رئیس جمهور ایران: شرایط اقتصادی ما نسبت به دنیا شرایط آرام‌تری است

حسن روحانی مدعی‌ست خسارت وارد آمده از کاهش قیمت نفت برای اقتصاد ایران ناچیز است

پیامدهای اقتصادی بحران کرونا در ایران هم‌چون بسیاری از کشورهای دیگر دنیا در حال رخ‌نمایی‌ست. هر روز خبری از گوشه و کنار مملکت به گوش می‌رسد که ناشی از بروز روزافزون مشکلات اقتصادی شهروندان در بحبوحه روزگار کرونا زده جهان است. 

سقوط ناگهانی قیمت نفت در روزهای گذشته شوک بزرگی به اقتصاد دنیا وارد آورد و هرچند که اقتصاد جمهوری اسلامی لااقل روی کاغد رابطه تنگاتنگی با اقتصاد جهانی ندارد و تحریم‌های گسترده در سال‌های گذشته بر انزوای اقتصادی جمهوری اسلامی بیشتر از پیش دامن زده، اما به گفته ناظران نظام اقتصادی مملکت بی‌شک  تحت تاثیر این اتفاقات شوک‌آور قرار خواهد گرفت. 

امروز حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با اشاره به کاهش ناگهانی قیمت نفت در بازارهای جهانی، مدعی شد «همه کشورها از جمله کشور ما در حال ضرر هستند همه کشورها دچار مشکل شده‌اند اما بعضی‌ها بیشتر و برخی کمتر».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گفته رئیس قوه اجرایی کشور «خواسته یا ناخواسته با اراده یا با تحمیل دشمن اتکا به نفت ما خام کمتر شده حتماً خسارت‌های ما کمتر خواهد بود شرایط اقتصادی ما هم نسبت به دنیا شرایط آرامتری است و ما در سه ماهه آخر سال هم در صنعت و هم کشاورزی رشد داشته‌ایم».

به گزارش خبرگزاری ایلنا حسن روحانی امروز، چهارشنبه سوم اردی‌بهشت، در جلسه هیئت دولت با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی مملکت در حوزه‌های بورس، صنعت و کشاورزی، تصویری از جریان اقتصادی کشور ارائه داد که گویی مربوط به سرزمین دیگری جز ایران است! 

به گفته رئیس جمهور مملکت «الحمدلله آمار و ارقامی که در تورم مشاهده می‌کنیم آمار خوبی بوده است؛ اینکه تورم نقطه به نقطه ما به ۱۹ درصد و تورم ۱۲ ماهه ما به ۳۲ درصد رسیده به این معنی است که مسیری که در حال حرکت در آن هستیم باعث کاهش تورم است».

این در حالی‌ست که تمامی کارشناسان اقتصادی کشور و برخی مقامات اجرایی هم بارها نسبت به تاثیرات منفی شیوع کرونا در ایران و بالارفتن نرخ تورم در ماه‌های پیش‌رو هشدار داده‌اند. 

با این حال حسن روحانی در جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به آمار بیکاری در کشور هم مدعی شده است که « آمار ما خوب است» و درصد بیکاری کشور« ۱.۷ کاهش پیدا کرده است». به گفته رئیس جمهور ایران «همه اینها در سایه یکپارچگی و همدلی به دست می‌آید». 

حسن روحانی در پایان جلسه امروز دولتی‌ها گفته است که «ملت را باید به آینده خوشبین و امیدوار کنیم. چرا دنبال آن باشیم که یک جایی یک چیزی را پیدا کنیم و آن را بزرگ کنیم». 

روحانی به رسانه‌های فارسی زبان در بیرون مرزهای ایران هم اشاره کرده است و گفته که «رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی هستند که نقایص را بزرگ ‌‌کنند، دیگر به داخلی‌ها نیاز نیست».

روحانی هم‌چنین مدعی‌ست که منتقدان به شکل مدیریت بحران کرونا توسط دولت «کاسبان کرونا» هستند. رئیس جمهور ایران مدعی شده که «اقلیت کوچکی هستند که حرف بیگانگان را تکرار می‌کنند و بلندگوی بیگانگان شده‌اند.به گفته روحانی این عده صبح تا شب درباره  آمارهای درمانی و پیشرفت کشور تردید می‌کنند. در روزهای گذشته انتقادهای بسیاری از شیوه دولت در مدیریت بحران کرونا صورت گرفت. انتقادهایی که مشخصا به تعجیل مقامات درباره بازگشایی دوباره مملکت در بحبوحه شیوع کرونا مربوط می‌شد.

سخنانی که می‌توان از آن این‌چنین برداشت کرد که نگاه امنیتی و سیاسی نسبت به اطلاع‌رسانی درباره بحران‌های موجود کشور خصوصا شیوع بیماری کووید ۱۹ در شهرهای ایران تا چه اندازه بالاگرفته است و مقامات دولتی به هیچ‌وجه نمی‌خواهند که اطلاع‌رسانی شفاف از وضعیت بحرانی مملکت در رسانه‌ها درز کند. 

در ابتدای شیوع کرونا سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به جلوگیری حکومت ایران از اطلاع‌رسانی دقیق درباره شیوع ویروس کرونا هشدار داده بود. 

بیشتر از