابتلا به کرونا اجازه نیافت که در دادگاهی که روز یکم اردیبهشت برای تفهیم اتهام وی برگزار می‌شد، شرکت کند. وی از زمان دستگیری همچنان در بازداشت موقت به سر می‌برد. 

وکیل خانم خویشوند با بیان این که موکلش از افسردگی رنج می‌برد، توضیح داد: «به موکلم در زندان شربت متادون می‌دهند که آرام باشد، چه تضمینی هست که به او تریاک و هروئین هم ندهند. از زمان بازداشت، شربت متادون به وی می‌دهند و احتمال دارد موکلم به دلیل مصرف روزانه متادون اعتیاد پیدا کرده باشد.»

بر اساس گواهی رسمی پزشک در سربرگ بیمارستان که در اختیار «یندیپندنت فارسی» قرار گرفته است، ابتلای فاطمه خویشند به بیماری کووید۱۹ توسط پزشک معالج در بیمارستان سینای تهران به تاریخ ۳۰ فروردین ۹۹ تایید شده است. در این گواهی پزشکی، درج شده است که ««در سی تی اسکن قفسه سینه شواهد درگیری به نفع بیماری کووید داشته و تست کرونای نمونه ته حلق بیمار از نظر بیماری کووید مثبت است و نیاز به حداقل ۱۰ روز نگهداری در محیط قرنطینه با سرویس بهداشتی جداگانه دارد.» این در حالی است که پس از انتشار خبر ابتلای خانم خویشوند به کرونا در زندان، مهدی محمدی، رئیس زندان زنان شهرری، ابتلای او به این به بیماری را تکذیب کرد. 

دختری به نام سحر 

«سحر تبر» از مهرماه ۹۸ در بازداشت بوده است. او در پرونده‌ای با عنوان «شاخ‌های اینستاگرام»، بدون تذکر اولیه از سوی پلیس فتا با برخورد قهری و به گفته وکیلش «چکشی»، از سوی دادگاه انقلاب که مجری رسیدگی به اتهامات امنیتی است بازداشت شد، و بعد از دوهفته وادار به اعتراف تلویزیونی شد. در کیفرخواست صادر شده در دادگاه انقلاب، برای وی اتهام «معاونت در افساد فی‌الأرض» و تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب، و تحصیل مال نامشروع عنوان شد. 

به گفته وکیل سحر و طبق اسنادی که در اختیار ایندپیندنت فارسی قرار گرفته است، وی ۴ ماه قبل از دستگیری در بیمارستان روانپزشکی میمنت بستری بوده و در زمان بازداشت نیز همچنان تحت مراقبت‌های روحی و بالینی قرارداشته است. 

با توجه به سابقه بیماری وی و این که در زمان انجام آنچه جرم محسوب شده است، زیر سن قانونی ۱۸ سال بوده است، وکلای وی از دادگاه درخواست کردند که قرار بازداشت را به قرار وثیقه تبدیل، و او را آزاد کنند. چنین امری تا این لحظه رخ نداده است. 

پیام درافشان، یکی از وکلای او، با اشاره به غیراخلاقی بودن گرفتن اعترافات تلویزیونی از سحر که وی را مجبور به بیان اظهاراتی در مورد سابقه مشکلات روحی و روانی خود کرده است، توضیح می‌دهد: «حداقل باید پس از وادار کردن وی به این که آثار (اقدام به) خودکشی را روی دست‌های خودش نشان دهد و اعتراف به مشکلاتش بکند، از او مراقبت کرده و تحت درمان پزشکی قرارش می‌دادند.»

پخش اعترافات اجباری از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، همواره مورد اعتراض گروه‌های حقوق‌بشری بوده است. اما این رویه همچنان در ایران ادامه داشته است. 

آقای درافشان با اشاره به تماس تلفنی روز گذشته با موکلش، می‌گوید: «این فرد ۱۸ سال بیشتر ندارد و طبیعتا رنج جسمانی که به وی وارد می‌شود به علاوه هراس روانی که به وی وارد می‌شود، خیلی زیاد است. اشخاص ۵۰ ساله هم در مقابل بیماری کرونا دچار هراس می‌شوند، چه برسد به یک دختربچه کم سن ۱۸ساله که طفلک مدام عنوان می‌کند که من مادرم را می‌خواهم و می‌خواهم حداقل اجازه بدهند که تا انتهای بیماری کنار مادرم باشم و بعد به زندان برمی‌گردم. با یک صدای کودکانه مدام این جملات را تکرار می‌کند که برای من بسیار ناراحت کننده است و چون در شرایط قرنطینه هست، مادرش حتی نمی‌تواند در زندان به ملاقات وی برود.»

این وکیل دادگستری، با اشاره به ضعف جسمانی خانم خویشوند، می‌گوید: «به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن این بیماری که در یک لحظه می‌تواند بیماری با شرایط عادی را حتی تا مرگ پیش ببرد، ما خیلی نگران موکلم هستیم. این صحبت‌های من برای جنجال رسانه‌ای نیست، این موارد حقیقت است. من در جه اول به عنوان یک انسان و بعد به عنوان وکیل ایشان خیلی نگران حال وی هستم. چون این بچه مدام به ما پناه می‌آورد و ما به هر دری می‌زنیم بی اثر است.»

با شیوع کرونا، نگرانی از حضور زندانیان در زندان نیز افزایش یافت. برهمین أساس، قوه قضاییه با مرخصی و عفو مشروط برخی موافقت کرد. در این میان بسیاری همچنان در زندان مانده‌اند. درحالی که به گفته آقای درافشان، «همه بازداشت‌شدگان پرونده شاخ‌های اینستاگرام با قرار کفالت و وثیقه آزاد شده‌اند، اما قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، با آزادی  خانم خویشاوند مخالفت کرده است.»

