نگرانی دانشمندان از بدل شدن کرونا به یک بیماری ناشناخته

یک مقام سازمان بهداشت جهانی: کرونا در حال تبدیل شدن به بیماری مجهولی‌ست که همیشه از آن می‌ترسیدیم

رئیس سازمان جهانی بهداشت به مردم اطمینان داده که هنوز هم می‌توان ویروس کرونا را مهار کرد - STR / AFP

مشاور سازمان جهانی بهداشت(WHO) هشدار داد ویروس کرونا «به سرعت در حال تبدیل شدن» به نخستین چالش جهان‌گستر واقعی است و در جرگه «بیماری‌های مجهول» قرار می‌گیرد.

ویروس کرونا (کووید- ۱۹) سال گذشته در سرزمین اصلی چین سر برآورد و در همان جا جان نزدیک به ۲۶۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۷۷ هزار نفر را مبتلا کرده است.

بیش از۱۲۰۰ مورد ابتلا به این ویروس را نیز در ۳۰ کشور دیگر شناسایی کرده‌اند و ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که شیوع این بیماری در آن‌ها بالا بوده است و میزان ابتلا رو به افزایش است.

به طوری که مقامات و کارشناسان نگران شده‌اند که مبادا مقابله با ویروس کرونا از طریق قرنطینه‌های اجباری کارساز نباشد.

ماریون کوپمانس، استاد ارشد علوم ویروس دانشگاه اراسموس و مشاور سازمان جهانی بهداشت، در مجله علمی «یاخته» نوشته است: «شیوع این بیماری خواه مهار شود یا نه، به سرعت در حال تبدیل شدن به نخستین چالش جهان‌گستر واقعی است و در جرگه بیماری‌های مجهول قرار می‌گیرد، که فهرست اولویتی سازمان جهانی بهداشت برای بیماری‌هاست و باید در جامعه جهانی کنونی آمادگی آن را داشته باشیم.»

بیماری مجهول در واقع نام پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت برای تمامی عوامل‌ بیماری‌زایی است که بتوانند باعث بروز بیماری شوند و به طور بالقوه قادر باشند در مرحله‌ بعد باعث همه‌گیری شوند اما دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند آن‌ها را شناسایی کنند.

دکتر کوپمانس همچنین مقامات و کارشناسان بهداشت عمومی را متهم کرد که «دارند زمان گرانبها را هدر می‌دهند» و برای آمادگی بیشتر در برابر بیماری‌هایی که می‌توانند جهان‌گستر شوند، برنامه‌ای ندارند.

این در حالی است که رئیس سازمان جهانی بهداشت به مردم اطمینان می‌دهد، ویروس کرونا را هنوز هم می‌توان مهار کرد؛ هر چند که قبول دارد این ویروس «قابلیت» جهان‌گستر شدن را دارد.

تدروس گبریسوس گفت: «در حال حاضر به کار بردن واژه جهان‌گستر با واقعیت‌ها همخوانی ندارد ولی شکی نیست که این ویروس هراس‌انگیز است.»

او افزود: «باید بر مهارسازی این ویروس تمرکز کنیم و در عین حال برای آمادگی در برابر جهان‌گستر شدن بالقوه آن هم هر کاری که از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم. هیچ روشی نداریم که به تنهایی مناسب همگان باشد.»

دکتر گبریسوس می‌گوید افزایش ناگهانی شمار مبتلایان در ایتالیا، ایران و کره جنوبی «بسیار نگران‌کننده» است، اما افزود: «در حال حاضر با گسترش بدون مهار این ویروس در جهان مواجه نیستیم و بیماری خیلی شدید یا مرگباری نیست.»

روز دوشنبه مقامات بهداشت اعلام کرده بودند که در ایتالیا هفت نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان سپرده‌اند. طبق آخرین داده‌ها بیش از ۲۲۰ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، که بیشتر آنها نیز ساکن مناطق لومباردی و ونتو هستند.

کویت، بحرین، عمان و عراق نیز نخستین موردهای ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده‌اند، که همگی آنها از ایران آمده‌اند. این در حالی است که آمار تلفات ویروس کرونا در ایران به ۱۹ نفر و آمار مبتلایان به ۱۳۹ نفر افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر یان مک‌کی، دانشیار دانشگاه کویینزلند، شیوع اخیر ویروس کرونا در بیرون از چین ممکن است فقط مشتی نمونه خروار باشد.

آقای مک‌کی می‌گوید: «شیوع ویروس در این کشورها زنگ خطری است که نشان می‌دهد این ویروس خیلی فعال است و مهارسازی آن کارساز نبوده است. یعنی بدون آنکه بدانیم همانند جرقه‌‌هایی است که می‌تواند همه جا را به آتش بکشد.»

طبق بررسی دیگری که کالج سلطنتی لندن هفته قبل منتشر کرد، حدود دو سوم مبتلایان به ویروس کرونا که از چین خارج شده‌اند، هنوز شناسایی نشده‌اند.

بیشتر از جهان