ظریف: عربستان خواهان کاهش تنش‌ها نیست

وزیر خارجه عربستان می‌گوید هیچ تماس مستقیمی بین دو کشور صورت نگرفته است

جواد ظریف در محل برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ - Thomas KIENZLE / AFP

جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در کشور آلمان با اشاره به روابط ایران و عربستان گفت که «اعتقاد دارد عربستان سعودی خواستار کاهش تنش با ایران نیست». 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم‌چنین تاکید کرده است که «نخست وزیر پاکستان از ایران خواسته بود تا با عربستان سعودی مذاکره کند».

به ادعای وزیر خارجه ایران «قاسم سلیمانی توافق کرده بود تا به عربستان برای مذاکره درباره عراق و یمن پیغامی بفرستد اما فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، پاسخ داده بود که جنگ‌های کشورهای عربی به شما ارتباطی ندارد».

از سوی دیگر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی هم گفته «هیچ تماس مستقیمی بین دو کشور صورت نگرفته است».

به گفته فیصل بن فرحان، قبل از هر گفتگویی بین دو کشور، جمهوری اسلامی ایران باید «رفتارش را تغییر دهد».

وزیر خارجه عربستان که در کنفرانس امنیتی مونیخ حاضر شده بود گفت:«تا زمانی که نتوانیم درباره عوامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه صحبت کنیم، «هر مذاکره‌ای بی نتیجه خواهد بود».

به گفته جواد ظریف «عربستان سعودی به شدت تحت نفوذ کمپین آمریکا برای اعمال فشار بر ایران قرار دارد».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم‌چنین گفته است که «دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصور می کند که ایران در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد» و به زعم وی همین نکته باعث شده تا «تلاش‌های فرانسه و ژاپن برای  نشاندن ایران و آمریکا بر سر میز مذاکره راه به جایی نبرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزیر خارجه ایران خواسته دونالد ترامپ «تغییر رژیم» جمهوری اسلامی‌ست. 

در روزهای گذشته مذاکرات میان عربستان و قطر با محوریت ایران برگزار شد که هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت. سه روز پیش هم مقامات کشورهای عربستان و آمریکا مذاکراتی را با محوریت ایران انجام دادند.