فرمول ئی‌: لوکاس دی گراسی، پیروز برلین

لوکاس دی گراسی، راننده برزیلی، در مسابقات «بی ام و» برلین که نبرد غول‌های بزرگ آلمانی است باعث پیروزی قاطع تیم آئودی شد و حالا اصرار دارد که پیروزی در مسابقات فرمول ئی (که به نام شرکت خودروسازی «ای بی بی» و فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی برگزار می‌شود) امکان‌پذیر است. او چون شیری غران دوباره امکان پیروزی را یافته است.

این قهرمان فصل سوم موفق شد از جایگاه سوم حرکت کند و به خط پایان برسد و این‌گونه افتخار بزرگی نصیب تیم «آئودی اسپورت آ ب ت شافلر» کرد. رقیب محلی آن‌ها تیم «بی ام و آندرتی موتوراسپورت» است که با آنتونیو فلیکس دا کوستا حاضر بود و مجبور شد به جایگاه چهارم رضایت دهد.

برای اولین بار در تاریخ فرموئل «ئی» دو قهرمان سابق روی سکو رفتند. سباستین بوئمی، قهرمان فصل دوم، در جایگاه دوم قرار گرفت (اولین پیروزی در این فصل) و ژان اریک ورن، قهرمان قبلی، در جایگاه سوم.

در نتیجه ورن در بالای فهرست قرار می‌گیرد و شش امتیاز جلوتر از دی‌گراسی است. در حالیکه گروهی از پنج راننده با اختلاف از بقیه جلو زده‌اند. در این شرایط است که وارد آخرین سه مسابقه فصل می‌شویم.

فصل پنجم اما یکی از غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین فصل‌های تاریخ مسابقات اتومبیلرانی است و هشت برنده مختلف از ده رقابت دارد. دی گراسی انتظار دارد که وقتی فینال دو روزه نیویورک فرا برسد همچنان نام‌های بسیاری شانس قهرمانی داشته باشند.

دی گراسی که با فتح برلین به دومین پیروزی این فصلش رسید، می‌گوید: «خیلی زود است که حرف از قهرمان بزنیم چون هنوز پنج یا شش راننده خیلی نزدیک هستند. فکر کنم وقتی به نیویورک برسیم هنوز پنج تا هفت نفر نامزد قهرمانی باشند».

او می‌افزاید: «در واقع هر کس که پیروز رقابتی می‌شود دوباره وارد گود قهرمانی می‌شود. یعنی امکان دارد آدم تا رتبه هشتم هم سقوط کند و بعد با یک پیروزی دوباره شانس پیدا کند.»

راننده برزیلی گفت: «اینکه برای اولین بار سه قهرمان روی سکو ایستاده بودند خیلی باحال بود اما در واقع رقابتی بود که در آن هر سه نفرمان خیلی خوب عمل کردیم».

او در ادامه گفت: «شیوه درست این است که آدم رقابت به رقابت حرکت کند و سعی کند در تمام رقابت‌ها قهرمان شود — البته که چنین چیزی بعید است اما ما تلاش می‌کنیم ببریم و تا میزان ممکن امتیازگیری کنیم و ببینیم تا زمان رقابت دوم در نیویورک کجای کاریم. استراتژی ما در واقع همین است».

دی گراسی در عرض هفت دقیقه موفق شد از جایگاه سوم حرکت کند و استوفل وندوم و سباستین بوئمی را (که در اول صف قرار داشت) پشت سر بگذارد و به سرعت شکاف بزرگی باز کرد تا آئودی به دومین قهرمانی در طی دو سال برسد.

ورن، قهرمان قبلی، به آن مهارت پیگیرانه خودش رسیده بود. او موفق شد از جایگاه هشتم حرکت کند و با پشت سر گذاشتن مخالفین جلو بزند و هم‌تیمی‌اش، آندره لوترر (که پیش از مسابقه فقط یک امتیاز عقب‌تر از هم‌تیمی‌اش بود) بخاطر مشکلات باتری ماشینش مجبور شد کنار رود.

روی هم رفته شاهد مسابقه سالمی بودیم. الکس لین (از پاناسونیک جگوار) تنها اتومبیل‌ران دیگری بود که موفق به پایان کار نشد چرا که خودرویش به طور غم‌انگیزی از کار افتاد تا این بریتانیایی در جایگاه پنجم قرار بگیرد. بازگشتی عالی پس از آنکه اخیراً جای نلسون پیکت جونیور را برای نیمه دوم فصل گرفته بود.

مسابقات قهرمانی اکنون وارد دوران توقف کوتاهی می‌شود و سپس نوبت آخرین مسابقه بخش اروپایی می‌رسد. این بخش برای دومین بار با سوئیس در روز ۲۲ ژوئن و این بار در برن به جای زوریخ آغاز می‌شود. پس از آن است که وارد بازی آخر در نیویورک می‌شویم.

© The Independent

بیشتر از ورزش