کرونا در ایران؛ ابتلای رانندگان تاکسی‌ و کارمندان شرکت واحد به ویروس

با وجود بحران کرونا ترددهای شهری پس از تعطیلات نوروز بیشتر شده است

اگر همه امور کشور هم‌چون دوران پیش از شیوع کرونا بود، هیچ تعجب‌آور نبود که امروز، شنبه ۱۶ فروردین، یکی از شلوغ‌ترین روزهای پایتخت ایران باشد. 

روی کاغذ تعطیلات نوروزی تمام شده است، اما در واقعیت بحران دامن‌گیر کرونا در کشور الزامات رعایت «فاصله‌گیری اجتماعی» و تعطیلی درس و کلاس و کار را بیشتر کرده است. انتظار می‌رفت همان‌طور که اکثریت جامعه تعطیلات نوروزی امسال را در خلوت قرنطینه طی کردند، به این زودی‌ها و برحسب تقویم به قرنطینه خانگی پایان ندهند. 

همین امروز، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران اعلام کرد که از صبح امروز تردد وسایل نقلیه بین‌شهری ۱۷.۷ رشد داشته و تردد‌ها رو به افزایش است. 

حسن روحانی، اعلام کرده بود که طرح فاصله‌گیری اجتماعی از تاریخ پنجم فروردین تا بیستم این ماه ادامه می‌یابد، اما اخبار امروز از جاده‌ها و سطح شهر تهران حکایت از چیزی دیگری داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی امروز هم‌چنین گفت که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با «فاصله‌گذاری هوشمند» جایگزین خواهد شد. 

مقامات بهداشتی و درمانی کشور با اشاره به وضعیت ترافیک تهران و شلوغ شدن برخی از شهرهای ایران اعلام کردند که این وضعیت می‌تواند بسیار بحرانی و خطرناک باشد و بسیاری این بیماری را انتقال دهند.

با اعلام بازگشایی برخی صنوف و ادارات، بسیاری از شهروندان ناچار به رفتن سر کار شدند. 

این نشان می‌دهد که سیاست‌های یک‌بام و دوهوای دولت در مبارزه با شیوع کرونا در کشور هم‌چنان حرف اول را می‌زند و دولت از یک سو درباره قرنطینه خانگی حرف می‌زند، و از سوی دیگر مشتاق است که برخی فعالیت‌های اقتصادی کشور فعال شوند و به اصطلاح گوشه‌هایی از چرخ اقتصاد مملکت بچرخد. 

گفته می‌شود که امروز «شلوغ‌ترین روز سال برای شرکت واحد اتوبوس‌رانی بوده است.»

محمود  ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، گفته است که «آزمایش کرونای ۴۰ کارمند شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران مثبت درآمده که ۱۸نفرشان از راننده‌اتوبوس‌ها بودند.»

 مدیرعامل تاکسی‌رانی تهران هم اعلام‌کرده است که سه‌ راننده تاکسی در تهران کرونا گرفته‌اند.

امروز هم‌چنین  ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار شد، در رابطه با اوضاع تهران، گفت: «این استان نقش کلیدی دارد و رفتار و آمد از شهرهای دیگر برای ما مهم است. ترافیک‌هایی که در امروز مشاهده کردیم برای ما نگران‌کننده است. برای این شهر حتی در سطح متوسط هم شیوع، نگران‌کننده است.»

امروز هم‌چنین معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری ایلنا گفت: «نگرانی درباره شیوع موج دوم بیماری کرونا پس از بازگشت مسافران وجود دارد. باید گفت سفرها قسمتی از پازل کروناست که می‌تواند باعث شیوع بیشترش شود؛ اما این عدم رعایت پروتکل‌ها که جهانی است گستره‌ دامنه‌اش‌ را افزایش می‌دهد».

این نماینده مجلس ضمن انتقاد از شیوه‌های آموزش مجازی برای مدارس، گفت: «در موج دوم بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها حداقل باید از ۱۵ فروردین تا یک ماه دیگر تعطیل شوند تا موج دوم بیشتر گسترش نداشته باشد.»  

براساس اعلام وزارت بهداشت در چهل و پنجمین روز از شیوع کرونا در ایران، تاکنون ۵۵۷۴۳  نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۳۴۵۲ نفر جان باخته‌اند و ۱۹۷۳۶ نفر بهبود یافته‌اند. معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین از غربالگری بیش از ۶۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از هموطنان در بسیج ملی مقابله با کرونا تا بعد از ظهر دیروز خبر داد.

بیشتر از