مایک پومپئو احتمال تجدید نظر در تحریم‌های ایران را منتفی ندانست

«دارو و کالاهای بشردوستانه تحریم نیست»

وزیر امور خارجه آمریکا جزئیات بیشتری در مورد بازنگری در تحریم‌ها ارایه نداد-Andrew Harnik / POOL / AFP

یک روز پس از تایید ارسال یک محموله کمک‌های بشردوستانه به ایران با کمک ساز و کار ویژه اقدام مالی (اینستکس)، مایک پومپئو از احتمال بررسی تعدیل تحریم‌ها علیه ایران و دیگر کشورها به منظور کمک به مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ (کروناویروس) خبر داد. وزیر امور خارجه آمریکا جزئیاتی در مورد چگونگی بازنگری احتمالی در تحریم‌ها ارایه نداد.

به گزارش رویترز، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز گذشته اعلام کردند که تراکنش مالی اینستکس در فرآیند ارسال دارو و کمک‌های بشردوستانه به ایران انجام شده است. این کانال مالی در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ از سوی آلمان پیشنهاد شد تا زمینه حفظ برجام در شرایطی که ایالات‌متحده دیگر در آن حضور ندارد، فراهم شود.

اکنون در شرایطی که تهران ادعا می‌کند تحریم‌ها مانعی در راه مبارزه با کرونا به‌شمار می‌رود، اینستکس برای تامین مالی کمک‌های بشردوستانه فعال شده و پومپئو نیز از احتمال تجدید‌ نظر در تحریم‌ها سخن می‌گوید.

پیش‌تر مقامات سازمان ملل از موافقت آمریکا با تسهیل برخی تحریم‌‌ها علیه ایران خبر داده بودند. مقامات تهران نیز می‌گویند، امکان رفع توقیف برخی دارایی‌های مسدود شده ایران در خارج از کشور پدید آمده است.

هرچند واشینگتن این خبرها را تکذیب کرده بود، پومپئو امکان بررسی موضوع را منتفی ندانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن تاکید دوباره بر اینکه دارو و غذا تحریم نبوده، نیست و نخواهد بود در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال تعدیل تحریم‌های ایران گفت: «ما همه سیاست‌های خود را به طور منظم مورد بازبینی قرار داده و برآورد می‌کنیم. پس پاسخ به این پرسش که آیا بازنگری می‌کنیم این است که «البته». البته او جزئیاتی در مورد احتمال بازنگری در این سیاست‌ها ارایه نداده است. وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر سرفصل‌هایی را برای مذاکره با ایران،‌ دستیابی به توافق جامع و لغو تحریم‌ها معرفی کرده بود که از جمله آنها می‌توان به برنامه‌های موشکی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای ایران اشاره کرد. 

آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی حاکی از آن است که تا روز سه‌شنبه ۴۴ هزار و ۶۰۵ نفر به کرونا مبتلا شده و ۲ هزار و ۸۹۸ نفر نیز جان باخته‌اند. با این حال تردید‌های زیادی در مورد صحت و دقت این آمار مطرح است و گزارش‌های غیر رسمی تعداد مبتلایان و قربانیان را به مراتب بیشتر اعلام می‌کند.

پنهان‌کاری و عدم شفافیت، سیاسی‌کاری و سوء‌مدیریت آشکار تهران از جمله عواملی است که به گمان بسیاری از کارشناسان ریسک تبدیل بحران کرونا به یک فاجعه انسانی در ایران را به دنبال دارد.

با این وجود مقامات تهران همچنان بر لغو تحریم‌ها تاکید دارند و از صندوق بین‌المللی پول وام پنج میلیارد دلاری طلب کرده‌اند.

تاثیر تحریم‌ها بر مدیریت بحران کرونا در ایران موضوعی مورد اختلاف نظر در بین ناظران بین‌المللی است. در حالی که برخی گروه‌های حامی جمهوری اسلامی تاکید دارند که تحریم‌ها مانع دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود، گروهی دیگر به موارد متعدد فساد در کشور اشاره می‌کنند که گریبان بازار دارو را نیز گرفته است. گروهی دیگر نیز به اموال و دارایی‌های معاف از مالیات و تحت نظارت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی اشاره می‌کنند که می‌تواند در شرایط بحرانی به کمک مردم بیاید.

بیشتر از