شمار قربانیان کرونا در جهان از ده هزار نفر عبور کرد

ایران مقام سوم از نظر شمار تلفات را دارد

بیش از ۲۴۵ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند - FRANCOIS NASCIMBENI / AFP

شمار موارد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در جهان، طبق تازه‌ترین آمار، از ۱۰ هزار نفر فراتر رفت. 

بنا به یافته‌های دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده، که آمار سازمان بهداشت جهانی و منابع دیگر را بررسی می‌کند، بیش از ۲۴۵ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و طبق آمار جهانی بر اثر آن تا روز جمعه ۲۰ مارس، ۱۰ هزار نفر در سطح جهان جان باخته اند. 

طی شب گذشته ایتالیا با ۶۰ میلیون نفر جمعیت، سه هزار و ۴۰۵ مورد مرگ را ثبت کرد. آمار مرگ بر اثر ویروس کرونا در چین، با جمعیتی ۲۰ برابر بزرگتر، ۳ هزار و ۲۴۸ نفر است. 

آمار حاضر نشان می‌دهد که ایران با هزار و ۲۸۴ مورد مرگ، مقام سوم را از نظر شمار تلفات را دارد، ‌و اسپانیا با ۸۳۳، فرانسه با ۳۷۱، ایالات متحده با ۲۱۷، بریتانیا با ۱۳۷، کره جنوبی با ۹۴ مورد و هنلد با ۷۶ مورد ثبت شده مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، در مراحل بعدی قرار دارند.

در ایالت کالیفرنیای آمریکا با ۴۰ میلیون جمعیت، به مردم دستور داده شده تا در خانه‌ها بمانند و گوین نیوسام فرماندار این ایالت گفت مسئولان پیش‌بینی می‌کنند که نیمی از جمعیت، یعنی حدود ۲۵ میلیون نفر به ویروس مبتلا شوند. 

جمهوری اسلامی ایران آمریکا را متهم کرده که با اعمال تحریم‌ها و جلوگیری از واردات کالاها و تجهیزات ضروری پزشکی و درمانی، به انتشار ویروس در ایران کمک کرده است. 

دفتر سازمان ملل متحد در ایران در بیانیه‌ای گفت:‌ «آمریکا تلاش می‌کند تا در داخل این کشور ویروس را مهار کند، اما در خارج به انتشار آن کمک می‌کند.»

همزمان در چین، که کانون شروع انتشار ویروس در دسامبر ۲۰۱۹ به شمار می‌رود، به دنبال ماه‌ها محدودیت‌های سختگیرانه بر عموم مردم، دولت از دومین روز پیاپی بدون شناسایی مورد جدید، خبر داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان پرو در آمریکای جنوبی، شامگاه پنجشنبه گفتند که سرتاسر کشور برای یک ماه به حالت تعطیل درمی‌آید. در این کشور بیش از صد نفر مبتلا به ویروس شناسایی شده‌اند و سه نفر جان باخته‌اند. 

مدیر سازمان بهداشت جهانی به کشورهای آفریقایی هشدار داده تا همزمان با کم بودن موارد ابتلا به ویروس، در جلوگیری از انتشار بیماری تمهیداتی را به اجرا درآورند. 

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت:‌ «بهترین توصیه برای آقریقا این است که امروز خود را برای بدترین سناریو آماده کنند.»

بیماری کووید-۱۹ در بیشتر افراد ملایم است اما سالمندان به شکل خاص به نوع سخت آن مبتلا می‌شوند. 

یکی از دلایل شمار بالای موارد مرگ در ایتالیا این است که این کشور دارای دومین جمعیت بزرگ سالمند در جهان است و اکثر جان‌باختگان یعنی ۸۷ درصد، بالای ۷۰ سال داشتند. 

یوناس اشمیت-چانسیت، در موسسه پزشکی برنارد نوچت در آلمان، دلیل دیگری برای بالا بودن آمار مرگ در ایتالیا آورده و به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است:‌ «این اتفاقی است که موقع فروریزی نظام بهداشت می‌افتد.»

بیش از ۸۶ هزار نفر از مبتلایان، عمدتا در چین، بهبود یافته‌اند اما سرعت بهبود به مراتب کندتر از سرعت انتشار ویروس است. 

به گفته سازمان بهداشت جهانی، فرایند بهبود حدود دو هفته برای موارد ملایم ابتلا طول می‌کشد، اما ممکن است در مورد کسانی که به نوع سخت بیماری مبتلا شده‌اند تا شش هفته نیز به طول انجامد.

© The Independent

بیشتر از جهان