کرونا؛ حمله به زنی که مقابل توهین نژادپرستانه به دوست چینی‌اش ایستاد

مردی به دوست چینی این زن گفته بود به کشورش برگردد و کرونا را با خودش ببرد

عکس آرشیوی از تخلیه شهروندان بریتانیایی ووهان چین، ۹ فوریه ۲۰۲۰- ISABEL INFANTES / AFP

در راستای افزایش حملات نژادپرستانه از آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون، یک زن به دلیل دفاع از دوست چینی‌اش در مقابل توهین و فحاشی یک مرد مورد حمله قرار گرفت و بیهوش شد.

میرا سولانسکی ۲۹ ساله، در یک مشروب‌فروشی در برمینگام در مقابل مردی ایستاد که به مندی هوانگ ۲۸ ساله گفته بود: «برگرد به کشورت و ویروس کرونای لعنتی‌ات را با خودت ببر.»

پلیس وست میدلندز تحقیقات درباره این حمله را، که یکی از چندین مورد حمله نژادپردستانه مرتبط با ویروس کرونا در سرتاسر بریتانیاست، آغاز کرده است.

خانم سولانکی که کارآموز وکالت است، هنگام پرخاش و توهین فرد مهاجم به دوستش داشت روز تولد خود را جشن می‌گرفت. گفته می‌شود فرد مهاجم بارها مزاحم خانم سولانسکی و همراهانش شده و خواسته روی آنها تف بیندازد. او سر خانم هوانگ داد زده و به او ناسزا گفته است.

خانم سولانکی به روزنامه «ساندی مرکوری» گفت: «من شوکه و عصبانی بودم و سر آن مرد داد کشیدم و سعی کردم دورش کنم. او با مشت زد توی سرم، روی پیاده‌رو افتادم و بیهوش شدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش این روزنامه محلی او با آمبولانس به بیمارستان هارت‌لندز منتقل شده و به خاطر ضربه مغزی به مدت شش ساعت تحت معالجه قرار گرفته بود، و پس از این حمله به مدت یک هفته نتوانسته سر کار برود.

خانم سولانکی گفت: «رفتار پرخاشگرانه و فحاشی او به شدت من را شوکه و نگران کرد. در حالی که بیهوش روی زمین افتاده بودم، او همچنان دوستانم را تهدید می‌کرد و به آنها فحش می‌داد. سپس در نهایت خونسردی با دوستانش که هیچ تلاشی نکردند جلو او را بگیرند یا به من کمک کنند، از آنجا دور شد.»

سخنگوی پلیس وست میدلندز گفت: «ما در حال تحقیق در مورد حمله به یک زن به دنبال فحاشی نژادپرستانه به زن دیگری در خیابان فردریک در محله هاكلی هستیم که حوالی ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه ۹ فوریه اتفاق افتاده است.»

او در ادامه توضیح داد: «مردی به یک زن فحش‌های نژادپرستانه داده بود. سپس زن دیگری از او خواسته بود که دست از فحاشی بردارد و او در پاسخ با مشت به صورت این زن ۲۹ ساله زده بود، به طوری که موقتا بیهوش شده بود، اما هیچ آسیب جدی‌ای ندیده بود.»

او افزود: «گفته می‌شود که فرد مهاجم یک شخص آسیایی تنومند با قدی حدود ۱۷۳ سانتیمتر بوده که لباس کلاه‌دار و کلاه بدون لبه بر سر داشته است.»

نیروهای پلیس در لندن، نیوکاسل، شفیلد، منچستر و یورک نیز در حال تحقیق درباره موارد فحاشی و حمله هستند که عاملان آن، به ویروس کرونا اشاره کرده‌اند.

طبق اطلاعاتی که به پلیس همپشر داده شده، در هفته اول فوریه، حداقل پنج عضو جامعه چینی‌های پورتسموث و ساوت‌همپتون مورد حمله زبانی و جسمی قرار گرفته‌اند و در جریان این حمله‌ها به ویروس کرونا اشاره شده است.

