فیسبوک شبکه اجتماعی مخصوص بات‌ها می‌سازد 

این شبیه‌سازی به «بات»‌ها اجازه می‌دهد تا همان رفتاری را داشته باشند که یک کاربر معمولی فیسبوک می‌تواند انجام دهد

پژوهشگران فیسبوک می‌گویند این سیستم می‌تواند به شناسایی «باگ»‌ها در این بزرگترین شبکه اجتماعی جهان کمک کند - REUTERS

فیسبوک در تلاش برای فهم بهتر عملکرد و رفتار «ترول‌»ها و کلاهبرداران در این شبکه، یک شبکه اجتماعی مشابه تولید می‌کند. 

شبکه شبیه‌سازی مبتنی بر وب موسوم به «دبلیو‌ای‌اس»، در یک گزارش پژوهشی اعلام شد. این گزارش توضیح می‌دهد که «سیم»‌های هوش مصنوعی (artificial intelligence sims) مقلد رفتار انسان چگونه به نسخه مخفی فیسبوک اعزام می‌شوند. 

پژوهشگران امیدوارند که از طریق تعامل «بات»‌ها (برنامه‌های خودران که می‌توانند با شبیه‌سازی رفتار کاربر انسانی، به برنامه‌های نرم‌افزاری دیگر راه یابند و خودگردان، به تماس و ردوبدل کردن داده‌ها بپردازند) دریابند که چگونه افراد با سوءاستفاده از فیسبوک، از دیگر کاربران کلاهبرداری می‌کنند یا اطلاعات شخصی آنان را می‌زدند. 

این شبیه‌سازی به «بات»‌ها اجازه می‌دهد تا همان رفتاری را داشته باشند که یک کاربر معمولی فیسبوک می‌تواند انجام دهد، مانند پسندیدن پست‌ها و فرستادن درخواست دوستی. 

هر بات بر اساس نوع متفاوتی از شخصیت کاربران احتمالی فیسبوک مدل سازی شده است؛ به این معنی که برخی از این بات‌ها طوری طراحی شده‌اند که دنبال هدفی باشند، و دیگران طوری هستند که رفتارشان آنان را مناسب کلاهبرداری می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش می‌گوید:  «این ابزار از یک پلتفرم نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی تعامل کاربران واقعی و رفتار اجتماعی در فیسبوک واقعی استفاده می‌کند… برعکس شبیه‌سازی‌ سنتی، که مدلی از واقعیت است، یک سیستم دبلیو‌ای‌اس روی یک پلتفرم نرم‌افزاری واقعی تعبیه شده است.»

«امیدواری به دبلیو‌ای‌اس، واقعگرایانه، قابل انجام، و مبتنی بر پلتفرم شبیه‌سازی‌شده از تعاملات پیچیده‌ای است که می‌تواند برای فهم بهتر و بهبود اعزام سیستم‌های چندکاربری مورد استفاده قرار گیرد.»

پژوهشگران فیسبوک که این سیستم شبیه‌سازی را تولید کرده‌اند، می‌گویند که این سیستم می‌تواند به شناسایی «باگ»‌ها در این بزرگترین شبکه اجتماعی جهان که در سطح دنیا دو و نیم میلیارد کاربر دارد، کمک کند. 

روی این شبیه‌سازی، هزاران سناریو می‌تواند به شکل همزمان جریان داشته باشد، و این قابلیت می‌تواند خودبه‌خود برای پیشنهاد به‌روزرسانی‌ها و تغییراتی برای بهبود تجربه کاربران واقعی، مورد استفاده قرار گیرد. 

رفتار و عملکرد این بات‌های هوش مصنوعی را، فقط چند سطر برنامه‌نویسی کامپیوتری از کاربران واقعی فیسبوک مجزا می‌کند. در عین حال، بنا به پژوهش فوق، خطر سرریز شدن این آزمایش تجربی پلتفرم شبیه‌سازی شده بر نسخه عمومی فیسبوک (و تداخل عملکرد «برنامه» با «کاربر انسانی») دور از ذهن نیست. 

بنا به این پژوهش:‌ «بات‌ها باید به شکل مناسبی از کاربران واقعی جدا شوند تا اطمینان حاصل شود که شبیه‌سازی، منجر به تعامل‌های پیش‌بینی‌نشده میان بات‌ها و کاربران واقعی نمی‌شود.»

«علی‌رغم این جداسازی در برخی زمینه‌ها، بات‌ها باید رفتاری واقعی از کاربران واقعی را بروز دهند، و این ضرورت، رویکردهای آموزه‌های کامپیوتری مورد استفاده برای آموزش‌ آنها را دشوار می‌سازد.»

© The Independent

بیشتر از جهان