با پایان مراسم ۲۲ بهمن،‌ روزنامه ایران از ثبت نخستین مرگ مشکوک به کرونا در تهران خبر داد

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت: شایعه است، خبر درست نیست

در روزهای گذشته موارد متعددی از وجود بیماری در شهرهای ایران از سوی مقامات تکذیب شده بود - عکس از شبکه‌‌های اجتماعی

در شرایطی که سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت ایران روز سه‌شنبه گفته بود هیچ مورد تایید شده‌ای از ویروس کرونا در ایران وجود ندارد، روزنامه ایران از مرگ زنی میانسال و مشکوک به ابتلا به کرونا در تهران خبر داد. پس از انتشار این خبر وزارت بهداشت بار دیگر مدعی شد که کشور از ویروس کرونا پاک است.

بنابر گزارش روزنامه ایران، ‌این زن ۶۳ ساله در شب ۲۲ بهمن‌ماه در یکی از بیمارستان‌های پایتخت درگذشته و مسئولان بیمارستان در تماس با ۱۱۰ مرگ مشکوک او را خبر داده‌اند. برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است دهه فجر و برگزاری مراسم ۲۲ بهمن با حضور گسترده مردم مانع از اطلاع‌رسانی دقیق در مورد ویروس کرونا در ایران شده بود. البته مقامات تهران وجود این ویروس در ایران را تکذیب کرده و ادعا کرده بودند که همه آزمایش‌های انجام شده روی موارد مشکوک منفی بوده و آنها به ویروس مبتلا نبوده‌اند. 

روزنامه ایران می‌گوید، ‌طبق اظهارات کادر درمانی بیمارستان، این زن احتمالا به کرونا مبتلا بوده و بر اثر همین بیماری جان باخته است. این گزارش حاکی از آن است که جسد این زن برای تحقیقات با دستور پازپرس به پزشکی قانونی انتقال یافته است.

این در حالی است که وزیر بهداشت روز گذشته گفته بود نمایندگان سازمان جهانی بهداشت از دانشجویان قرنطینه شده ایرانی که به تازگی از شهر ووهان-کانون ویروس کرونا در چین- بازگشته‌اند دیدار کرده و تایید کرده‌اند که روند مراقبت از آنها بسیار خوب بوده و قرار کرداند که موردی از کرونا در ایران مشاهده نشده است.

در همین حال کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی و سخنگوی وزارت بهداشت درمصاحبه و با ایرنا گفت: «شایعاتی که در برخی رسانه ها از جمله رسانه های معتبر در مورد وجود موارد مشکوک یا فوت فردی به علت ابتلا به ویروس کرونا منتشر شده، صحت ندارد و از رسانه های معتبر انتظار نداریم شایعاتی که در فضای مجازی وجود دارد را بازنشر بدهند.» پیش از این نیز در مورد تعلیق پروازها در مسیر ایران و چین مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی اظهارات ضد و نقیضی مطرح کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویروس کرونا تا امروز (چهارشنبه) جان هزار و ۱۱۳ نفر را گرفته و ۴۴ هزار نفر را نیز مبتلا کرده است.

اما در شرایطی که مقامات چین به پنهان‌کاری در مورد شیوع این ویروس متهم هستند و خود نیز به عملکرد ناقصی که در این زمینه داشته‌اند،‌اذعان دارند،‌مقامات تهران از نحوه مقابله مسئولانه آنها با بیماری و جلوگیری از شیوع آن در دیگر کشورها تقدیر کردند. هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان از آمریکا و اروپا تا کانادا و کشورهای آسیایی صدها مورد از ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند.

با این حال مقامات تهران تا روز گذشته که چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، وجود این ویروس در ایران را انکار می‌کردند.

این در حالی است که بر خلاف بسیاری از خطوط هواپیمایی مانند بریتیش ایرویز که پروازهای خود به چین را به حال تعلیق درآورده‌اند یا بسیاری از کشورها مانند استرالیا که مسافران از چین را در جزیره‌ای دورافتاده قرنطینه می‌کنند، پروازهای هواپیمایی ماهان به چین ادامه داشت. این هواپیما به مسافران دیگر خطوط هوایی که از جابه‌جایی مسافران چینی خودداری می‌کردند نیز خدمات ارایه داد. همچنین تصاویر مسافران چینی در فرودگاه‌های کشور در حالی که تنها با یک دستگاه تب‌سنج در چند ثانیه کوتاه بررسی می‌شدند، در رسانه‌ها منتشر شد. از سوی دیگر افرادی که در فرودگاه‌ها با این دستگاه‌های تب‌سنج مسافران را بررسی می‌کردند نیز بر خلاف دیگر کشورهای جهان نه روپوش سراسری به تن داشتند، نه نقاب محافظ و عینک‌های محافظ. 

جهانپور گفت در این زمینه گفت: «گر چه در چین تعداد بیماران و موارد فوتی ویروس کرونا بیشتر شده و تعداد بیشتری از کشورها ( ۲۴ کشور) درگیر این ویروس شده اند اما سطح هشدار سازمان بهداشت جهانی تغییر نکرده بنابراین اقدامات کنترلی وزارت بهداشت شامل کنترل مرزها کماکان مانند گذشته انجام می شود.»

این در حالی است که کشورهایی مانند بریتانیا، ویروس کرونا را تهدید آنی برای سلامت عمومی اعلام کرده‌اند.

در این بین فعالان رسانه‌ای در ایران برای خودداری از پیگیری تعلیق پروازها بین ایران و چین تحت فشار قرار گرفتند و پلیس فتا نیز چند نفر را به اتهام شایعه‌پراکنی در مورد وجود ویروس کرونا در ایران دستگیر کرد.

در روزهای گذشته موارد متعددی از ابتلای افراد به علایم ویروس کرونا در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، قم،‌تهران، تبریز، مشهد، زنجان منتشر شد. اما مقامات وزارت بهداشت از جمله سعید نمکی همه این اخبار را رد کردند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه گفت:‌ «خانمی ‌در زنجان بود که چند وقت تحت نظر قرار داشت و سه بار تست شده و آخرین تست وی‌ هم ‌منفی بوده است.»

بیشتر از