تظاهرات گسترده مخالفان نتانیاهو در تل‌آویو هم‌زمان با اصرار نتانیاهو برای حمله به رفح

معترضان اسرائیلی خواستار به نتیجه رسیدن توافقی برای آزادی گروگان‌ها، استعفای نتانیاهو و برگزاری انتخابات شدند

معترضان اسرائیلی در تل‌آویو شامگاه شنبه ۲۵ مه (پنجم خرداد) بار دیگر تظاهراتی گسترده علیه دولت بنیامین نتانیاهو برگزار کردند.

به گزارش گاردین، در جریان این تجمع که طی آن هزاران اسرائیلی خواستار آزادی گروگان‌ها، استعفای نخست‌وزیر و برگزاری انتخابات جدید بودند، نیروهای پلیس با معترضان درگیر شدند.

برخی تظاهرات‌کنندگان عکس‌هایی از ربوده‌شدگان حمله حماس در هفتم اکتبر را به همراه داشتند و برخی دیگر بنرهایی در دست گرفته بودند که روی آن نوشته شده بود: جنگ را متوقف و گروگان‌ها را آزاد کنید!

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که در تظاهرات اواخر روز شنبه هفت نفر دستگیر شدند و دست‌کم یک نفر زخمی شد. این روزنامه نوشت که در سایر نقاط اسرائیل از جمله شهر بندری حیفا نیز تظاهرات برگزار شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف میان اسرائیلی‌ها بر سر نحوه مدیریت نتانیاهو در جنگ علیه حماس، پس از حمله‌ای که در آن حدود یک هزار و ۲۰۰ تن کشته و ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند، عمیق‌تر شده است. اسرائیل می‌گوید حدود ۱۰۰ گروگان و اجساد حدود ۳۰ اسرائیلی دیگر همچنان در غزه نگهداری می‌شوند. از سوی دیگر، به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، حدود ۳۶ هزار فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها زن و کودک‌ بود‌ه‌اند. گفته می‌شود هزاران نفر هم زیر آوار ساختمان‌های ویران‌شده مدفون شده‌ و ده‌ها هزار نفر هم زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که اوایل هفته، اجساد سه گروگان را که در روز حمله کشته و اجسادشان به غزه منتقل شده بود، در این منطقه کشف کرده است. ارتش اسرائیل کمتر از یک هفته قبل هم خبر داده بود که اجساد سه گروگان اسرائیلی دیگر را که در حمله هفتم اکتبر کشته شدند، پیدا کرده است.

حدود نیمی از ۲۵۰ گروگانی که حماس و دیگر شبه‌نظامیان فلسطینی به گروگان گرفته بودند، آزاد شده‌اند. بیشتر آن‌ها در مبادله با اسرای فلسطینی در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در نوامبر رها شدند اما توافق برای آزادی گروگان‌های دیگر به‌رغم مذاکرات طولانی، به نتیجه نرسیده است.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای ادعای حماس مبنی بر اسارت سربازان اسرائیلی در غزه را رد کرد. حماس با انتشار یک فایل صوتی ادعا کرده بود که روز شنبه اعضای یک یگان اسرائیلی را کشته و برخی دیگر را مجروح کرده و به اسارت گرفته است.

فشارهای داخلی و خارجی بر دولت نتانیاهو

دولت نتانیاهو برای نجات گروگان‌ها، توقف جنگ و صدور مجوز ورود کمک‌های بشردوستانه به منطقه‌ای که محل زندگی دو میلیون و ۳۰۰ نفر فلسطینی است، با فشارهای فزاینده‌ای، چه در داخل و چه در خارج، مواجه است. نتانیاهو اصرار دارد که برای نابودی حماس حمله به رفح لازم است و حاضر نیست از تصمیمش عقب‌نشینی کند.

هم‌زمان با مخالفت نتانیاهو برای دست کشیدن از جنگ غزه، این هفته سه کشور اروپایی اعلام کردند که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. افزون بر آن، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی خواستار صدور حکم بازداشت رهبران اسرائیلی و مقام‌های حماس شد.

دادگاه بین‌المللی دادگستری روز جمعه هم به اسرائیل دستور داد که به حمله نظامی‌ به شهر رفح در جنوب غزه پایان دهد و گذرگاه مرزی نزدیک را برای کمک‌های بشردوستانه باز کند. این دادگاه عالی همچنین اعلام کرد که اسرائیل باید به بازرسان جنایات جنگی اجازه دسترسی به غزه را بدهد.

با این حال قضات برای آتش‌بس کامل در سراسر فلسطین دستوری صادر نکردند و بر اساس پیش‌بینی‌ها، اسرائیل هم بعید است از حکم دادگاه تبعیت کند. اسرائیل روز شنبه هم به بمباران رفح ادامه داد و پزشکان فلسطینی گفتند در یک شبانه‌روز، ۴۵ نفر در حملات اسرائیل به سراسر فلسطین کشته شدند.

کمک‌رسانی به غیرنظامیان از طریق اسکله

تایمز اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که گزارش ارتش اسرائیل حاکی از استفاده حداقلی از اسکله ساخت ایالات متحده برای رساندن کمک به غیرنظامیان غزه است.

بنا بر این گزارش، ارتش اسرائیل با انتشار خلاصه‌ای از تلاش‌های بشردوستانه در نوار غزه اعلام کرد که از اسکله شناور ساخت ایالات متحده برای رساندن کمک از طریق دریا بسیار کم استفاده می‌شود. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، در این هفته در مجموع یک هزار و  ۸۰۶ محموله غذا از طریق این اسکله وارد غزه شد و با ۱۲۷ کامیون به مراکز متعلق به سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی در نوار غزه انتقال یافت.

این اسکله اولین بار هفته گذشته شروع به کار کرد. در آخرهفته، دو کشتی آمریکایی که در پروژه ساخت اسکله شرکت داشتند، در نزدیکی اشدود به گل نشستند.

در مقابل، ارتش اسرائیل ادعا کرد که مقام‌های اسرائیلی در مجموع دو هزار و ۶۵ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه (تقریبا دو برابر هفته قبل) را بازرسی کردند و این کامیون‌ها از طریق گذرگاه‌های کرم شالوم و بیت حانون به غزه رفتند.

به گزارش رسانه دولتی القاهره نیوز، کامیون‌های کمک‌رسان از مصر هم روز یکشنبه از طریق گذرگاه کرم شالوم تحت کنترل اسرائیل وارد نوار غزه شدند. مقام‌های اسرائیلی تمام کمک‌هایی را که از این گذرگاه وارد می‌شوند، بازرسی می‌کنند. این کمک‌ها از طریق سازمان ملل توزیع می‌شوند.

بیشتر از جهان