بحران کرونا؛ ژاپن برای «نبرد طولانی»‌ آماده می‌شود

شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن به بیش از ۱۵۰۰ نفر رسید

شینزو آبه وعده داده است تا به مردم کمک اقتصادی کند - Kazuhiro NOGI / AFP

این آمار که روز یکشنبه اعلام شد،  بیشترین شمار ابتلا در یک روز در این کشور را نشان می‌دهد. در مقایسه با کشورهای همسایه از جمله کره جنوبی و چین، شمار مبتلایان در ژاپن نسبتا اندک به شمار می‌رود. 

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که مردم این کشور باید «آماده نبردی طولانی با ویروس کرونا باشند.» 

به گفته شبکه خبری ان‌اچ‌کی در ژاپن، آقای آبه گفت که شیوع بیماری در آمریکا و اروپا نشان می‌دهد که شمار موارد در ژاپن «طی دو هفته آینده می‌تواند بیش از ۳۰ برابر شود.» 

او در این سخنان وضعیت اضطراری اعلام نکرد، اما وعده داد که دولت در ده روز پیش رو، یک بسته اضطراری مشوق اقتصادی را ارائه خواهد داد، که از جمله شامل پرداخت کمک هزینه نقدی به خانواده‌ها می‌شود. 

اظهارات آقای آبه پس از آن عنوان می‌شود که یوریکو کوئیکه، فرماندار توکیو، هشدار داد که این شهر برای اولین بار در آستانه تعطیلی بالقوه قرار دارد و شاهد «انتشار انفجاری»‌ ویروس خواهد بود. 

او روز جمعه از شناسایی ۴۰ مورد جدید خبر داد و از مردم دعوت کرد «حس بحران را درک کنند» و با پرهیز از بیرون‌ رفتن‌های غیرضروری، «مسئولانه رفتار کنند.»

او همچنین از مردم خواست از رفتن به پارک‌ها و باغ‌های محل شکفتن شکوفه‌های گیلاس خودداری کنند تا به کند کردن روند انتشار بیماری کمک کنند. او گفت: «شکوفه‌ها سال آینده هم می‌شکفند.» 

برخی کارشناسان شمار اندک ابتلا در ژاپن را زیر سوال برده‌اند و می‌گویند این مسئله موجب شده است که دولت لزومی به انجام آزمایش نبیند. 

ماساهیرو کامی، رئیس موسسه تحقیقاتی پزشکی در توکیو، به فایننشال تایمز گفته است، منطقی نیست که کشوری در همسایگی چین «همزمان با کشورهای اروپایی شاهد افزایش موارد ابتلا باشد.» 

او همچنین گفت: «مسئله فقط انجام آزمایش است.» 

در ماه فوریه، روزنامه ژاپن تایمز نوشته که بیمارستان‌های این کشور به دلیل دستورالعمل‌های سرسختانه و مبهم، از پذیرش بیمارانی که به طور بالقوه به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند، خودداری می‌کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها کسانی که با مبتلایان تایید شده در تماس بودند، و یا آنانی که اخیرا به مناطق آلوده چین سفر کرده بودند و تب و نشانه‌های مشابه ذات‌الریه داشتند، واجد شرایط آزمایش شناخته می‌شدند. 

با آن که ژاپن طی موج اولیه شیوع ویروس کرونا در مراحل آغازین انتشارش در چین، تحت تاثیر قرار گرفته بود، اما زندگی در ژاپن در مقایسه با دیگر کشورهایی که تلاش می‌کنند جلو انتشار ویروس را بگیرند، نسبتا عادی است. 

آخر هفته گذشته و علی‌رغم هشدار مسئولان محلی و تلاش برای لغو یک مسابقه «کیک‌باکسینگ»، ۶۵۰۰ نفر در استادیوم سائیتاما در شمال توکیو گرد آمدند تا آن مسابقه پرطرفدار را تماشا کنند. 

© The Independent

بیشتر از جهان