ظهور دیوید بویی با عکس‌های افسانه‌ایِ میک راک

میک راک، در فاصله سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳ عکاس و سازنده ویدیوهای دیوید بویی بود

آلبوم زیگی، دیوید بویی را به یکی از بزرگترین ستارگان دنیا تبدیل کرد- JUSTIN TALLIS / AFP

 در سال ۱۹۷۲ «دیوید بویی» (خواننده و ترانه‌سرای انگلیسی سبک راک) آلبوم خارق‌العاده «ظهور و سقوط زیگی استارداست و عنکبوت‌ها از مریخ» را منتشر کرد.

شخصیت استارداستِ بویی نیز هم‌زمان با انتشار این آلبوم ظهور کرد؛ شخصیتی پر زرق و برق، با چشمانی ریمل‌زده و جنسیت نامشخص. این شخصیت همه مرزهای بین مؤنث و مذکر، دگرجنس‌گرا و هم‌جنس‌گرا و واقعیت و خیال را درنوردید و به پدیده‌ای جدید و درخشان در دهه هفتاد میلادی تبدیل شد؛ دورانی که کم‌کم افراد «خود» واقعی‌شان را اظهار می‌کردند.

 آلبوم زیگی و کنسرت‌های دیدنی زیگی بر روی صحنه، کم‌کم این لندنیِ آرام و فروتن را به یکی از بزرگترین ستارگان دنیا تبدیل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از همسفران مهم بویی در این سیر جادویی از فرش به عرش، هم‌شهریِ عکاس‌ او، میک راک بود. راک، هم در زندگی شخصی و هم هنری با بویی رفیق شد و به حلقه اول یاران بویی پیوست. او در فاصله سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳ عکاس و سازنده ویدیوهای این خواننده بود.

مجموعه عکس‌های میک راک، شامل تصاویری دیدنی از اجراهای روی صحنه بویی، پروژه‌های عکاسی منحصر به فرد و تک‌چهره‌های خصوصی از پشت صحنه کنسرت‌ها است. این عکس‌ها در ستایش زندگی پرفراز و نشیب و خلاقیت هنری بویی است و در عین حال، ما را به آشنایی با وجوه مختلف شخصیت و شهرت او دعوت می‌کند.

میک راک در سال ۱۹۴۸ در لندن به دنیا آمد و معروف است به «مردی که دهه هفتاد را به تصویر کشید.» او علاوه بر دیوید بویی، از لو رید، کویین، ایگی پاپ، روکسی موزیک و بلوندی نیز عکاسی کرد. او هم‌چنین سازنده نماهنگ ترانه‌های قدیمی بویی بود؛ ترانه‌هایی از قبیل «جان، فقط دارم می‌رقصم»، «ژان جنی»، «عجایب فضایی» و «حیات در مریخ؟».

راک در سراسر دنیا نمایشگاه‌های بزرگی از کارهای‌ خود برگزار کرده است.

© The Independent

بیشتر از موسیقی