رزمایش بیولوژیک در ایران؛ برپایی بیمارستان دوهزار تختخوابی در تهران

ستاد کل نیروهای مسلح از ارتش خواسته تا ۴۸ ساعت دیگر بیمارستانی صحرایی در تهران ایجاد کند

ده روز پس از تشکیل «قرار گاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح»، ارتش ایران مامور شده تا به فوریت در ۴۸ ساعت آینده بیمارستانی دو هزار تختخوابی در تهران ایجاد کند.

حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش در ستاد کل نیروهای مسلح گفته است که نیروی زمینی ارتش، این بیمارستان را تا ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه آماده خواهد کرد: «دستور این است که با استفاده از توانمندی‌های نیروی زمینی یک نقطه مناسب در شهر تهران انتخاب شود و یک مجتمع بیمارستانی ۲۰۰۰ هزار تخت‌خوابی ظرف ۴۸ ساعت آماده کنند.»

تهران، بالاترین میزان مبتلایان به ویروس کرونا در ایران را دارد. براساس آخرین آمار وزارت بهداشت ایران، استان تهران بیش از پنج هزار مبتلا دارد. امکانات بیمارستانی شهر تهران برای پذیرش این حجم از بیماران کفایت نمی‌کند و گزارش‌های متعددی از نیاز به ایجاد ظرفیت جدید در بخش مراقبت‌های ویژه منتشر شده است.

هنوز مشخص نیست که ایجاد این بیمارستان صحرایی یا موقت به دست ارتش برای پاسخ به نیازهای بیماران فعلی است و یا اینکه تهران خود را برای موج جدید از بیماری کرونا آماده می‌کند.  

علی‌خامنه‌ای روز ۲۳ اسفند در نامه‌ای به محمدحسین باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح از  او خواسته بود با تشکیل قرارگاه دفاع بیولوژیک و ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف نیروهای نظامی به مقابله با ویروس کرونا در ایران بپردازند.

بلافاصله پس از این نامه، قرارگاهی به نام «قرارگاه بهداشتی امام رضا» زیر نظر نیروهای مسلح ایران تشکیل شد. نخستین تصمیم این قرارگاه، یک روز بعد از سوی باقری اعلام شد. او گفت که از روز ۲۵ اسفندماه شهرهای ایران قرنطینه نظامی خواهند شد.

نخستین تصمیم این قرارگاه با مخالفت دولت روبه‌رو شد و حسن روحانی در روزی که گفته می شد روز آغاز قرنطینه شهرهای ایران است در جلسه‌ای با فعالان اقتصادی گفت که هیچ شهر و منطقه‌ای در ایران قرنطینه نخواهد شد و تصمیم به مخدودیت رفت‌وآمد تنها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران می‌تواند اتخاذ شود.

تشکیل قرارگاه بهداشتی در ستادکل نیروهای مسلح پس از آن مطرح شد که گروهی از سیاستمداران و پزشکان ایرانی از حسن روحانی خواستند تا از امکانات نیروهای نظامی در ستاد کرونا استفاده شود و این نیروها تحت مدیریت این ستاد دربیایند. علی خامنه‌ای در واکنش به این خواسته‌ها، قرارگاهی مجزا تشکیل داد و اجازه فرمانبرداری نیروهای مسلح از ستاد ملی مقابله با کرونا را نداد.

برپایی رزمایش بیولوژیک و ایجاد قرارگاهی در نیروهای نظامی و مستقل از دولت از آنجا نشأت می‌گیرد که رهبر جمهوری اسلامی ویروس کرونا را نتیجه جنگ بیولوژیک آمریکا علیه رقبا و دشمنانش می‌داند.

علی خامنه‌ای در هفته‌های گذشته در دو نوبت آمریکا را متهم به «بیوتروریسم» و ایجاد ویروس برای مقابله با چین و ایران کرده است. او روز گذشته در سخنرانی نوروزی خودش بار دیگر این اتهامات را مطرح کرد و گفت: «آمریکایی‌ها چند بار گفته‌اند حاضرند کمک دارویی به ایران کنند و گفته‌اند که فقط شما از ما بخواهید. این از حرف‌های عیجب است. شما متهم هستید که خودتان این ویروس را ایجاد کرده‌اید...ممکن است دارویی را وارد کشور کنید که این ویروس را ماندگار کند. شاید کسی را وارد ایران کنید تا اطلاعات خود را از میزان اثرگذاری این ویروس تکمیل کنید.»

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش گفته بود که گروه زیادی از «اجنه» و «انسان‌ها» به دشمنی با جمهوری اسلامی مشغولند: «هم دشمنان جنی و هم دشمنان انسی وجود دارند و این‌ها به هم کمک می‌کنند. سیستم اطلاعاتی خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می‌کنند.»

بیشتر از