ویروس کرونا؛ صف‌های طولانی در فروشگاه‌های سلاح در آمریکا

برخی شهروندان برای نخستین بار اقدام به خرید اسلحله کرده‌اند

 بیشترین مهمات اسلحه در دو ایالت کارولینای شمالی و جوروجیا خریداری شده است- REUTERS/Patrick T. Fallon 

همزمان با دست و پنجه نرم کردن ایالات متحده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، شهروندان از سر ترس و وحشت در سراسر کشور به خرید لوازم و محصولات مختلف هجوم برده‌اند.

اما علاوه بر مایع شست‌وشوی دست و دستمال توالت، بسیاری از امریکاییان به این فکر افتاده‌اند که از آنجا که هیچ وقت نمی‌شود به اندازه کافی محتاط بود، وقت آن رسیده که تفنگی خریداری کنند.

از ایالات کالیفرنیا و آلاباما گرفته تا ایالت نیویورک، صف‌های طویل در برابر اسلحه‌فروشی‌ها تشکیل شده، و فقط علاقه‌مندان اسلحه که پیش از این هم تا دندان به سلاح مجهز بودند نیستند که به این فروشگاه‌ها هجوم برده‌اند. یکی از فروشندگان اسلحه در شهر مسا در ایالت آریزونا، به شبکه تلویزیون محلی گفت که شاهد افزایش شدید خریداران بار اولی است. این مورد توسط مدیر فروشگاه دیگری در شهر والیو در ایالت کالیفرنیا هم تایید شده است.

پتی پن، از شبکه ۵ فاکس، در محوطه بیرونی فروشگاه اسلحه‌ای در شهرستان کاب ایالت جورجیا گزارش کرد که صاحب آن مغازه که «همه چیز، از ایبولا تا آنفولانزای پرندگان» را در طول زندگی خود شاهد بوده است، «هیچ وقت چنین هجومی را به‌چشم ندیده است» و صف‌هایی به درازای ۱۲ نفر تا پیشخوان مغازه، اکنون «هفته‌ها است که بی‌وقفه ادامه دارد.»

مهمات نیز به سرعت در حال فروش است. فروشنده مجازی «امو.دات.‌کام» (Ammo.com) آمار فروش خود را منتشر کرده است که حاکی از افزایش شدید فروش در ۱۱ روز منتهی به ۴ مارس است. ایالاتی که شهروندان آن از همه بیشتر مهمات خریده‌اند، کارولینای شمالی و جورجیا هستند.

یک فروشنده مجازی دیگر با نام «تجهیزات تیراندازی ویدنرز» (Widener’s Reloading and Shooting Supply) به انجمن ملی سلاح گفت که تا انتهای ماه فوریه، هم فروش و هم بازدید آنلاین آنها نسبت به همین زمان در سال گذشته، دو برابر شده است.

بخشی از افزایش شدید آمار فروش، می‌تواند به احساس عمومی ترس و بدبینی در این دوران مرتبط باشد. کما این که یکی از فروشندگان می‌گوید: «هر وقت مردم شرایطی بد و ناراحتی داشته باشند، فروش بالا می‌رود و همواره همان اقلام همیشگی است: تفنگ و مهمات.» ولی برخی از امریکاییان خود را به دلایل خاص دیگری مجهز می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صاحب یک فروشگاه سلاح در شهر آرکادیا در ایالت کالیفرنیا، به ایستگاه محلی شبکه سی‌بی‌اس گفت که شاهد هجوم ده برابری مشتریان به مغازه خود است که بسیاری از آنان شهروندان آسیایی-امریکایی هستند که در صورت بروز هرج و مرج در اجتماع، نگران امنیت خود هستند که مبادا به خاطر نژاد و قومیت خود، هدف قرار بگیرند. مواردی از نژادپرستی علیه شهروندان آسیایی-امریکایی در سراسر ایالات متحده گزارش شده است.

هجوم برای خرید لوازم و محصولات از سر ترس و وحشت، آنقدر شدید شده است که دونالد ترامپ از مردم خواسته دست از این کار بردارند.

او با اشاره به مکالمات خود با مدیران شرکت‌های بزرگ کشور، گفت: «آرام باشید، وضعیت شما کاملا خوب است. به من گفته‌اند که هیچ دلیلی وجود ندارد که هیچ کس در کشور مواد غذایی و ضروری را در مقادیری فراوان خریداری و انبار کند. شام خود را در آرامش بخورید چون از همه محصولات بیش از اندازه داریم، نیازی به خرید مقادیر عمده نیست، چون فقط پر کردن قفسه‌های فروشگاه‌ها را سخت‌تر می‌کند.»

هنوز مشخص نیست که آقای ترامپ این اطمینان دادن‌های خود را به خرید سلاح نیز تسری دهد یا خیر. ولی با افزایش فروش سلاح در کشور، پسر جنجال برانگیز او در این باره اظهار نظر کرد. دونالد ترامپ پسر (جونیور)، با انتقاد از چیزی که به زعم او دورویی طرفداران قوانین کنترل و محدود کردن اسلحه است، توییت کرد که گویا بسیاری از «دوستان چپ‌گرا» در این هفته با او تماس گرفته‌اند و از علاقه ناگهانی خود به اسلحه سخن گفته‌اند.

دلیل این توییت او، تصویب وضعیت اضطراری در شهر شامپاین در مرکز ایالت ایلینویی بود که به شهردار، اختیارات دوران اضطراری اعطا می‌کند. این تصمیم توسط برخی از راست‌گرایان، از جمله انجمن ملی سلاح، به عنوان گامی در جهت ممنوعیت محلی فروش اسلحه تعبیر شده است.

مقامات شهر شامپاین انکار می‌کنند که طرح آنها هرگونه پروژه در سایه‌ای را دنبال می‌کرده است تا اسلحه‌ها را به طور کامل از دست مردم دور نگاه دارد. اما سامانه‌های اینترنتی راستگرا مانند برایت‌بارت (Breitbart) گزارش می‌کنند که با اتخاذ تصمیمات سفت و سخت‌تر در شهرهای ایالات متحده برای حفظ و رعایت فاصله در اجتماع، شهروندان هر چه بیشتری نگران بروز هرج و مرج و اعتراضات مدنی هستند و به همین خاطر، به سختی بتوان تصور کرد که آمار فروش سلاح در کشور، در آینده‌ای نزدیک کاهش یابد.

© The Independent

بیشتر از جهان