در یک مورد، راننده اتوبوس عمومی به زنی که ماسک به صورت داشت اجازه نداده بود سوار شود، و در جایی دیگر شخصی خطاب به یک دانشجوی خانم، که ماسک به صورت داشته، گفته بود: «ویروس لعنتی!»

در مورد دیگری، گفته می‌شود که یک زن و مرد در مرکز شهر ساوت‌همپتون به سوی دانشجوی دیگری سنگ پرتاب کرده‌اند و با اشاره به ویروس کرونا به او فحش‌های نژادپرستانه داده‌ و گفته‌اند به «کشور لعنتی‌ات» برگرد.

بنا بر گزارش‌ها، اعضای جامعه چینی به خاطر نگرانی از فحاشی و توهین، از پوشیدن ماسک پرهیز می‌کنند، و در عین حال «انجمن دانشجویان و دانش‌پژوهان چینی دانشگاه ساوت‌همپتون» یک پوستر ضد نژادپرستی چاپ کرده که روی آن نوشته شده: «من ویروس نیستم. من یک انسانم.»

دکتر مایکل اینگ، رئیس انجمن چینی‌های ساوت‌همپتون، می‌گوید: «جو حاکم بسیار منفی است. بخشی از آن به اخبار و رسانه‌ها برمی‌گردد، و بخش دیگر به خبرهای جعلی که در فیسبوک می‌بینید.» این انجمن موارد برخورد نژادپرستانه را ثبت کرده، و همینطور بیش از ۸۰۰۰ پوند کمک مالی جمع‌آوری کرده تا برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در چین تجهیزات پزشکی خریداری کند.

به گفته دکتر اینگ: «اینها یا کسانی هستند که اطلاعات غلطی به آنها داده شده و یا افراد نژادپرستی‌اند که از این اتفاق به عنوان یک بهانه سوءاستفاده می‌کنند. ما داریم تلاش می‌کنیم به مردم آموزش دهیم که اگر ماسک می‌زنیم به این معنا نیست که حامل ویروس هستیم.»

او در گفتگو با ایندیپندنت اظهار داشت که این مشکل نه تنها بر چینی‌ها، بلکه بر تمامی آسیایی‌ها و هر کسی که شبیه چینی‌هاست تأثیر گذاشته است.

در حالی که ظاهرا شمار افرادی که مرتکب فحاشی یا تهاجم فیزیکی می‌شوند افزایش یافته است، شمار موارد پنهان‌تر نژادپرستی، یا به اصطلاح «تعرض‌های جزئی»، بسیار بیشتر است.

طبق نظرسنجی انجام شده توسط موسسه «ایپسوس موری»، ۱۴ درصد از بریتانیایی‌ها گفته‌اند که «از تماس با افراد چینی یا کسانی که ظاهرشان شبیه چینی‌هاست پرهیز می‌کنند».

شماری از کسانی که اهل شرق آسیا هستند، گزارش داده‌اند که مردم در وسایل نقلیه عمومی از آنها پرهیز می‌کنند. میمی آیه، نویسنده حوزه غذا و آشپزی، که اصالتا اهل میانمار است، عکسی از صندلی‌های خالی اطراف خود در متروی لندن به اشتراک گذاشته، در حالی که مردم سرپا ایستاده‌اند.

در محله چینی‌های لندن که معمولا بسیار شلوغ است، برخی از رستوران‌ها گزارش داده‌اند فروش آنها کاهش یافته و یک کارشناس غذا می‌گوید: « پیشتر هرگز ندیده‌ام که این‌گونه باشد.»

دیانا یه، که یک کنشگر است، روز پنج‌شنبه به «اخبار کانال ۵» گفت: «به نظر من این موضوع که ویروس کرونا این‌گونه به موضوعی نژادپرستانه تبدیل شده واقعا مشکل‌ساز است. مردم به جای آنکه آن را به عنوان ویروسی که تفاوتی بین انسان‌ها قائل نیست ببینند، چینی‌ها و مردم شرق آسیا را بانی و عامل آن می‌دانند.»

© The Independent

بیشتر از جهان