مولوی نیازی: طالبان قطر نمایندگان پاکستان هستند، نه طالبان افغان

رهبر گروه انشعابی طالبان می‌گوید ایران به بسیاری از گروه‌های نظامی آموزش می‌دهد

مولوی عبدالمنان نیازی، رهبر گروه انشعابی طالبان - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

مولوی عبدالمنان نیازی، رهبر گروه انشعابی طالبان، گفته است که طالبان قطر، نمایندگان پاکستان هستند و حکومت پاکستان می‌خواهد از طریق این «غلامان» خود (طالبان قطر)، خود را از راه پروسه صلح در افغانستان، به قدرت برساند و یک حکومت تابع خود را در آن کشور تشکیل دهند.

آقای نیازی گفت: «پاکستان، نمایندگان کشورشان را تحت‌نام نمایندگان طالبان، به قطر فرستاده‌اند و هر کار یا خواسته‌ای که آسلام آباد داشته باشد، نمایندگان‌شان در قطر آن را انجام می‌دهند.»

نیازی افزود: «امارت اسلامی که ما از آن جدا شدیم، همین اکنون برای منافع ایران و تضعیف حکومت افغانستان، در این کشور می‌جنگند. زمانی که ما از این حقیقت خبر شدیم  که ایران و پاکستان از گروهی به نام طالب، برای پیش‌برد اهداف‌شان در افغانستان استفاده می‌کنند، ما مسیر خود را از آن‌ها جدا ساختیم و تعهد کردیم که به هیچ صورت نمی‌خواهیم منافع ایران و پاکستان در کشور ما (افغانستان) پیاده شود.»

این فرمانده‌ انشعابی گروه طالبان تاکید دارد: «دولت ایران، شماری از گروه‌ها را که برای منافع این کشور در افغانستان می‌جنگند، آموزش‌های نظامی داده است و تجهیزات جنگی می‌دهد، و یگانه گروهی که در برابر آن‌ها مقاومت کرده است و تاکنون ایستادگی دارد، همین گروه ما به رهبری خودم است و اجازه نمی‌دهیم که آنان به خواست و آرزوهاشان برسند.»

وی مذاکرات صلح را که همین اکنون میان آمریکا و نمایندگان طالبان در دوحه قطر جریان دارد، یک اشتباه بزرگ خوانده است، و می‌گوید: «روندی که تحت عنوان صلح در قطر جریان دارد، یک اشتباه بزرگ است. من قبلا نیز گفته بودم که (مذاکرات) قطر مایه‌ ‌ننگ افغانستان است. این قطر را پاکستانی‌ها برای منافع خود ساخته‌اند و طالبان را نیز به چندین گروه تقسیم کردند و سرنوشت سیاسی آن‌ها را برای منافع‌ خود، در دست گرفته‌اند. چند فرد به نام نماینده طالب در قطر، در اصل نماینده پاکستان هستند و در تمام مراحل مذاکرات صلح از پاکستان دستور می‌گیرند. اعلام کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان نه، بلکه از جانب حکومت پاکستان مطرح شده است. من همچنین این افراد را که به نمایندگی از طالبان در قطر حضور دارند، افغان نمی‌دانم.»

آقای نیازی، همچنین به ایالات متحده آمریکا گفته است که این کشور باید بداند که نه با نمایندگان طالبان، بلکه با چند فرد از نمایندگان پاکستان، در دوحه قطر صحبت می‌کند.

احمدخان جاوید، کارشناس نظامی، در پیوند با گفته‌های ملامنان نیازی به اندیپندنت فارسی گفت: «ملا نیازی در این مصاحبه خود چند نکته مهم را روشن کرده است که بدون شک واقعیت است. مردم و حکومت افغانستان نیز آن را می‌دانند. من نیز می‌گویم که طالبان قطر اگر ده درصد نمایندگان طالبان افغان باشند، نود درصد نمایندگان پاکستان هستند، زیرا پاکستان موسس گروه طالبان است و همین اکنون نیز پایگاه‌های اصلی طالبان، در آن کشور است. آن کشور تلاش دارد تا از طریق آن‌ها به اهدافی که در افغانستان دارد، برسد. آمریکا نیز این مورد را دقیق می‌داند اما واقعت را به حکومت ما نمی‌گوید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جاوید همچنین با اشاره به حمایت ایران از شماری از جنگویان طالب، افزود: «تنها ایران نه، بلکه پاکستان، روسیه و بعضی کشور‌های دیگر برای رسیدن به اهداف‌شان، این گروه‌ها را در افغانستان حمایت مالی و تجهیزات نظامی می‌کنند و این موضوع چندین بار رسانه‌‌ای نیز شده است.»

اما سید اکبر آغا، یکی از فرماندهان پیشین گروه طالبان، در همین زمینه به ایندیپندنت گفت: «در این هیچ شکی نیست که کسانی که اکنون با نمایندگان آمریکا در دوحه قطر در رابطه با ختم جنگ در افغانستان مذاکره دارند، نمایندگان واقعی طالبان افغان هستند، اگر با آمریکا به یک توافق برسند، شما شاهد تغییرات خواهید بود.»

این گفته‌های مولوی عبدالمنان نیازی، در حالی ابراز می‌شود که شماری از فرماند‌هان پیشین طالبان، به نمایندگی از جنگویان طالب، با نمایندگان آمریکا، در دوحه قطر سرگرم گفت‌وگوهای صلح و ختم جنگ در افغانستان هستند و گفته می‌شود که دو طرف به زودی توافق نامه‌ا‌ی را در این مورد امضا خواهند کرد.

بیشتر از