سازمان ملل می‌گوید اکنون وقت کاهش بودجه سازمان بهداشت جهانی نیست

دونالد ترامپ کمک‌های مالی آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را لغو کرده است

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ به قطع مشارکت ایالات متحده در تامین بودجه سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل می‌گوید «اکنون وقت قطع بودجه نیست.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، گفت کار سازمان بهداشت جهانی در مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ موثر است و منابع مالی آن باید حفظ شود. 

پیشتر، دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه اعلام کرد که به مشارکت آمریکا در تامین بودجه این نهاد پایان می‌دهد. او در سخنانش ادعا کرد که سازمان بهداشت جهانی «وظایف اولیه خود را انجام نداده و باید پاسخگو باشد.»

آقای گوترش گفت:‌ «اعتقاد دارم که سازمان بهداشت جهانی باید حمایت شود، چرا که این نهاد برای تلاش‌های جهانی در مبارزه علیه کووید-۱۹ کاملا حیاتی است.»

او افزود که هزاران کارمند این نهاد در سرتاسر جهان در خط مقدم این مبارزه هستند تا به‌ویژه از «ضعیف‌ترین‌ها» حمایت کنند و «خدمات نجات‌دهنده و حیاتی» خود را به آنان ارائه دهند. 

او با تاکید بر این که جهان باید در آینده از نحوه مقابله با ویروس کرونا درس‌هایی بگیرد، گفت که جامعه بین‌الملل باید اول «در همبستگی» برای توقف «ابعاد ویرانگر» ویروس گام بردارد. 

دیگر سیاستمداران ارشد و مسئولان بهداشتی و درمانی سراسر جهان نیز در حمایت از سازمان بهداشت جهانی سخن گفته‌اند.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزلند، گفت:‌ «در چنین زمانی که باید اطلاعات را با یکدیگر در میان بگذاریم و به توصیه‌های قابل اتکا نیاز داریم، سازمان بهداشت جهانی این خدمات را ارائه داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر پتریس هریس، رئیس انجمن پزشکی آمریکایی، تصمیم آقای ترامپ را «گامی خطرناک در مسیری نادرست» توصیف کرد که «کار مبارزه با کووید-۱۹ را آسان‌تر نمی‌کند.»

رئیس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر منتقد سرسخت سازمان بهداشت جهانی بوده است و هفته گذشته تهدید کرد که سهم آمریکا در تامین بودجه این نهاد را قطع خواهد کرد. او سپس روز سه‌شنبه تصمیم خود را اعلام کرد. 

منتقدان ترامپ می‌گویند، او برای مخفی کردن ناکامی‌های خود در مقابله با بحران ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی و چین را مقصر جلوه می‌دهد. 

بیل گیتس، کارآفرین و سرمایه‌دار صاحب‌نام، از جمله کسانی است که این اقدام رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کردند. 

آقای گیتس روز چهارشنبه در توییتر نوشت: «قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی در جریان یک بحران سلامت جهانی بسیار خطرناک است.»

او گفت: «کار سازمان بهداشت جهانی کند کردن انتشار کووید-۱۹ است و اگر این کار متوقف شود هیچ سازمان دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد.» 

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به سازمان بهداشت جهانی اهدا کرد که تقریبا برابر است با ۱۵ درصد بودجه این نهاد بهداشت و سلامت. 

© The Independent

بیشتر از جهان