یوناما تعیین استانداران جدید توسط عبدالله عبدالله را غیر قانونی‌ خواند

سازمان ملل گفته که این کار امیدهای شهروندان افغان، برای تامین صلح را به مخاطره می‌اندازد

سپتامبر ۲۰۱۹، کابل، افغانستان- AFP

سازمان ملل متحد، از معرفی چند تن از استانداران جدید شماری از آستان های افغانستان توسط دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، ابراز نگرانی کرد و گفته است که این کار امیدواری های شهروندان افغان را، برای تامین صلح در این کشور به مخاطره می‌اندازد.

روز شنبه، سوم اسفند، سازمان ملل متحد (یوناما) در بیانیه ای اطلاع داد: «در حالی که تلاش‌ها برای تحقق کاهش خشونت‌ها در افغانستان جریان دارد، توسل به زور یا هر وسیله‌ی غیر قانونی دیگر، امید مردم را به صلح، آسیب می‌رساند». یوناما از تمام طرف‌ها خواسته است که به فیصله‌ی نهادهای قانونی این کشور (افغانستان)، احترام بگزارند و تنش پیش آمده را از راه مذاکره و گفت‌وگو حل کنند.

سازمان ملل متحد، در حالی از وضعیت پیش آمده در افغانستان، نگرانی‌اش را اعلام کرده است که کمیسیون مستقل انتخابات، محمد اشرف غنی احمدزی، را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد. اما عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه و رقیب انتخاباتی آقای غنی، نتایج این انتخابات را نپذیرفت و بر تشکیل یک دولت همه شمول به رهبری خوداش تاکید کرد.

آقای عبدالله، روز شنبه، سوم اسفند، در نخستین اقدام‌ا فرا قانونی، استاندار آستان سرپل، جوزجان و پنچشیر را معرفی کرد و اعضای تیم‌اش تاکید دارند که به زودی آستانداران شماری از آستان های دیگر افغانستان را نیز معرفی می‌کنند.

حامد حیدری، از فعالان جامعه مدنی افغانستان در رابطه با جنجال های اخیر بین دکتر اشرف غنی و دکتر عبدالله ، به ایندیپندنت فارسی گفت: «وضعیت کنونی کشور بسیار نگران کننده است و ما رای دادیم تا سرنوشت ما خوب‌تر و بهتر از گذشته شود، اما متاسفانه دیده می‌شود که به طرف ویرانی روان هستیم. اگر این وضعیت کنترول نشود، بدون شک جنجال های سیاسی در کشور بیشتر، و افغانستان را بار دیگر به سمت بحران می‌برد.»

آقای حیدری افزود: «ما باید به قانون نافذه کشور احترام گذاشته و به فیصله هایی که در رابطه ببا نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، توسط کمیسیون مستقل انتخابات، اعلام شده احترام بگزاریم، در غیر آن اگر خدای ناخواسته جنگی صورت بگیرد، هیچ نهادی نیست که بتواند آن را کنترل کند.»

از سوی دیگر، نیکولاس کی، نماینده ارشد غیر نظامی ناتو در افغانستان، در صفحه تویتر خویش نوشته است: «اکنون زمان آن است که رهبران سیاسی افغانستان، برای حمایت از از روند صلح، گرد هم جمع شوند، زیرا در این شرایط به اقدامات یک جانبه نه، بلکه به آرامش، گفت‌وگو و سازش (سیاسیون افغان)، نیاز است و این فرصت برای تامین صلح نباید از دست برود.»

اما در همین حال، اداره مستقل ارگان‌های محل این کشور، در رابطه با تعیین شدگان جدید در توسط عبدالله عبدالله، در چند آستان  کشور گفته است؛ هر فرد و یا طرفی که مانع کارهای عامه در افغانستان شود، خلاف قانون نافذه، عمل کرده است و هیچ کس حق ندارد که به ارزش‌های ملی و منافع عامه، زیان برساند و اگر کسی دست به چنین حرکاتی بزند، حسابش با نهادی های عدلی و قضایی کشور خواهد بود.

بیشتر از