دانشگاه آکسفورد واکسن کرونا را روی انسان آزمایش می‌کند

بعد از انجام آزمایش روی حیوانات، بیش از ۵۰۰ نفر برای آزمایش کردن این واکسن داوطلب شدند

به گفته محققان در پاییز امسال می‌توان از این واکسن در موارد اضطراری استفاده کرد- THIBAULT SAVARY / AFP

دانشمندان دانشگاه آکسفورد، قرار است هفته بعد آزمایش واکسن احتمالی کرونا را روی انسان آغاز کنند.

به گفته این محققان با توجه به پیشرفت چشم‌گیری که در مراحل اولیه تولید واکسن صورت گرفته است، در پاییز امسال می‌توان از آن در موارد اضطراری استفاده کرد.

گروه محققان آکسفورد توانسته‌اند این واکسن را با موفقیت روی چند گونه حیوان آزمایش کنند.

از سوی دیگر به گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از ۷۰ واکسن کووید-۱۹ در جهان در دست ساخت است. این ویروس بیش از دو میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و جان ۱۲۸۸۸۶ نفر را هم گرفته است.

البته کارشناسان از سر احتیاط می‌گویند تولید کامل واکسنی که بتوان در اختیار میلیون‌ها نفر گذاشت، دست‌کم ۱۸ ماه طول می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از گروه محققان آکسفورد سه گروه دیگر هم آزمایش روی انسان را آغاز کرده بودند ( دو گروه در ایالات متحده و یک گروه در چین).

به گفته آدریان هیل استاد ارشد دانشگاه آکسفورد و پژوهشگر ارشد این تحقیق ۵۱۰ نفر افراد ۱۸ تا ۵۵ سال برای شرکت در آزمایش داوطلب شده‌اند.

او افزود: هفته بعد آزمایش روی انسان را شروع می‌کنیم و این واکسن را روی چند گونه مختلف از جانوران آزمایش کرده‌ایم.

« برای ارزیابی واکسنی که در دست ساخت داریم در عین حال که روش سریعی داشته‌ایم، تمام جوانب احتیاط را هم رعایت کرده‌ایم.»

سارا گیلبرد استاد ارشد و متخصص واکسن‌شناسی دانشگاه آکسفورد می‌گوید، «۸۰ درصد» اطمینان دارد که آزمایش این واکسن موفقیت‌آمیز خواهد بود.

اکنون امید آن وجود دارد که این واکسن تولید شده، توسط گروه درمان مؤسسه جنر و گروه واکسن آکسفورد تا ماه سپتامبر آماده شود.

البته استاد هیل می‌گوید، این گروه تحقیقاتی برای آن که بتواند به ساخت واکسن شتاب بدهد، همچنان باید در پی افزایش تأمین اعتبار برای این تحقیق باشد.

او به بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی گفت: ما در دانشگاه هستیم و امکانات تولیدی خیلی کمی داریم که فقط برای تولید ده‌ها دوز از این واکسن کفایت می‌کند که بی‌شک برای عرضه به مردم جهان کافی نیست.

« داریم با کارخانه‌ها کار می‌کنیم و در حال حاضر به آن‌ها پول می‌دهیم که فرایند کار آغاز شود.»

« به این ترتیب در ماه جولای، اوت یا سپتامبر، هر چه زودتر بهتر، واکسن را در اختیار خواهیم داشت و می‌توانیم در موارد اضطراری و طبق تجویز مصرف کنیم.

«فرایند تأیید در عرضه تجاری فرق می‌کند و اغلب سال‌های سال طول می‌کشد.»

«معنا ندارد واکسنی بسازیم که نتوان تولید انبوه کرد و با سرمایه‌گذاری هنگفتی فقط ۱۰۰ هزار دوز از آن را تولید کنیم.»

« باید فناوری آن را در اختیار داشته باشیم که نه تنها میلیون‌ها دوز بلکه میلیاردها دوز از این واکسن را در مدت یک سال تولید کنیم.»

به گفته سر پاتریک والانس مشاور علمی ارشد بریتانیا «خیلی خوش‌اقبالی» می‌خواهد که در عرض یک سال واکسن ویروس کرونا در دسترس همگانی قرار گیرد.

سر پاتریک به آی‌تی‌وی گفت: خیلی خوش‌اقبال هستیم اگر بتوانیم در عرض یک سال واکسن را در اختیار عموم مصرف‌کنندگان بگذاریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان