ایران: دلیل اختلال اینترنت، حمله سایبری بود

وزارت ارتباطات ایران می‌گوید مبدا حمله هکری، جنوب‌شرق آسیا و آمریکای شمالی بوده است

حمله انجام‌شده از نوع DDoS بوده است

پس از آنکه حوالی ظهر امروز، اختلال گسترده در دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت گزارش شد، اکنون یکی از مقامات شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گوید دلیل این رخداد، حمله‌ای سایبری بوده که در ساعت 11و 44 دقیقه رخ داده است.

سجاد بنابی، نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به خبرنگاران گفته که این حمله حدود 1 ساعت ادامه داشته است.

شرکت ارتباطات زیرساخت یکی از شرکت های تابعه وزارت ارتباطات است که تامین‌کننده انحصاری ارتباطات مخابراتی و پهنای باند اینترنت در کل کشور است.

بنابی می‌گوید که پس از دریافت اخطار حمله سایبری، سپر دژفا فعال شده و حملات را دفع کرده است. با فعال شدن دژفا اختلالات گسترده‌ای در دسترسی ایران به شبکه جهانی اینترنت ایجاد شده است که بنا به گفته این مقام  دولتی، تا ساعتی دیگر برطرف خواهد شد.

دژفا، سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات در ایران برای مقابله با حملات سایبری است که امسال از آن رونمایی شده است.

بنابی گفته است که حمله انجام‌شده از نوع DDoS بوده است. این نوع حمله سایبری با هدف از کار انداختن سرورهای هدف با ایجاد درخواست‌های فراوان انجام می‌شود.

نت‌بلاکز نیز که وضعیت دسترسی جهانی به اینترنت را رصد می‌کند، اختلالت ظهر امروز را تایید کرده و در توییتر نوشته است که از سالع 11 و 45 دقیقه، پهنای باند اینترنت به 75 درصد وضعیت عادی افت کرده است.

آقای بنابی می‌گوید که منشا حملات امروز، جنوب‌شرق آسیا و آمریکای شمالی بوده ولی شواهدی از دست‌داشتن یک دولت در این رویداد در دست نیست: « به نظر نمی‌رسد که این حمله، حمله هدفمند و از سوی یک دولت صورت گرفته باشد؛ بلکه یک حمله از سمت گروه‌های هکری بود که آسیبی به شبکه وارد نکرد و تنها سبب بروز اختلال در سرویس برخی اپراتورهای موبایل و ثابت در مقاصد مختلف بود.»

ایران در آذرماه امسال نیز یک حمله سایبری گسترده را اعلام کرده‌ و گفته بود که هدف از آن ایجاد اختلال در زیرساخت‌های دولت الکترونیک بوده است.

محمد‌جواد آذری جهرمی، حمله آذرماه را،حمله‌ای دانسته بود که از سوی یک «دولت» طراحی و اجرا شده بود.

در تابستان امسال و پس از سرنگونی پهپاد آمریکا از سوی پدافند هوایی ایران، گزارش‌هایی از یک حمله سایبری گسترده به بخش رادارهای پدافندی و انرژی ایران منتشر شد که ایران آن‌ها را تکذیب کرد.

پس از آغاز اعتراضات آبان‌ماه، مقامات جمهوری اسلامی، دسترسی مردم ایران به اینترنت جهانی را به مدت 10 روز قطع و یا محدود کردند. اختلال صبح امروز گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با تست فن‌آوری جدید برای ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت در داخل ایران ایجاد کرده است. مقام‌های وزارت ارتباطات این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

بیشتر از