فرودگاه صبیحه گوکجن استانبول: دو سانحه برای یک خط هواپیمایی در یک ماه

فرود بد یک هواپیمای پگاسوس سه کشته و چند زخمی بر جا گذاشت

بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی پگاسوس پس از فرود در فرودگاه صبیحه گوکجن استانبول، ۶ فوریه ۲۰۲۰-Ozan KOSE / AFP

فرود سخت دو هواپیمای یک خط هوایی در یکی از فرودگاه‌های استانبول در ظرف یک ماه سوال‌هایی در مورد امنیت هوانوردی در بزرگ‌ترین شهر اروپا و یکی از مراکز عمده حمل و نقل برای بخش اعظم اورآسیا مطرح کرده است.

روز چهارشنبه پرواز هواپمایی پگاسوس هنگام فرود در فرودگاه صبیحه گوکجن روی باند خیس لیز خورد، به دیوار اصابت کرد، به سه قطعه تقسیم شد و آتش گرفت. از مجموع ۱۷۹ سرنشین این هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ سه نفر از مسافرین کشته شدند و تقریبا همه مسافران دیگر زخمی شدند.

این سانحه در پی حادثه دیگری در روز ۵ ژانویه صورت می‌گیرد که در آن یک هواپیمای دیگر خط هوایی  پگاسوس هنگام فرود در همین فرودگاه در روزی بارانی روی باند لیز خورد. در آن مورد هیچ یک از مسافرین و خدمه آسیب ندیدند.

خبر سانحه روز چهارشنبه تیتر روزنامه‌ها و تلویزیون‌ها در سراسر ترکیه بود و بسیاری کارشناسان از مقامات کشور و این خط هوایی خصوصی انتقاد کردند. این ماجرا باعث شد دومین فرودگاه استانبول که در سمت آسیایی شهر قرار دارد موقتا تعطیل شود.

این سانحه باعث انتقاد از سیاست‌های هوانوردی در ترکیه شده، آن هم یک سال پس از آن‌که این کشور، فرودگاه معروف بین‌المللی آتاتورک را تعطیل کرد. به جای آتاتورک فرودگاه جدیدی باز شده که بزرگ‌ترین فرودگاه جهان نامیده می‌شود و بر کرانه دریای سیاه در شمالی‌ترین حاشیه شهر قرار دارد — علیرغم اعتراضات برخی کارشناسان شهرسازی و هوانوردی.

در پی سانحه، بهادر آلتان، خلبان سابق، در گفتگو با شبکه «سی ان ان ترک» که حامی دولت است گفت: «این کشور مثل قطاری است که از کنترل خارج شده. به جای انجام پروژه بعد از پروژه باید کمی عقل به خرج داد.»

از جمله کشته‌شدگان زهرا بیلگی کوچار، دندان‌پزشک جوانی بود که همسرش مجبور شده بود چند روز زودتر پرواز کند.

یونس الماچی ۳۶ ساله، یکی از مسافرین حاضر در هواپیما که در حال احیا از جراحات وارده است، در گفتگو با خبرگزاری «دی اچ ای» گفت: « همه چیز در عرض دو یا سه ثانیه صورت گرفت.»

این دو سانحه در فرودگاه صبیحه گوچکن در حالی صورت می‌گیرد که بعضی‌ها مدعی‌اند دولت به این فرودگاه بی‌توجهی می‌کند و تمام توجه خود را صرف فرودگاه بین‌المللی استانبول کرده که تازه ساخته شده است. این فرودگاه جدید مرکز هواپیمایی اصلی کشور، ترکیش ایرلاینز، است.

کار گسترش فرودگاه صبیحه (که به گفته بعضی کارشناسان هوانوردی به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌شود)‌ متوقف مانده و در عین حال فرودگاه جدید در سمت اروپایی شهر با مشکل روبرو است چرا که در میان رکود اقتصادی می‌بایست آنقدر حمل و نقل داشته باشد تا خرج کلان‌پیمانکارانی که کار ساختن و اداره فرودگاه را انجام دادند بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سایرین می‌گویند تنها عدم مهارت خلبان‌ها در فرودگاه منجر به این سانحه شده است. کاظم دیچی، خبرنگار بازنشسته، در گفتگو با شبکه تلویزیون خصوصی «ان تی وی» گفت هواپیمای پگاسوس هرگز نمی‌بایست اجازه فرود می‌یافت چون باد عقب هواپیما به سرعت ۲۵ گره رسیده بود.

او با اشاره به دو هواپیما بلافاصله پیش از این سانحه فرود خود را لغو کرده بودند گفت: «به این‌جا که می‌رسیم باید توقف شود و به هواپیماها گفته شود آن‌ها که سوخت دارند صبر کنند و آن‌ها که ندارند باید به میادین هوایی دیگر بروند.»

ابراهیم اوزجان، مراقب پرواز سابق، در گفتگوی تلفنی گفت: «اگر من در برج مراقبت بودم هواپیما را وادار می‌کردم فرود خود را لغو کند و برای فرود در باند دیگری تدارک ببیند.»

آقای اوزجان گفت: «نباید کار را به عهده خلبان می‌گذاشتند. معلوم بود سقوط صورت می‌گیرد.»

شرکت سهامی عام پگاسوس دومین هواپیمایی بزرگ ترکیه است و نزدیک ۸۲ هواپیما دارد. این هواپیمایی پروازهای تخفیفی در سراسر ترکیه، خاورمیانه و اروپا انجام می‌دهد از جمله به فرودگاه استانسدِ لندن. مسافرین اغلب باید برای غذا و بار هزینه اضافه پرداخت کنند و مهمان‌دارها و سایر خدمه از دستمزدهای پایین گلایه می‌کنند. مهمت نانه، مدیر کل پگاسوس، در نشستی خبری در روز چهارشنبه به روشنی تحت تاثیر قرار رفته بود. او هنگام سخن گفتن اشک ریخت اما حاضر نشد سوالی از خبرنگاران دریافت کند.

طبق متنی که از اظهاراتش آماده شده بود، او گفت: «این‌جا آمدن آسان نیست. ما هر کاری لازم باشد برای التیام زخم‌ها می‌کنیم. این روند، روندی دشوار برای ما و برای خانواده‌های جان‌باختگان است.»

او منکر این ادعا شد که خلبان‌ها با فرود آمدن دست به مخاطره زده‌اند. او گفت: «خلبان‌های ما اگر ریسکی ببینند در مقررات آمده که باید فرود را انجام ندهند یا به سایر فرودگاه‌ها بروند.»

حادثه قبلی در ماه ژانویه مربوط به یک فروند بوئینگ ۷۴۷ بود که از شارجه می‌آمد و آن مورد هم در شرایط هوایی بد صورت گرفت.

یکی از کاربران رسانه اجتماعی «اکسی سولزوک» در آن هنگام نوشته بود: «هرگز در تمام این سال‌ها طوفانی اینچنینی ندیده بودم. ماشین از راست به چپ تکان می‌خورد و راه عوض می‌کرد. رانندگی خیلی خطرناک است و درخت‌ها دارند از جا کنده می‌شوند.»

و در روز ۱۳ ژانویه یک هواپیمای خط پگاسوس هنگام فرود در باند خیس فرودگاه شهر ترابزون، واقع بر کرانه دریای سیاه، لیز خورد. هیچ یک از سرنشینان این هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ زخمی نشدند گرچه خود هواپیما آسیب‌هایی قابل توجه دید.

© The Independent

بیشتر از جهان