معترضین در لندن، در انتظار ورود ترامپ

بیش از یک میلیون ساکن لندن برای برپا کردن تظاهراتی علیه سفر دونالد ترامپ در ماه آینده آماده می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد ۱۳ درصد هشت میلیون ساکنان پایتخت بریتانیا گفته‌اند احتمالاً به تظاهرات اعتراضی، ‌که از جمله بزرگترین تجمعات مشابه در تاریخ کشور تلقی می‌شود، خواهند پیوست.

حتی درصد بزرگتری از افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله، گفتند انتظار دارند در جریان دیدار رسمی ترامپ از ۳ تا ۶ ژوئن در خیابان‌ها راه پیمائی کنند.

از هر دو لندنی از هر رده سنی ای، یک نفر با سفر ترامپ مخالف است‌. یعنی بر اساس بررسی‌های دو نهاد (YouGov و دانشگاه کوئین مری لندن)، ۵۴ درصد مخالف و ۲۴ درصد موافق هستند.

نتایج نظرسنجی صحنه را برای چند روز خارق العاده آماده می‌کند. قرار بود ترامپ سال پیش از لندن دیدن کند، اما به این دلیل که نمی‌خواست با اعتراضات رو به رو شود سفرش را لغو کرد.

این بار، او و ملانیا، بانوی اول، از تشریفات کامل یک دیدار رسمی، شامل ضیافتی در کاخ باکینگهام برخوردار خواهند شد، اگرچه چند سیاستمدار ارشد بریتانیا گفته‌اند آنرا تحریم خواهند کرد.

دیدار ترامپ همچنین با کوشش بعدی - و احتمالا نهایی - ترزا می، نخست وزیر، برای به تصویب رساندن برگزیت مصادف خواهد بود.

حتی در دیدار ژوییه گذشته، وقتی او با نخست وزیر در استراحتگاه ییلاقی‌اش ملاقات کرد، شاهد راه پیمائی حدود ۲۵۰ هزار نفر در خیابان‌های مرکز لندن بود.

در پاسخ به پرسش‌هایی درباره شرکت در اعتراضات، ۱۳ درصد مردم گفتند به احتمال زیاد یا محتملاً شرکت خواهند کرد، از جمله ۱۰ درصد حامیان حزب کارگر و ۲۰ درصد لیبرال دمکرات‌ها.

حدود ۵۴ درصد لندنی‌ها (۷۰ درصد رأی‌دهندگان حزب کارگر و ۷۷ درصد رأی دهندگان لیبرال دمکرات) به طور اصولی با سفر ترامپ مخالف هستند. حتی ۲۶ درصد رأی‌دهندگان حزب محافظه کار مخالف بودند.

آقای ترامپ از افتخار ایراد سخنرانی در پارلمان محروم خواهد بود، پس از آن که جان برکو، رئیس مجلس عوام، با استناد به آنچه آنرا «نژاد پرستی و تبعیض جنسیتی» نامید، ترامپ را از ایراد سخنرانی ممنوع ساخت.

ترامپ در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ با خانم می به گفت و گو خواهد نشست و در مراسم نظامی در پورتزموث، به یادبود جنگ جهانی دوم حضور خواهد یافت.

گردهمایی در ساوث سی کامن، در ۵ ژوئن، شامل پنج اجرای زنده، نمایشگاه‌های نظامی و ادای احترام به سربازان متفق که در نورماندی جنگیدند، خواهد بود.

در این مراسم نمایندگانی از کانادا، فرانسه، استرالیا، زلاند نو و بسیاری از کشورهای دیگر، از جمله آلمان، نیز حضور خواهند داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان