یونان قصد دارد با ساخت یک مانع شناور از ورود مهاجران جلوگیری کند

این قرارداد توسط وزارت دفاع اجرا خواهد شد اما هدف آن غیرنظامی است

در سال گذشته، تقریبا 60000 نفر وارد جزایر یونان شدند- ARIS MESSINIS / AFP

مقامات یونانی می‌گویند، این کشور در نظر دارد با ساخت یک مانع شناور از رسیدن پناهندگان و مهاجران به سواحل خود جلوگیری کند.

قرار است ظرف سه ماه آینده پس از یافتن یک پیمانکار خصوصی برای انجام پروژه، این حفاظ 2.7 کیلومتری در دریای اژه با فاصله از جزیره لسبوس، ایجاد شود.

افزایش دوباره شمار مهاجران و پناهندگانی که از ترکیه و از طریق دریا وارد جزیره لسبوس و دیگر جزایر شرق یونان می‌شوند، باعث افزایش بیش از حد جمعیت اردوگاه‌های پناهندگان شده است.

طبق اسناد مناقصه دولت، این مانع تورمانند، 50 سانتیمتر از سطح آب ارتفاع خواهد داشت و مجهز به چراغ‌های چشمک‌زن خواهد بود تا هنگام شب قابل رؤیت باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع، هزینه ساخت این حفاظ و نگهداری از آن به مدت چهار سال را 500 هزار یورو تخمین زده است.

طبق توضیحات دولت «سیستم مانع شناور» باید «فاقد خصوصیات نظامی باشد» و صرفا «دارای شرایطی باشد که برای مدیریت بحران پناهندگان توسط آژانس‌های دریایی لازم است.»

اگر ساخت این حفاظ موفقیت‌آمیز باشد، ممکن است بخش‌های دیگری به آن اضافه شود و در نهایت طول آن به 13 یا 14.5 کیلومتر برسد.

یک مقام دولت، که نخواست نامش فاش شود، گفت: «این قرارداد توسط وزارت دفاع اجرا خواهد شد اما هدف آن غیرنظامی است - فرآیندی شبیه آنچه که برای تأمین تجهیزات دیگر برای ارودگاه‌های پناهندگان و مهاجران به کار برده شده است.»

نیکوس پاناجیوتوپولوس، وزیر دفاع یونان، گفت که این حفاظ مانند یک مانع طبیعی عمل خواهد کرد.

او در گفت‌وگو با رادیوی اسکای، با اشاره به حفاظی که در سال 2012 با استفاده از بتن و سیم خاردار در منطقه اوروس در طول مرز شمالی این کشور با ترکیه ساخته شد، که از افزایش ورود مهاجران جلوگیری کند، اظهار داشت: «به نظر من، اگر این حفاظ مانند آنچه که در اوروس ساخته شده عمل کند، مؤثر خواهد بود.»

دولت راست میانه یونان - که شش ماه از عمر آن می‌گذرد، وعده داده که موضع سختگیرانه‌تری در مورد بحران پناهندگان اتخاذ کند و در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد مراکز بازداشت برای پناهندگانی است که درخواست ‌آن‌ها رد شده تا فرآیند بازگرداندن ‌آن‌ها را به ترکیه تسریع کند.

براساس توافقی که اتحادیه اروپا و ترکیه در سال 2016 در مورد مهاجران امضا کردند، اروپایی‌ها به ترکیه وعده دادند 6 میلیارد یورو به این کشور کمک کنند تا از حرکت جمعی پناهندگان به اروپا جلوگیری کند.

طبق آمار آژانس پناهندگان سازمان ملل، در سال گذشته، تقریبا 60000 مهاجر و پناهنده وارد جزایر یونان شدند، و این تقریبا دو برابر شماری است که در سال 2018 ثبت شد.

گزارش بیشتر از آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان