تشدید بحران کرونا و کمبود شدید دارو و تجهیزات بهداشتی در نوار غزه

نوار غزه برای انجام تست کرونا، ‏نیاز شدیدی به کمک های پزشکی دارد

 گسترش شیوع ویروس کرونا، برای نوار غزه فاجعه بار خواهد بود.‏ عکس از: ‏AFP‏

در پی گسترش روز افزون شیوع ویروس کرونا، بخش بهداشت در نوار غزه با کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی لازم برای مقابله با انتشار این ویروس مرگبار رو به رو شده است، مسئولان بخش بهداشت در نوار غزه تأکید دارند در صورت عدم دریافت کمک های عاجل نوار غزه توانایی خود را در انجام تست کرونا تا چند روز دیگر از دست می دهند.

در همین راستا، اشرف قدرت، سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: ابزار پزشکی و مواد لازم برای انجام آزمایش های ویروس کرونا به شدت کاهش یافته است و اگر کمک های داخلی و خارجی به نوار غزه در اسرع وقت ارسال نشود، بخش بهداشت دیگر توان انجام ساده ترین آزمایش ها را نخواهد داشت. وی علاوه داشت: پس از کشف نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در نوار غزه، تشکیلات خودگردان فلسطین، ساکنان غزه را اطمینان داد که به زودی تمام تجهیزات پزشکی را برای جلوگیری از گسترش این بیماری مرگبار ارسال خواهد کرد. سپس محمود عباس در سخنانی که در مورد بحران کرونا داشت، تأکید کرد که مسئولیت سلامتی شهروندان را در نوار غزه به دوش دارد و به زودی اقدامات فوری در این زمینه را اتخاذ خواهد کرد تا از انتشار این ویروس مهلک در فلسطین جلوگیری به عمل آید. اما با تأسف که وعده های یاد شده تا هنوز در عمل پیاده نشده و سهل انگاری در برابر ساکنان نوار غزه همچنان ادامه دارد و تردیدی نیست که تداوم وضعیت فعلی می تواند به فاجعه و مصیبتی بزرگ منتهی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اطلاعاتی که از وزارت بهداشت فلسطین در کرانه باختری به دسترس ایندپندنت عربی رسیده است نشان می دهد که مسئولان بهداشت، بحران شیوع بیماری کرونا در غزه را جدی می گیرند و ارسال کمک های پزشکی به نوار غزه جریان دارد. با اشاره به این مسئله، اشرف قدرت گفت: هماهنگی میان نهادهای بهداشتی نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد اما این همکاری در سطحی نیست که پاسخگو به حجم بحران شیوع ویروس کرونا باشد. وی افزود: تنها کمکی که تا کنون از کرانه باختری به نوار غزه رسیده است، 1500  لوله جمع آوری نمونه خون است که ارزش آن ها حدود 4 هزار دلار تخمین زده می شود.

در همین حال، بخش بهداشت نوار غزه ضمن انتقاد از سهل انگاری مسئولان در کرانه باختری،  خاطر نشان می کند که نوار غزه تا پایان هفته جاری توان انجام تست های کرونا را دارد اما با توجه به کمبود ابزار و تجهیزات پزشکی لازم، از آن پس قادر به ادامه ی فعالیت نخواهد بود.

طبق آمار اعلام شده، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین به 252 نفر افزایش یافته و اغلب این موارد در کرانه باختری به ثبت رسیده است اما در نوار غزه تا هنوز 12 نفر به این بیماری مبتلا شده اند که در حال حاضر تحت مداوا و درمان قرار دارند و گفته می شود وضعیت سلامتی این بیماران تا هنوز نگران کننده نیست. افزون بر آن، 1900 تن از شهروندان فلسطینی در 27 مرکز در قرنطینه به سر می برند و قرار است پس از انجام آزمایش های لازم و اطمینان از عدم ابتلا به ویروس کرونا مراکز یاد شده را ترک کنند. اما مشکل این جا است که ابزار و تجهیزات لازم برای انجام تست کرونا در دسترس بخش بهداشت نوار غزه نیست و این امر باعث تشدید چالش می شود.

از سوی دیگر، بخش بهداشت نوار غزه همین اکنون به 100 دستگاه تنفسی و 140 تختخواب بیمارستانی ضرورت دارد، علاوه براین که نیازمندی به دارو و سایر مواد پزشکی و بهداشتی در نوار غزه  نیز محسوس می شود و  بعید نیست که در صورت عدم دریافت ابزار و مواد پزشکی یاد شده، نوار غزه با فاجعه بزرگ انسانی دچار خواهد شد.

در همین حال، کمال شخره، یکی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت فلسطین در کرانه باختری، گفت: بحران شیوع بیماری کرونا در نوار غزه پیوسته از سوی مسئولان بهداشت مورد پیگیری و توجه جدی قرار دارد و ما از بحران کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در نوار غزه آگاهی کامل داریم، اما مشکل از جانب اسرائیل است که از 14 سال بدین سو، نوار غزه را در محاصر دارد و مانع ورود کمک های پزشکی به غزه می شود. وی علاوه کرد: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نوار غزه را شامل برنامه کمک های اضطراری کرده و دستور به ارسال کمک به نوار غزه داده است. در واقع، اسرائیل مجوز ورود کمک های پزشکی به نوار غزه را مشروط به دریافت اطلاع در مورد سربازان ربوده شده ی خود کرده است، در حالی که سازمان حماس این پیشنهاد را به شدت رد می کند. در همین حال، یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه گفته است که هرگز حاضر به دادن این گونه اطلاعات به اسرائیل نیست و در صورت نیازمندی بیشتر به تجهیزات پزشکی، ساکنان غزه گزینه های دیگری را در دست دارند که اسرائیل را وادار می کند به کاروان های کمک های پزشکی اجازه ورود به نوار غزه بدهد.

البته مسئولان فلسطینی در نوار غزه  از جامعه جهانی خواسته اند با تشدید فشار بر اسرائیل، تل آویو را وادار به پایان دادن محاصره نوار غزه کند تا از این بیش مانعی بر سر راه کمک های پزشکی و بشردوستانه به نوار غزه وجود نداشته باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia