کناره‌گیری پیت بوتیجج از ادامه مبارزه در انتخابات آمریکا

«این اقدام درستی برای شکست رییس‌جمهور و برای ترمیم سیاست‌های نادرست است»

بوتیجج اولین کاندیدای همجنسگرای ریاست جمهوری در آمریکا بود - Joshua Lott / AFP

پیت بوتیجج ۳۸ ساله و شهردار سابق ساوت‌بند در ایالت ایندیانای آمریکا که کارزار انتخاباتی‌اش در مراحل مقدماتی گام‌های بلندی برداشته بود، از داوطلبی نامزدی از حزب دمکرات آمریکا کنار می‌کشد.

آقای بوتیجج روز یکشنبه به هوادارانش گفت که از ادامه رقابت برای راه یافتن به کاخ سفید کنار می‌رود. پیشتر یکی از دستیاران او در کمپین انتخاباتی از قصد او برای این تصمیم خبر داده بود. 

او پس از رقابت تنگاتنگ با برنی سندرز در آیووا و ظهور قدرتمند در نیوهمپشایر، به عنوان اولین کاندیدای همجنسگرای ریاست جمهوری تثبیت شده بود. 

آما آقای بوتیجج سپس در ایالت نوادا به رتبه سوم نزول کرد و در ایالت کارولینای جنوبی حمایت چندانی از سوی رای‌دهندگان آفریقایی‌تبار دریافت نکرد و از کسب رتبه لازم برای رسیدن به سطح لازم در رقابت‌های مهم روز سه‌شنبه باز ماند. 

آقای بوتیجج در سخنانی که در ساوت‌بند ایراد کرد گفت هدفش از ورود به رقابت‌ها آوردن برخی ارزش‌های خاص به کاخ سفید بود. او گفت:‌ «باید بدانیم که در این مرحله از رقابت، بهترین راه حفظ ایمان به این اهداف و ایده‌آل‌ها کناره گرفتن و کمک به اتحاد حزب و ملتمان است. بنابراین امشب این تصمیم دشوار را در تعلیق کمپین انتخاباتی‌ام میگیرم.» 

غیبت بوتیجج می‌تواند به نفع جو بایدن، مایکل بلومبرگ و الیزابت ورن تمام شود. چرا که رقیبان سندرز امیدوارند اگر او انتخاب دومشان نباشد، سرازیر شدن رای کافی به رقبای سندرز آنان را واجد شرایط  ادامه کمپین می‌کند. 

 پیت بوتیجج به دنبال ناکامی در راهیابی به کنوانسیون حزب دمکرات در ۲۰۱۷، توانست با ورود به رقابت‌های انتخابات توجه زیادی را به خود جلب کند، جایی که این سرباز سابق جنگ افغانستان و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های هاروارد و آکسفورد به عنوان یک بازنده میانه‌رو شناخته شد. 

اما سابقه او در دپارتمان پلیس و همکاری‌اش با شرکت مک‌کیزی و شرکا، و همچنین حمایت چشمگیر صنایع بهداشت از طرح سلامت او که برنامه سلامت سندرز را هدف گرفته بود، مورد بررسی و موشکافی قرار گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار گرفتن بوتیجج پس از تام استیر در ایالت کارولینای جنوبی، که در مقام سوم قرار گرفته و همان شب از دور کناره گرفت، ضربه زیادی به کمپین او زد. 

 خانم ورن که در آن ایالت پنجم شد، در رقابت‌ها باقی مانده است. 

آقای بوتیجج از آلاباما به تگزاس رفت تا همراه دیگر نامزدها در پنجاه‌وپنجمین مراسم یادبود یکشنبه خونین سلما شرکت کند. 

او سپس بدون سروصدا از رفتن به ایندیانا خبر داد و همانجا تصمیم خود به کناره‌گیری را اعلام کرد. 

کمپین پیت بوتیجج در بیانیه‌ای که پیشتر برای ایندیپندنت ارسال کرد گفت که به نظر آقای بوتیجج، «این اقدام درستی برای کشور ما، برای حزب ما و برای آمریکایی‌های سراسر کشور است که به دنبال یکپارچه کردن ملت هستند، و می‌خواهند این رییس‌جمهور را شکست دهند و برای ترمیم سیاست‌های نادرست ما تلاش کنند.» 

© The Independent

بیشتر از جهان