دستگیری بهاره هدایت با «حربه فریب اطلاعاتی»

خانواده خانم هدایت گفته‌اند که او به زندان اوین منتقل شده است

بهاره هدایت در دانشگاه تهران ربوده شد- عکس شبکه‌های اجتماعی

یک روز پس از آنکه، بهاره هدایت در دانشگاه محل تحصیلش ناپدید شد، خانواده او خبر بازداشت این فعال سیاسی را تایید کرده‌اند.

خانم هدایت دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است که روز گذشته، پس از احضار به حراست این دانشگاه، ناپدید شده بود.

ریحانه طباطبایی، فعال و زندانی سیاسی سابق روز گذشته در حساب توییتر خود نوشته بود که بهاره هدایت روز گذشته در دانشگاه حضور داشته که از او خواسته می‌شود به حراست مراجعه کند و پس از آن ناپدید می‌شود.

خانم طباطبایی این سخنان را به نقل از «امین احمدیان» همسر بهاره هدایت منتشر کرده بود.

رییس حراست دانشگاه نیز روز گذشته در پاسخ به دانشجویانی که به دنبال یافتن خانم هدایت بوده‌اند گفته بود که او «احتمالا بازداشت شده است.»

گرچه روسای حراست‌ از میان نیروهای امنیتی و نظامی انتخاب می‌شوند ولی کشاندن یک فعال سیاسی به حراست دانشگاه و تحویل دادن او به نهادهای امنیتی، کم‌سابقه بوده است.

بالاخره بعد از 24 ساعت از ربودن این فعال سیاسی، او ظهر امروز موفق شده است با خانواده خود تماس بگیرد. خانم هدایت در تماس تلفنی گفته که در شعبه 4 دادستانی اوین به او تفهیم اتهام شده است.

هنوز نهاد بازداشت‌کننده و دلیل دستگیری این فعال سیاسی روشن نیست. محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران نیز در پاسخ کوتاهی به یکی از رسانه‌های داخلی اعلام کرده که از اقدامات حراست بی‌اطلاع است و موضوع را پیگیری می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نحوه ربودن و ناپدید شدن خانم هدایت با اعتراض دیگر فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شده بود.

برخی فعالان سیاسی، این شیوه را «ربودن با حربه فریب اطلاعاتی» دانسته‌اند. استفاده از این ترکیب پس از آن رایج شد که سازمان اطلاعات سپاه، ربودن روح‌الله زم در عراق و انتقال او به ایران را «عملیاتی پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی» خواند.  

بهاره هدایت روز یکشنبه در توییتی اعلام کرده بود که از نهادهای امنیتی با او تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند که روز چهارشنبه ۲۳ بهمن به آن نهاد مراجعه کند: «برای روز چهارشنبه ۲۳ بهمن احضار شدم. دلیل احضار هم روشن نیست. صبح چهارشنبه می‌روم ببینم چی می‌شود.»

اکانت توییتری خانم هدایت از روز گذشته غیرفعال شده است. 

خانم هدایت پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 نیز دستگیر شد و 7 سال را در زندان گذراند. اتهام این فعال سیاسی در پرونده قبلی، توهین به رهبر و رئیس جمهوری و اجتماع و تبانی علیه نظام بود.

هفته گذشته، مهدی محمودیان، دیگر فعال سیاسی ایرانی نیز برای دومین بار در ماه‌های گذشته از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد.

پس از دستگیری آقای محمودیان فایل صوتی مکالمه او با ماموران امنیتی در فضای مجازی منتشر شد که در آن، مامور امنیتی آقای محمودیان را به دلیل دعوت برای گرامیداشت یاد کشته‌شده‌های سرنگونی هواپیمای اوکراینی تهدید می‌کند.

در روزهای گذشته چند فعال سیاسی و روزنامه‌نگار دیگر نیز تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند و موبایل و کامپیوتر آن‌ها ضبط شده است.

بیشتر از