ویروس کرونا؛ مقامات جمهوری اسلامی سلامتی‌شان را جدی گرفته‌اند

در میانه بحران گسترده کرونا در ایران، جلسات مقام‌های ارشد نظام محدود شده است

تغییر برنامه‌های مقامات عالی جمهوری اسلامی از علی خامنه‌ای تا روسای قوا نشان می‌دهد که آن‌ها دست‌کم حفظ سلامت خودشان را بسیار جدی گرفته‌اند- عکس: president.ir

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، پیش از آنکه صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حفظ فاصله از دیگران، حضور یابد، آخرین بار روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه در مجامع حضور یافته بود. او در آن روز، سه برنامه مشخص داشت؛ حضور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه نمادین روز درختکاری و جلسه هیات دولت.

روحانی در آخرین حضور خبری‌اش در روز چهارشنبه اظهار امیدواری کرده بود که ایران به‌زودی بر بحران ویروس کرونا فائق خواهد آمد. نکته قابل توجه در جلسات اخیر روحانی آن است که افراد حاضر در جلسه با فاصله نسبتا زیاد از یکدیگر نشسته و حتی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، واعظی، رییس دفتر و حسام‌الدین آشنا، مشاور او ماسک زده بودند.

شمار مبتلایان به کرونا در ابران از روز چهارشنبه سه برابر شده است. جلسات روز پنج‌شنبه و جمعه ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور روحانی برگزار شد. تصمیم در مورد ممنوعیت سفر به ۱۳ استان ایران نیز در جلسه‌ روز پنج‌شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا و بدون حضور روحانی و جهانگیری گرفته شد.  

اما حضور محدود روحانی در جلسات رسمی تنها علامت سوال در مورد نحوه رویارویی مقامات عالی جمهوری اسلامی با ویروس کرونا نیست. اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت، آخرین بار در جلسه هیات دولت در روز هفتم اسفند حضور داشته و پس از آن در دو جلسه هیات دولت، جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و شش جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا حضور نیافته است. وبسایت ایران‌وایر روز چهارشنبه به نقل از منابعی نوشته است که اسحاق جهانگیری به کرونا مبتلا شده و مراقبت‌های پزشکی از او در منزلش انجام می‌شود. خبر ایران‌وایر تاکنون از سوی مقامات ایرانی تایید و یا تکذیب نشده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جدید‌ترین خبر منتشر شده از اسحاق جهانگیری به صبح امروز باز می‌گردد. وبسایت دولت نوشته که جهانگیری «به‌صورت تلفنی» با شماری از استانداران صحبت کرده و از آن‌ها خواسته تا همه امکاناتشان را برای کنترل کرونا به‌کار بگیرند. در صورت درست بودن این خبر، مشخص نیست که معاون اول روحانی در دفتر کارش حضور داشته و یا از قرنطینه با استانداران تماس گرفته است.   

به جز اسحاق جهانگیری، اخبار متفاوتی در مورد آلوده شدن رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به کرونا و بستری شدن او در بخش ICU بیمارستانی در تهران منتشر شده است.

روابط عمومی وزارت صنعت ایران، دلیل بستری شدن رحمانی را عوارض ناشی از مجروحیت شیمیایی او در زمان جنگ اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر، ابتلای معصومه ابتکار، معاون زنان رییس‌جمهور، محمد فرهادی، وزیر علوم در دولت نخست روحانی، پیرحسین کولیوند، رییس اورژانس کشور و ۲۳ نماینده مجلس تایید شده است.

برخی چهره‌های سیاسی مانند حسین شیخ‌الاسلام، معاون سیاسی اسبق وزارت خارجه، فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی، نمایندگان منتخب مجلس یازدهم، محمد میرمحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هادی خسروشاهی، سفیر اسبق ایران در واتیکان نیز در روزهای گذشته در اثر کرونا فوت شده‌اند.

حضور محدود حسن روحانی در جلسات این روزها می‌تواند به دلیل افزایش اقدامات احتیاطی و قرنطینه او  برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا باشد. پس از فراگیری کرونا در ایران، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدارهای عمومی خود را لغو کرده است و مراسم روز درختکاری را بدون حضور مقامات دولتی و حتی اعضای دفترش و به تنهایی برگزار کرد. مجلس شورای اسلامی نیز جلسات خود را تعطیل کرد و بودجه سال آینده هم با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی بدون بررسی در صحن مجلس، تنفیذ شد. رییس قوه‌قضاییه هم جلسات عمومی خود را به حالت تعلیق درآورده است. 

 تغییر برنامه‌های مقامات عالی جمهوری اسلامی از علی خامنه‌ای تا روسای قوا نشان می‌دهد که آن‌ها دست‌کم حفظ سلامت خودشان را بسیار جدی گرفته‌اند.

بیشتر از