جلسه محرمانه داماد ترامپ با سناتورهای آمریکایی درباره طرح صلح

پیش‌بینی الحاق مناطقی از کرانه باختری به اسرا‌ئیل در آینده نزدیک

پس از تصویب طرح صلح ترامپ فلسطینی‌ها پیشنهاد هرگونه مذاکره با طرف اسرائیلی را رد کردند- REUTERS/Mohamad Torokman

به گفته یک منبع در سنا که از گفتگوهای اخیر اطلاع داشته است، مقامات کاخ سفید و قانونگذاران ارشد با این فرضیه کار می‌کنند که اسرائیل به زودی فرآیند الحاق مناطقی از کرانه باختری را آغاز خواهد کرد.

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، مشاور ارشد کاخ سفید و نماینده ارشد ایالات متحده برای صلح خاورمیانه، روز چهارشنبه پشت درهای بسته در جلسه‌ای توجیهی با سناتورها درباره تلاش‌های ایالات متحده و اسرائیل برای ادامه اجرای بخش‌هایی از طرح صلح اخیر کاخ سفید گزارش داد.

در این طرح صلح، نقشه یک دولت فلسطینی وجود دارد که در بخش‌های مختلفی از اسرائیل پخش شده است. رهبران فلسطینی این طرح صلح را نیز مانند طرح‌های پیشنهادی دیگر بلافاصله رد کردند.

پس از آنکه رئیس جمهور آمریكا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اوایل سال جاری طی مراسم مفصلی در كاخ سفید جهت اعلام طرح صلح، پیشنهاد كردند که دور جدید مذاكرات بر مبنای طرح جدید آغاز شود، فلسطینی‌ها شروع هرگونه مذاکره را رد کرده‌اند.

اما، در شرایطی که فلسطینی‌ها پای میز مذاکره نمی‌آیند، ترامپ و نتانیاهو دارند از فرصت استفاده می‌کنند. به گزارش وبسایت خبری «اکسیوس»، اخیرا گروه مشترکی در بیت‌المقدس تشکیل جلسه داده است تا در مورد مناطقی در کرانه باختری که واشنگتن می‌تواند در آینده نزدیک آنها را به عنوان بخشی از اسرائیل به رسمیت بشناسد گفتگو کنند.

این منطقه از مدتها پیش محل تنش و خشونت بین دولت اسرائیل و تشکلیلات خودگردان فلسطین بوده است.

اکسیوس همچنین گزارش داده که «ممکن است به زودی راه برای اسرائیل هموار شود تا مناطقی از کرانه باختری را که در طرح صلح جدید به عنوان بخشی از اسرائیل در نظر گرفته شده‌اند به خاک خود ضمیمه کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع در سنا به ایندیپندنت گفت در جلسه توجیهی روز چهارشنبه با سناتورها، «کوشنر هیچگونه اظهارنظری دال بر تأیید این الحاق نکرد.»

این منبع، که حتی از سخنان داماد رئیس جمهور شرمسار بود، گفت «اما همه افراد حاضر در آن جلسه فهمیدند که دولت اذعان کرده که به احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد.»

منبع مذکور لحظه‌ای از این جلسه توجیهی روز چهارشنبه را بازگویی کرد و گفت «وقتی که یکی از حاضران مستقیما در مورد الحاق از کوشنر پرسید، او اشاره کرد که قبلا مخالفت علنی خود را با این موضوع ابراز داشته و به خاطر این از سوی منابعی در داخل اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته است.»

یکی از مقامات کاخ سفید این موضوع را رد نکرد که دولت آمریکا به نتانیاهو علامت داده‌ است که کاخ سفید با شروع فرآیند الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری مخالفت نخواهد کرد.

 

© The Independent