کرونا در ایران؛ تداوم وضعیت «هشدار» و دعوای مسئولان با آمریکا

جواد ظریف می‌گوید جهان دیگر نمی‌تواند در مقابل تروریسم پزشکی آمریکا سکوت کند

همین امروز بود که جبار کوچکی‌نژاد نماینده شهر رشت در مجلس شورای اسلامی گفت که «وضعیت این  شهر شاید از همه دنیا بدتر باشد» - ATTA KENARE / AFP

در حالی یکی دیگر از روزهای آخرین ماه سال به پایان خود نزدیک می‌شود، سایه ویروس کرونا هر ثانیه بر سر مردم ایران بیشتر سنگینی می‌کند. 

امروز علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت شیوع این ویروس گفت که هنوز در «وضعیت هشدار کرونایی» هستیم. 

بالارفتن تصاعدی مبتلایان به این ویروس در بسیاری از شهرها و قرمز شدن وضعیت استان مازنداران و گلایه از کمبود تحهیزات درمانی و لزوم ساختن بیمارستان صحرایی در اطراف شهر رشت همه اخباری نبود که امروز شنبه، هفدهم اسفندماه، از ماجرای شیوع کرونا در ایران گزارش شد؛ مقامات جمهوری اسلامی در وزارت خارجه امروز زاویه دیگری از ماجرای شیوع گسترده کرونا و راه‌کارهای مقابله نظام با این ویروس را برجسته کرده بودند که بیشتر از راه‌کارهای مبارزه با ویروس کرونا، جنگ لفظی با آمریکا بود. 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در توییتی نوشت: «دونالد ترامپ به طور خصمانه تحریم‌های غیرفانونی آمریکا را به منظور تخلیه منابع مورد نیاز ایران برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ تشدید می‌کند؛ آن هم درحالی که شهروندانمان به خاطر (این ویروس) در حال مرگ‌ هستند. جهان دیگر نمیتواند در مقابل تروریسم اقتصادی آمریکا که با تروریسم پزشکی پیوند خورده سکوت کند.»

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم به ادعاهای برخی از مقامات آمریکایی در ارتباط با نوع عملکرد ایران در مهار ویروس کرونا در کشور واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، موسوی در واکنش به  سخنان برخی از مقامات آمریکایی در ارتباط با نوع عملکرد ایران در مهار ویروس کرونا در ایران گفت: «تنها یک دولت آلوده به سوء مدیریت، فریب و دروغ می‌تواند آنقدر وقیح باشد که اتهامات بی معنی را متوجه ایرانیانی کند که با فداکاری و ایثار برای محافظت از بشریت در برابر جهان گیر شدن ویروس کرونا تلاش می کنند.»

پیش‌تر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که ایران نیز مانند چین از اطلاع‌رسانی دقیق درباره آمار ویروس کرونا خودداری می‌کند. 

امروز هم‌چنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در صفحه توییتر خود نوشت: «ویروس تحریم و بدعهدی، بیش از کرونا «امنیت بین‌المللی» را تهدید می‌کند. ادعای آمریکا برای آمادگی کمک به ایران تنها با عمل به تعهدات قانونی این کشور ذیل برجام قابل راستی آزمایی است.»

چندی پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، مقامات آمریکایی اعلام کردند که آمادگی ارسال کمک‌های بهداشتی و پزشکی را به ایران دارند. پیشنهادی که البته با واکنش منفی مقامات ایرانی مواجه شد. 

برخی مقامات جمهوری اسلامی در حالی از فضای کنونی بحران‌زده استفاده به مطلوب می‌کنند که گویی از اتفاقات هرروزه در رابطه با شیوع کرونا و وخیم‌تر شدن اوضاع چندان آگاه نیستند. 

همین امروز بود که جبار کوچکی‌نژاد نماینده شهر رشت در مجلس شورای اسلامی گفت که «وضعیت این  شهر شاید از همه دنیا بدتر باشد». 

از سوی دیگر سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرگزاری موج، با اشاره به جنگ بیولوژیک توسط ویروس کرونا ، مدعی شد که «باید منتظر ماند و دید که آیا این ویروس جنگ بیولوژیک آمریکاست یا چین».

سه روز گذشته  بود که حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران در مراسمی در شهر کرمان با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفته بود که «امروز درگیر یک نبرد بیولوژیک هستیم، اما کشور مقاومت می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین سلامی مدعی شده بود که «در مبارزه با این ویروس که ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده، پیروز خواهیم شد و آمریکا بداند که اگر این کار را انجام داده به اهلش بر خواهد گشت و اگر هم کار آمریکا نباشد باز این ویروس مهار خواهد شد».

تلاش برخی مقامات در جمهوری اسلامی برای بنا کردن روایتی جز آنچه در واقعیت جامعه مشهود است، با توجه به همه‌گیری این ویروس در سطح بالا و در بیشتر شهرهای ایران ناممکن به نظر می‌رسد و از طرفی جدی‌تر شدن هرو روزه سطح بحران در کشور کارآمدی و یا ضعف مسئولین را  در مواجهه با وضع موجود بیشتر از پیش عیان می‌کند. 

بیشتر از