تصاویر جدید نشان می‌دهند یک شیء مرموز وارد مدار زمین شده است

شیئی که ظاهرا یک «ماه کوچک» جدید است، به مدار زمین وارد شده

علاقه عموم برای تماشای مریخ افزایش یافته است- AFP

دانشمندان تصاویر جدیدی از یک شیء مرموز را منتشر کرده‌اند که به مدار زمین پیوسته است. 

پیش‌تر در هفته جاری اعلام شد که شیئی که ظاهرا یک «ماه کوچک» جدید است، به مدار زمین وارد شده است و انتشار این خبر باعث بروز هیجان زیادی شد. 

اما دانشمندان می‌گویند هنوز برای این که با اطمینان بگویند شیء مرموز چیست، خیلی زود است و برای این کار به تحقیقات بیشتری نیاز است. 

 برخی اخترشناسان حدس می‌زنند که شاید یک شیء مصنوعی باشد، شاید هم یک ماهواره قدیمی یا زباله‌های فضایی. 

 گریگوری فدورتس، اخترشناس ارشد، در بیانیه‌ای گفت‌: «این شیء هرچه باشد، بسیار جالب است و برای این که آن را شناسایی کنیم به معلومات بیشتری نیاز داریم.»

پیش‌‌تر در هفته جاری، مرکز «ماینور پلنت» (سیارات کوچک) در اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی، گفت که این جِرم فضایی را ۲۰۲۰-سی‌دی‌۳ نام نهاده‌اند. 

بسیاری حدس می‌زنند که این جرم فضایی یک سیارک صخره‌ای باشد و به این ترتیب، پس از ماه، دومین قمر طبیعی است که گرداگرد زمین می‌گردد. در گذشته فقط یک بار دیگر در سال ۲۰۰۶ جِرم فضایی مشابهی دیده شده بود که مدار زمین را ترک کرد. 

این شیء تازه‌کشف‌شده طی ماه‌های پیش رو، مدار زمین را ترک خواهد کرد و دانشمندان را با تلاش برای به‌ دست آوردن تصاویر و کشف منشاء آن، تنها خواهد گذاشت. 

جان بلیکسلی، رئیس بخش علوم در رصدخانه بین‌المللی جمینای که تصاویر جدید را ارائه داده است، گفت:‌ «به دست آوردن تصاویر برای تیم گمینی کار پرزحمتی بود، چرا که این شیء به سرعت و با دور شدن از کره زمین، محو‌تر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در ماه آوریل به طور کامل از مدار زمین خارج شود.»

 در تصویر، شیء مزبور در مرکز تصویر می‌درخشد و رگه‌های نورانی ستارگان در اطراف به‌چشم می‌خورد چرا که تلسکوپ برای تعقیب شیء در حرکت آن به دور زمین‌، می‌بایست حرکت می‌کرد. 

این تصویر در ۲۴ فوریه و کمی پس از آن که ۲۰۲۰سی‌دی‌۳ برای اولین بار دیده شد، ثبت شده است. 

اخترشناسان امیدوارند که در تلاش برای درک بیشتر این شی‌ء مرموز، تصاویر بیشتری از آن به دست آورند. 

دانشمندان به‌ویژه خواهان درک میزان درخشندگی آن هستند و این که تا چه میزان نور را منعکس می‌کند. اگر این انعکاس کم‌نور باشد، احتمالا بدنه صخره‌ای دارد، ولی اگر درخشندگی بیشتری داشته باشد، به احتمال زیاد می‌تواند یک قطعه زباله فضایی نورتاب باشد؛ مثلا یک تقویت‌کننده راکت مستعمل. 

جان بلیکسلی گفت:‌ «بررسی‌های بیشتر به ما در فهم بهتر این شیء مرموز در مدار زمین و منشاء احتمالی آن کمک می‌کند.»

ستاره‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که با ظهور راه‌های جدید رصد اشیاء مشابه، بتوانند نمونه‌های مشابه بیشتری را پیدا کنند. 

رصدخانه گمینی بخشی از آزمایشگاه تحقیقات فضاشناسی مادون قرمز در بنیاد ملی علوم است و در حال حاضر سرگرم آماده‌سازی رصدخانه ورا-سی‌روبین است که کار آن، رصد آسمان برای دیدن اشیاء مشابه است. 

آقای فدورتس در بیانیه‌ای گفت:‌ «پیش‌بینی می‌کنیم که با شروع فعالیت رصدخانه روبین، شمار زیادی از این اشیاء را پیدا کنیم.» 

© The Independent

بیشتر از زندگی