آیا یخ روابط تهران و منامه در حال ذوب‌شدن است؟

بحرین در حال حاضر تنها کشور منطقه خلیج فارس است که در تهران سفیر ندارد

تصویر تزئینی، پرچم‌های بحرین و جمهوری اسلامی ایران با پس‌زمینه‌ای از نقشه منطقه- Independent Persian

 

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، روز چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، با اشاره به تمایل بحرین به بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران، گفت که دلیلی ندارد ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان منامه و تهران به تعویق بیفتد.

به گزارش رویترز، بحرین محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا است و این کشور از مدت‌ها قبل تهران را به تحریک اکثریت مسلمان شیعه بحرین علیه پادشاهی سنی‌ این کشور متهم کرده است. بحرین همچنین تنها کشور حاشیه خلیج فارس بود که پیش‌تر در سال جاری، از حملات آمریکا و بریتانیا به حوثی‌های یمن پشتیبانی کرد.

سخنان پادشاه بحرین مبنی‌بر تمایل به بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران  در حالی است که امواج مدیا پیش‌تر به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که گفت‌و‌گوهای پنهانی میان جمهوری اسلامی و بحرین در جریان است. این موضوع هنگامی فاش شد که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز در پی مذاکرات در چین، از بازگشایی سفارت‌هایشان در اوایل ماه مه ۲۰۲۳ خبر داده بودند.

یک منبع آگاه، به‌شرط فاش نشدن نامش، به امواج مدیا گفته بود: «پس از بازگشایی سفارت‌ها در تهران و ریاض، احتمالا پس از مدتی کوتاه، روابط میان ایران و بحرین نیز عادی‌سازی خواهد شد. مسئله جدی حل‌نشده‌ای میان ایران و بحرین وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش امواج مدیا، این گفت‌و‌گوهای پنهانی البته در سطح سیاسی نبود و بیشتر بر مسائل اداری و شکستن یخ روابط متمرکز بود.

بحرین در سال ۲۰۱۶ و یک روز پس از آنکه عربستان سعودی به‌دلیل حمله تندروها به سفارتش در تهران، با ایران قطع رابطه کرد، روابط دیپلماتیکش با تهران را قطع کرد.

یک منبع آگاه در همین زمینه به امواج مدیا گفته بود بحرین موردی مستقل نیست، و با گرم‌تر شدن روابط تهران و ریاض، آب شدن یخ رابطه میان منامه و تهران نیز دور از ذهن نیست.

بحرین در سال ۲۰۲۰ به امارات متحده عربی ملحق شد و توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل، موسوم به پیمان ابراهیم، را امضا کرد.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، پیش از سخنان اخیر پادشاه بحرین، در همایش سه‌روزه «گفت‌و‌گوهای ایرانی‌ـ‌عربی» که به میزبانی تهران برگزار شد نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی، بر تقویت همبستگی میان کشورهای مسلمان، و افزایش همکاری و هم‌افزایی با کشورهای همجوار و همسایه در عین تعمیق روابط و تثبیت همکاری دیپلماتیک تاکید کرده بود.

او در ادامه با اشاره به آشتی مجدد میان ریاض و تهران، آن را نشانه عزم دولت به حفظ روابط حسنه با کشورهای منطقه دانست و گفت جمهوری اسلامی روابطش را با امارات متحده عربی، قطر، کویت و عمان تقویت کرده و مرحله جدیدی از همکاری‌های مشترک را آغاز کرده است.

امیرعبداللهیان از اقدام بحرین به آزادسازی زندانیان سیاسی استقبال کرده و افزوده بود تهران در حال بررسی ازسرگیری روابط با منامه است.

امیرعبداللهیان در ادامه خواستار بهبود درک متقابل تمام کشورهای منطقه شده و افزوده بود امنیت منطقه از طریق همکاری جمعی محقق خواهد شد. او با اشاره به نقاط مشترک میان ایران و کشورهای عرب منطقه، خواستار تداوم گفت‌و‌گوها در تمام سطوح سیاست‌گذاری شده بود.

بحرین در حال حاضر تنها کشور منطقه خلیج فارس است که در تهران سفیر ندارد.