اینستکس برای صادرات تجهیزات پزشکی به ایران فعال شد

وزارت امور خارجه آلمان، انجام نخستین تراکنش را تایید کرده است

سه کشور اروپایی: اینستکس و موسسه متناظر آن در ایران بر روی تراکنش‌های دیگر و ارتقای این مکانیسم همکاری خواهند کرد-Thomas KIENZLE / POOL / AFP

سازو‌کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به اینستکس برای صادرات دارو و تجهیزات پزشکی فعال شد و نخستین تراکنش خود را انجام داد: «فرانسه، آلمان و بریتانیا تایید می‌کنند که نخستین تراکنش در قالب اینستکس با صادرات تجهیزات پزشکی به ایران عملیاتی شده است.»

وزارت امور خارجه آلمان در حساب توییتری خود با اعلام این خبر نوشته است که کالاهایی که براساس این مکانیسم مجوز صادرات دریافت کرده‌اند هم‌اکنون به ایران وارد شده‌اند.

در این بیانیه کوتاه، به ارزش مبادله انجام‌شده و کالای تهاترشده از جانب ایران اشاره نشده است. 

سازوکار مالی اینستکس در بهمن‌ماه سال ۹۷ رونمایی شد و قرار بود منافع اقتصادی ایران در برجام را تضمین کند. اینستکس یک صندوق غیردلاری است که به شکل تهاتری در ازای کالاهای ایرانی عرضه شده در اروپا (عمدتا نفت و محصولات پتروشیمی) صادرات برخی کالاها به ایران را عملیاتی می‌کند.

در ۱۴ ماهی که از تاسیس اینستکس می‌گذرد، هیچ مبادله‌ای به وسیله آن انجام نشده است. فشار و تهدید ایالات متحده به دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و همچنین روند کاهش تعهدات ایران از اردیبهشت سال گذشته سبب شد این مکانیسم تقریبا بی‌اثر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه منتشر‌شده از سوی وزارت خارجه آلمان به این نکته اشاره شده که هدف اینستکس فراهم کردن راه‌حلی پایدار و بلندمدت برای تجارت قانونی اروپا با ایران و بخشی از تلاش ها برای حفظ برجام است.

سه کشور اروپایی در بیانیه مشترکشان اعلام کرده‌اند که پس از انجام نخستین تراکنش، اینستکس و موسسه ویژه تجارت و تامین مالی (STFI) در ایران بر روی تراکنش‌های دیگر و ارتقای این مکانیسم همکاری خواهند کرد.

موسسه ویژه تجارت و تامین مالی (STFI) که در دوم اردیبهشت ماه سال گذشته با سرمایه اولیه یکصد میلیون تومان در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسه‌های غیرتجاری تهران به ثبت رسید، قرار بود با همکاری همتای اروپایی خود یعنی اینستکس، در رفع محدودیت های نقل و انتقال مالی ناشی از تحریم های آمریکا موثر باشد.

بیشتر از