علیرضا زالی: «تلفات تردد پرشمار تهرانی‌ها دو هفته آینده معلوم می‌شود»

ستاد مقابله با کرونا: ادارات با ۷۵ درصد ظرفیت، روزانه هفت ساعت فعالیت کنند

به گفته زالی،‌ تردد افراد فرودست در جامعه بیشتر بوده است-ATTA KENARE / AFP

از روز شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، مراکز اداری و مشاغل «غیر پر ریسک» با پیروی از آنچه که «اصول بهداشتی» و پیروی از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی خوانده شده، فعالیت خود را از سر می‌گیرند. کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که اداره‌ها باید با ۷۵ درصد ظرفیت از ساعت ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر فعال شوند.

در همین حال علیرضا زالی، فرمانده ستاده مقابله با کرونا در استان تهران هشدار داده که آثار تردد پرشمار تهرانی‌ها تا ۹ روز آینده مشخص می‌شود و تلفات آن نیز تا دو هفته آینده معلوم خواهد شد. باشگاه خبرنگاران به نقل از زالی گزارش داد که تردد افراد فرودست جامعه بیشتر بوده و در هفته‌ آینده تعداد مبتلایان بیشتر خواهد شد.

به گفته بسیاری از کارشناسان از آنجایی که دولت برنامه‌های حمایتی قابل اعتنایی برای مردم و به ویژه قشر ضعیف ندارد و میزان کمک‌های اعلام شده بسیار ناچیز است، گزینه‌ای جز حضور در جامعه برای تامین اولیه‌ترین نیازهای زندگی پیش روی‌ آنها نیست. از سوی دیگر برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از آن است که شماری از شرکت‌ها و اداره‌ها دو گزینه حاضر شدن در محل کار یا عدم دریافت دستمزد را پیش روی کارمندان خود قرار داده‌اند. 

همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت که از آغاز از شکست کرونا سخن می‌گفت، مدعی مهار این بیماری تا پایان اردیبهشت‌ماه شده است. به گفته او نشانه‌های بیماری در «پیک پاییزه» ظهور کرده بود، مواردی هم در قم در قالب آنفولانزا گزارش شده بود و در ۲۹ بهمن شک کردیم که دو مورد قم احتمالا همان ویروس جدید کرونا است.

نمکی در بخش دیگری از اظهارات خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به طور تلویحی گفت که باید از تمرکز بر جستجوی منشاء بیماری عبور کرد و روی مبارزه با کرونا متمرکز بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت، وزیر بهداشت و در راس آن سعید نمکی به پنهان‌کاری در مورد اطلاع‌رسانی در خصوص شیوع کرونا در ایران متهم هستند. اما روحانی و نمکی ادعا می‌کنند در این زمینه صداقت و شفافیت داشته‌اند.

آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه به عنوان کشورهایی که بیشترین شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان را دارند، قوانین قرنطینه و محدودیت تردد را به طور جدی به اجرا درآورده و بر ادامه این روند تاکید دارند. ایران نیز پس از این پنج کشور با بیش از ۶۰ مورد ابتلا، ششمین کشور جهان است که شیوع کووید-۱۹ در آن بسیار گسترده بوده است. اما مقامات تهران اصرار دارند، تعطیلی کار و فعالیت‌ها اقدامی در جهت تحقق خواسته‌های «دشمن» است و باید با ازسرگیری فعالیت‌ها این توطئه را خنثی کرد.

در بخش دیگری از اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا آمده است که دانشگاه‌ها،‌مدارس، ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و مشاغل پرریسک تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

این اطلاعیه به مردم توصیه می‌کند که از دستورالعمل‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله‌گذاری هوشمند پیروی کنند. این در حالی است که از هم‌اکنون مترو، اتوبوس‌ها و خیابان‌ها مملو از جمعیت است و هیچ اثری از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مشاهده نمی‌شود.

این اطلاعیه می‌گوید سیاست کلی استمرار «در خانه بمانیم» و خروج از منزل در صورت اضطرار و محدود است. این اطلاعیه در عین حال تاکید دارد که اداره‌ها با دوسوم ظرفیت خود، هفت ساعت در روز فعال خواهند شد.

به گفته علیرضا زالی، شکل مداخلات در پایتخت در حد متوسط بوده و به طور سختگیرانه عمل نشده و از همین رو شیب صعودی کووید-۱۹ در پایتخت همچنان ادامه دارد.

بیشتر از