اصرار به نگهداری خانم خویشوند در زندان به گفته وکیل او، نکته‌ای غیرقابل درک است: «با توجه به این که موارد قانونی برای بازداشت و نگهداری موکلم وجود ندارد، ولی نمی‌دانم چرا این را تبدیل به وثیقه نمی‌کنند که بتواند کنار خانواده‌اش باشد. ما بسیار نگران حال وی هستیم. من متوجه منطق نگهداری وی در زندان در این وضعیت نمی‌شوم. اگر خدای نکرده اتفاقی برای وی رخ دهد، جز هزینه و دردسر چیزی برای زندان نخواهد داشت. عقل، خرد، منطق و سیاست ایجاب می‌کند که این بچه تا پایان این بیماری در کنار خانواده‌اش بماند. اما مسئله این است که تصمیم با رئیس زندان نیست. افرادی که در وضعیت بازداشت هستند و هنوز حکم قطعی برایشان صادر نشده است، دادگاهی که پرونده در آنجا مطرح هست باید در این خصوص تصمیم بگیرد. مرخصی هم شامل کسانی می‌شود که حکم قطعی برایشان صادر شده است. باقی بلاتکلیف هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای درافشان با توجه به بلاتکلیف بودن موکلش، می‌افزاید: «تنها امید ما به گفته‌های سخنگوی قوه قضاییه است که عنوان کرد اکیپ‌هایی مشغول بررسی وضعیت زندانی‌ها هستند و تا ۱۰ اردیبهشت وضعیت زندانی‌ها مشخص می‌شود. ما این امید را داریم که موکل من نیز جزو این اشخاص باشد.»

وضعیت نامشخص و بلاتکلیفی دامن تمام بازداشتی‌ها را گرفته است، چرا که حکم محکومیت برای بسیاری از آنان هنوز صادر نشده است و در این شرایط، زندان نمی تواند دستور رفع بازداشت یا مرخصی اعطا کند. به گفته این وکیل دادگستری: «برخی قضات هم نمی‌خواهند دستورات رئیس قوه قضاییه را رعایت کنند؛ بخصوص افرادی که مشهورند به سختگیری، و به همین دلیل زندانیان در بلاتکلیفی هستند.»

با آن که سحر به وکیل خودش گفته است که تنگی نفسش کمتر شده است، ولی خانواده‌اش همچنان نگران وضعیت جسمانی او هستند و به گفته وکیل خانم خویشوند، می‌کوشند تا به او روحیه بدهند. 

عروس مردگان یا سوءتفاهم فتوشاپی

فردی به اسم «سحر تبر»، یک مخلوق «فوتوشاپی – اینستاگرامی»  است. خانم فاطمه خویشوند به دلیل علاقه‌اش به یک شخصیت کارتونی معروف، با گریم‌های سنگین و طولانی‌مدت و استفاده از موهای مصنوعی، خودش را به شکل «انیمیشن» محبوبش شبیه می‌کرده است و  با استفاده از فتوشاپ در هرچه طبیعی‌تر خلق کردن این چهره، ممارست به خرج داده است. وی کوچکترین شباهتی به تصاویر خلق شده دست‌ساز خودش ندارد. آقای درافشان با اشاره به این موارد، توضیح می‌دهد: «تصویر حقیقی سحر، همان تصویر معمولی است. حتی این بچه با در نظر گرفتن معیارهای سختگیرانه هم یک عکس با لباس منزل در ایسنتاگرامش ندارد. حتی یک بار هم پیش از دستگیری تذکر نگرفته است. در فیلمی که از وی در تلویزیون رسمی ایران به عنوان اعتراف‌گیری از وی پخش شد، سحر به ابتلایش به بیمار روانی اعتراف کرده و جای (تلاش برای) خودکشی‌های مکرر را بر دست‌های وی نشان می‌دهند.»

وی می‌افزاید: «انتظار ما این است که حوزه ریاست قوه قضاییه در این شرایط خاص به دلیل شیوع کرونا به صورت گسترده در کشور، ورود پیدا کند و وضعیت افراد بازداشتی را برای همه مشخص کند، نه اینکه (سرنوشت آن‌ها) به قضات و به صورت سلیقه‌ای سپرده شود. ما این را درنظر می‌گیریم که چقدر از این سحرهای ۱۸ ساله در کشور هستند که نه وکیل دارند که صدایشان به جایی رسانده شود، و در این شرایط هراس‌انگیز ممکن است در گوشه‌های زندان باشند. برای همه آنها باید تصمیم‌گیری شود و در این وضعیت، مدیریت منطقی بحران انجام بگیرد.»

فاطمه خویشوند با چند اتهام، با عناوینی چون «معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب، و تحصیل مال نامشروع، متهم شده است. او متولد ۲۶ خرداد ۱۳۸۰ و از چهره‌های معروف اینستاگرام بود که او را با عنوان «سحر تبر» می‌شناختند. «سحر» نامی است که خانواده وی از کودکی او را به همین نام صدا می‌زده‌اند. 

درمهرماه سال گذشته سحر را تحت عنوان پرونده موسوم به «شاخ‌های اینستاگرام» بازداشت کردند و دو هفته بعد، «اعترافات» او از تلویزیون رسمی ایران پخش شد. وی در آن «گفت‌و‌گو» توضیح داد که به دلیل علاقه‌اش به شخصیت «امیلی» در انمیشین «عروس مردگان» ساخته «تیم برتون»، با انجام گریم و عمل‌های جراحی روی صورت و فتوشاپ عکس‌هایش در فضای مجازی، تلاش کرده است تا شبیه این شخصیت کارتونی باشد.

بیشتر از