تکذیب قرنطینه کردن تهران توسط سخنگوی دولت: «این یک دروغ بزرگ است»

بهداشت عمومی، قربانی بحران تصمیم گیری در نظام

علی ربیعی گفت قرنطینه کردن تهران «یک دروغ بزرگ» است. عکس: خبرگزاری مهر

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر احتمال قرنطینه کردن برخی از شهرها در ایران، علی‌ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد که «هرگونه شایعه درباره قرنطینه تهران یک دروغ بزرگ است.»

علیرغم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، به نظر می‌رسد مسوولان جمهوری اسلامی از اتخاذ تصمیمات دشوار و سخت‌گیرانه برای مهار کرونا در ایران اکراه دارند. این درحالی است که در ایتالیا فعالیت‌های عمومی در همه کشور تقریبا به حالت تعلیق درآمده است. 

به گزارش ایسنا، علی ربیعی گفته است که «هیچ تغییری در ساعات کار فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، نانوایی‌ها و دیگر مشاغل ضروری صورت نخواهد گرفت.ساعات کار برخی مشاغل به تناسب نیازهای مردم نیز ممکن است افزایش یابد.» به گفته ربیعی «برخی درصدند با ترویج شایعات، استرس و دغدغه‌های مردم را بیشتر کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که پیشتر براساس تصمیم نخستین جلسه «قرارگاه بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح» که روز جمعه ۲۳ اسفند در تهران برگزار شد قرار بود در ۲۴ ساعت آینده «روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها» در سراسر ایران اجرایی شود.

محمدحسین باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان نخستین جلسه این قرارگاه  اعلام کرده بود که طی روزهای آینده همه مردم ایران رصد خواهند شد تا افراد مشکوک به بیماری مشخص شوند: «ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی و تماس تلفنی و در صورت ضرورت، بسیار اندک با مراجعه مورد رصد قرار می‌گیرند و افراد مشکوک به بیماری مشخص می‌شوند.»

«دروغ بزرگ خواندن» تهران در حالی که یکی از شهرهایی است که بیشترین موارد ابتلا به کرونا در آن گزارش شده است، برخلاف سیاست‌هایی است که در بسیاری از کشورهای دیگر برای شیوع ویروس کرونا درنظر گرفته شده است. هم اکنون در ایتالیا کل کشور در وضعیت اضطراری قرار دارند و بسیاری از فعالیت‌های روزانه تعطیل شده است و سخت‌گیری زیادی در خصوص رفت‌وامد و فعالیت‌های تجاری، اداری، فرهنگی و ورزشی صورت می‌گیرد. 

مقامات ایران طی هفته‌های گذشته بارها متهم شده‌اند که نسبت به شرایطی که در آن وجود دارد، تصمیمات به روز اتخاذ نمی‌کند و پس از آنکه خسارات زیادی متوجه جامعه شده است، مجبور به اتخاذ تصمیمات سختگیرانه می‌شوند. از اولین انتقادات مطرح شده، خودداری از قرنطینه کردن شهر قم است، به عنوان اولین شهری که در آن موارد مرگ توسط ابتلا به ویروس کرونا گزارش شد. 

در یک روز گذشته، پنج شنبه ۲۲ اسفند ماه،  رکورد ابتلا به کرونا در ایران شکسته و ۱۲۸۹ مورد جدید بیماری کووید-۱۹ در ایران ثبت شد.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران که به‌صورت روزانه آمار جدید این بیماری را منتشر می‌کند، ظهر شنبه اعلام کرد که از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۳۶۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۲۷۲۹ نفر افزایش یافت. به گفته او «در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به  ۶۱۱ مورد رسید.»

تا پیش از آمار امروز، بیشترین میزان ثبت روزانه ابتلای جدید متعلق به جمعه گذشته بود که طی ۲۴ ساعت منتهی به آن ۱۲۳۴ نفر به این ویروس آلوده شده بودند.

مجیدرضا حریری  رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص اینکه چرا چین قرنطینه کرد و ایران قرنطینه نمی‌کند به ایسنا گفت: «در برخورد و مواجهه با ویروس کرونا، شرایط هر کشور، وضعیت جمعیتی و موقعیت اقتصادی دولت‌ها، عوامل تعیین‌کننده خواهند بود.»

او با طرح مساله مایحتاج مردمی و نگرانی حکومت از ناتوانی برای تامین‌ نیاز‌های خانوارهای ایران در صورت قرنطینه، بر این نگرانی که حکومت بهداشت عمومی را قربانی بحران تصمیم گیری می‌کند صحه گذاشت و افزود: «یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در دوران قرنطینه، تامین مایحتاج زندگی مردم در خانه‌های آن هاست. در اقتصاد ایران اقشاری که کسب و کار خرد دارند و براساس درآمد روزانه‌شان زندگی می‌کنند؛ بسیار زیاد هستند و اگر بنا باشد این اقشار در خانه قرنطینه اجباری شوند، باید هر روز مایحتاج آنها در خانه‌هایشان تحویل شود که با توجه به شرایط اقتصادی کشور دشواری فراوانی دارد.»

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد:‌ «موضوع نخست لزوم رسیدن به وحدت نظر و تصمیم‌گیری در حاکمیت است. اینکه ما هر روز ببینیم نهادهای مختلف در کشور، حرف‌ها و آمارهای خود را ارائه می‌کنند و با دیگر دستگاه‌ها همراه نیستند، هم مدیریت این شرایط دشوار را سخت می‌کند و هم برای مردم نگرانی به وجود می آورد.»

بیشتر از