کوچه کاه فروشی کابل

در گذشته دور بیشترعیاران کابلی در محدوده «کاه فروشی کابل» زندگی می­‌کردند

«کاه فروشی کابل»، نامی آشنا در سطح ملی و حتی بین‌المللی و مکان­ی تاریخی است که در قلب کابل جای دارد.

در دوران‌های قدیم، «کاه فروشی» مکانی برای خرید و فروش «کاه و علف» بوده است.

گفته‌ها حکایت از آن دارد که در گذشته، کسانی که از استان­‌های دور دست افغانستان حیوانات اهلی خود را برای فروش به کابل می‌آوردند، در آن مکان از آن‌ها نگهداری، و اقدام به خرید و فروش آن‌ها می‌کردند.

در گذشته، در پایتخت افغانستان، جز «کاه فروشی کابل» هیچ مکان دیگری برای خرید و فروش حیوانات، کاه و علوفه وجود نداشت. کوچه کاه فروشی، تنها بازار کوچک برای خرید و فروش کاه، علوفه، و حیوانات اهلی بود. 

کوچه کاه فروشی کابل، از کوچه­‌های تاریخی شهر کابل است که دویست سال قدمت تاریخی دارد.

بیشتر عیاران کابل، در محدوده «کاه فروشی کابل» زندگی می­کردند، که از آن کاکه­‌هایی (عیاران و قلندران) که کاه فروشی داشتند، می‌توان آقای «غفور بی‌گرده» را نام برد. 

تاریخ نام­گذاری «کوچه کاه فروشی» برمی­گردد به زمان حکمرانی «تیمورشاه درانی». چنان‌که در روایات تاریخی آمده است، پس از درگذشت احمدشاه درانی، پسرش «تیمورشاه درانی» پایتخت افغانستان را از قندهار به کابل انتقال می‌دهد و این اقدام وی، تحولات چشم‌گیری را درکابل دامن می‌زند. از جمله آن تحولات، نام‌گذاری محلات و کوچه‌­ها در آن شهر است، و «کوچه کاه فروشی کابل» یکی از آن مکان‌ها به‌شمار می‌رود.

کوچه کاه فروشی کابل، اکنون دیگر محلی برای حضور کاه و علوفه‌فروشان قدیم­ نیست، بلکه حالا این محله سرشار از زمزمه‌های پرند­گان زیبا و خوش‌آواز داخلی و خارجی­ است. کبوترهای زیبا و سفال‌­­های زینتی نیز در این کوچه به‌ فروش می‌­رسد و انواع خوراک‌های سنتی افغان، مانند شش کباب، چای نکی و شوربای پاچه، در آن محله پخت و پز و ارائه می­شود و علاقه‌مندان ویژه خود را دارد.

از گذشته­‌های دور تا اکنون، بازار «کوچه کاه فروشی» به‌عنوان یکی از نقاط دیدنی کابل بازدیدکنندگان داخلی و خارجی ویژه خود را داشته است و دارد و پرندگان خارجی نیز در آن بازار، به فروش می‌­رسد.

رامین، یکی از پرنده‌فروشان «کوچه کاه فروشی» کابل است. او می‌­گوید: «مغازه کبوترفروشی میراث پدرم است، و ۲۳ سال است که من هم در این کوچه به‌کار مشغول هستم. این کوچه یکی از کوچه­‌های مشهور کابل است.»

جاوید، از شهروندان ولایت لوگر است. او دلیل حضور خود در این محله را چنین توضیح می‌دهد: «کوچه کاه فروشی، یکی از کوچه­‌های قدیمی و مشهور شهر کابل است. هر نوع پرنده را می‌توانید در این­جا پیدا کنید. من هم برای خریدن یک «قناری خوش آواز» به این­جا آمده‌ام.»

هر زمان­ که یادی از کوچه کاه فروشی کابل بکنیم، پیش و بیش از هر چیز، زمزمه‌های دل‌انگیز پرند­گان این مکان به‌ ذهن می‌آید. 

کوچه کاه فروشی کابل هر روز صداها و هیاهوهای خاص خود را دارد، اما روزهای جمعه شلوغ­‌تر از روزهای عادی هفته است. در این روز، مردم حتی از دورترین نقاط کابل و استان­های دیگر افغانستان برای خرید و فروش حیوانات و پرنده­های خود به آنجا می‌آیند. 

روزهای جمعه این بازار جنب‌وجوش حال و هوای دیگری دارد، به خصوص در فصل بهار و تابستان.

کوچه کاه فروشی کابل، شاید تنها مکان تاریخی در این شهر است که از دود و آتش جنگ­‌های داخلی مصون بوده، و ویژگی‌های تاریخی­ آن، همچنان دست نخورده باقی مانده است.

بیشتر از