آگاتا کریستی؛ از «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» تا «خانه وارونه»

ده رمان برتر آگاتا کریستی که باید بخوانید

آگاتا کریستی در کنار همسرش مکس ادگار مالوان، مارس ۱۹۴۶- PLANET NEWS LTD / AFP

دومین و آخرین بخش از نسخه جدید داستان «اسب کهر» نوشته آگاتا کریستی، روز یکشنبه به نمایش درآمد و چنان که ایندیپندنت توصیف کرده است، به یک «جمع‌بندی رضایت‌بخش» رسید. 

بسیاری از داستان‌های کریستی به فیلم و سریال تبدیل شده‌اند و همواره تصور عموم مردم از هر یک از قاتل‌های نابکارش را به چالش کشیده‌اند. بنا به کتاب رکوردهای جهانی گینس، آگاتا کریستی یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان تمام دوران است و حدود دو میلیارد نسخه از کتاب‌های او به زبان انگلیسی و ترجمه به زبان‌های دیگر، در جهان به فروش رسیده است. آثار او کماکان الهام‌بخش داستان‌های جنایی مدرن و امروزی است؛ از جمله فیلم «چاقوکشی» که سال گذشته نامزد جایزه اسکار بود. 

رمان‌های آگاتا کریستی تمامی ملزومات یک داستان ماندگار جنایی را دارند. طی سالیان، این داستان‌ها مبنای ساخت سریال‌های تلویزیونی، رادیویی، بازی‌های ویدیویی و رمان‌های ماجرامحور، و بیش از سی فیلم سینمایی بوده‌اند. روایت‌های کتاب‌های کریستی، از جمله «سپس هیچ‌یک باقی نماندند» و «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» از سوی بسیاری از نویسندگان اقتباس شده‌اند و این امر، نشان‌دهنده جذابیت یک معمای درست‌طراحی‌شده برای همه مردم جهان است. 

آگاتا کریستی قبل از مرگ در سال ۱۹۷۶ در مجموع ۶۶ داستان کارآگاهی و ۴۴ مجموعه داستان کوتاه نوشت که همه آن‌ها طرفداران بسیاری دارند. اگر هنوز هیچ‌یک از داستان‌های او را نخوانده‌اید، یا کارآگاه پوارو یا خانم مارپل را نمی‌شناسید، کشف کتاب‌های او می‌تواند برایتان جهان شگفت‌انگیزی باشد. 

اگر نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، به نظر ما این رمان‌ها آغاز مناسبی است. فهرست زیر، ده رمان آگاتا کریستی از آغاز فعالیت نویسندگی او تا سالهای آخر، و از سمّ تا ضربات چاقو را در برمی‌گیرد. 

 

بیشتر از کتاب